School for Seduction

02-09-2005

4.3

School for Seduction (DVD)

De mooie Sophia Rosselini (Kelly Brook) vetrekt uit Napels, haar man verlatend, nadat ze haar diploma voor ‘de kunst van het verleiden’ heeft ontvangen. In het Engelse Newcastle-upon-Tyne start zij in een lokaal hotel de cursus ‘Italian School for Seduction’ voor de vrouwen van Newcastle, waarin zij hen de verleidingskunst zal aanleren. Zij wil de vrouwen leren hoe ze met gratie, zelfverzekerdheid en charme hun man kunnen verleiden, wat hen onweerstaanbaar zal maken. Een aantal vrouwen schrijft zich in voor de cursus.
Clare Hughes (Dervla Kirwan) heeft een belangrijke managementfunctie en een man die meer verliefd is op zijn vuurrode Alfa Romeo Spider. Irene (Margi Clarke) is al lang getrouwd met Derek (Tim Healy) maar mist de passie in het huwelijk. De zussen Kelly (Emily Woof) en Donna (Jessica Johnson) schrijven zich ook in voor de cursus. Kelly is alleenstaande moeder die met moeite de eindjes aan elkaar kan knopen. Haar twee banen staan een goede relatie met haar tienerdochter in de weg. Ze wil promotie maken op haar werk, waar haar mannelijk baas haar danig dwars zit. Donna is caissière en is de dagelijkse sleur meer dan zat. Ieder van hen zoekt wat meer afwisseling in het leven of in het huwelijk. En dan is er ook de travestiet Toni (Ben Porter), die zijn travestieact wil verbeteren.
De vrouwen moeten het geleerde in praktijk brengen, wat bij de echtgenoten of andere mannen tot verschillende reacties leidt. Als plots Sophia’s man uit Napels arriveert, blijkt dat Sophia een geheim met zich meedraagt.

School For Seduction van de Engelse regisseuse Sue Heel, is een geslaagde Britse komedie, waarin vooral de mannelijke helft van een relatie flink op de hak wordt genomen. De lekkere bijtende en soms zwarte Britse humor, gecombineerd met de sterke Noord Engelse accenten leiden tot menig komische situaties.
De film is het debuut van de Engelse regisseuse Sue Heel. Zij schreef samen met Martin Herron het script en speelt ook zelf een klein rolletje in de film. En alhoewel de vrouwen in de leuke komedie de hoofdrol spelen en de man in eerste instantie niet echt positief wordt neergezet, is het vooral een film die je samen moet bekijken. Mogelijk geeft het ook een andere kijk op je eigen relatie of huwelijk. Het acteerwerk van de cast is prima en overtuigend. Kelly Brook speelt op uitdagende wijze de mooie Italiaanse Sophia. Zoals zij een worst op een bord eten legt…. Voor de actrice Jessica Johnson, die de rol van Donna speelt, is de film ook haar debuut. De film is geheel op locatie in het Engelse Newcastle-upon-Tyne, alwaar de film zich ook afspeelt, opgenomen. Een goed voorbeeld van geslaagde Britse humor en cinema.

Genre: Komedie/Humor
Jaar: 2004
Speelduur: 100 min
Verpakking: Transparant Keep Case
Uitgever: Indies Home Entertainment
EAN: 8714025507568

• Behind the Scenes
  • Interviews
  • Filmclips

De film staat met een verhouding van 1.78:1 nagenoeg in het oorspronkelijke bioscoopformaat van 1.85:1 anamorf op deze DVD. Het beeld ziet er redelijk uit, maar valt wel tegen voor een recente film. Wat tegenvalt is de scherpte en detaillering van het beeld. De toegepaste relatief lage bitrate (4,0 Mbit/s voor het beeld) maakt dat het beeld door de toegepaste compressie verlies van scherpte en detail heeft en daarmee een wollige aanblik heeft. Ook zijn regelmatig kleine compressiefoutjes te zien. Diepe, volle kleuren sieren het beeld met een prima contrast. Er is in lichte mate wat filmgrain aanwezig, maar dat is geenszins storend. In enkele scènes is een hele lichte vorm van edge-enhancement te zien.
De optionele Nederlandse ondertiteling (wit) staat goed geplaatst in het beeld. De film is slechts opgedeeld in 5 chapterstops. In de film zit geen laagwisseling.

De geluidstrack is een Dolby Digital 5.1 surroundtrack (bitrate 448 kb/s). De film is bestaat vooral uit dialogen ondersteund met rustige muziek. De nadruk van de soundtrack ligt op de frontspeakers, waarbij de surrounds heel subtiel ondersteunen. De soundtrack heeft een goed gedetailleerd geluid. Het aanwezige LFE kanaal wordt nauwelijks gebruikt. De dialogen komen zoals gebruikelijk uit de centerspeaker en zijn uitstekend te volgen.

De statische breedbeeld menuschermen zijn niet voorzien van achtergrondmuziek. De cover maakt melding van een trailer als enig extra. Dit blijkt niet te kloppen. Alhoewel niet van hoogdravend niveau, sieren enkele extra’s deze release.

Trailer (2 min)
De bioscooptrailer in 1.85:1 anamorf beeldformaat. Nederlands ondertiteld.

Interviews (8 min)
Een collage van interviewfragmenten met verschillende actrices en de regisseuse. Een tekstscherm geeft het onderwerp van de vraag aan. Beeldformaat is 1.85:1 niet anamorf. Nederlands ondertiteld.

Behind the scenes (3 min)
Bij enkele korte scènes wordt een blik achter de schermen gegeven tijdens de opnames. De bewuste scène wordt met een tekstscherm benoemd. Er is verder geen toelichting. Beeldformaat is 1.85:1 niet anamorf. Geen ondertiteling.

Filmclips (14 min)
Een collage van verschillende scènes uit de film die volgens de samensteller van de DVD blijkbaar de moeite waard zijn. Het zijn wel de leuke scènes, maar gewoon de film bekijken is beter. Beeldformaat is 1.85:1 niet anamorf, Nederlands ondertiteld.

In School for Seduction leert Kelly Brook als de Italiaanse femme fatale Sophia enkele dames in het Engelse Newcastle-upon-Tyne de kunst van het verleiden bij. Ieder van hen heeft zo haar eigen reden om het huwelijk nieuw leven in te blazen of de dagelijkse sleur van het leven te doorbreken. Ook Sophia blijkt een geheim te hebben. De film is een geslaagde Britse komedie en het debuut van de Engelse regisseuse Sue Heel, die ook het script van de film schreef. Een leuke komische film waarin de man iets minder positief voor het voetlicht komt, maar daarom des te leuker is om samen te bekijken.
De kwaliteit van het beeld valt een beetje tegen, vooral door de softe aanblik van het beeld als gevolg van de te hoge compressie. De kwaliteit van het geluid is prima. Op de DVD staan meer extra’s dan de cover melding van maakt. Een trailer, enkele korte interviewfragmenten en een korte blik achter de schermen zijn als extra toegevoegd.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Indies Home Entertainment.