I Accuse

23-09-2005

4.8

I Accuse (DVD)

De 24-jarige Kimberly Jansen (Estella Warren) laat zich, na een stevige ruzie met haar vriend, in het ziekenhuis behandelen voor haar opgelopen verwondingen. Na de behandeling wordt ze licht verdoofd wakker. Volgens dokter Richard Darian (John Hannah) het gevolg van een kalmeringsmiddel dat hij haar heeft toegediend. Dit middel zou ook hallucinaties tot gevolg kunnen hebben.
Thuis komen nare angstbeelden bij Kimberly naar boven. Uiteindelijk komt ze tot de conclusie dat de dokter haar heeft verkracht. Als bewijs neemt ze haar onderbroek mee en gaat naar de politie. De dokter is een vooraanstaand en gerespecteerd plaatsgenoot, dus de politie gelooft Kimberly niet direct. Toch beginnen ze een onderzoek en nemen bij de dokter wat bloed af voor een DNA test. De testuitslag is negatief, evenals een tweede test. Kimberly wordt door de gemeenschap beschimpt en genegeerd. Door de aanhoudende nachtmerries stort ze volledig in en komt onder psychiatrische behandeling. Haar vader adviseert haar de hele zaak te vergeten, maar Kimberly is vastberaden om bewijs tegen de dokter te vinden en het recht te laten zegevieren.

I Accuse is gebaseerd op een waar gebeurd verhaal. Dat wetende bekijk je de film meestal met iets andere ogen. Natuurlijk zitten in de film ook fictieve elementen, zoals bij de aftiteling ook wordt aangegeven. Maar de basis van het verhaal is niet verzonnen. De dokter in kwestie, in de film dr. Richard Darian genaamd, heet in werkelijkheid Dr. John Schneeberger en was werkzaam in een plaatsje in Saskatchewan, Canada. De film is een Canadese productie en is ook in Saskatchewan in Canada opgenomen.
De film is het regiedebuut van John Ketcham, die de film ook heeft geproduceerd. John Ketcham was eerder medeproducer van de Norman Jewison film The Hurricane (1999).
De hoofdrol wordt overtuigend gespeeld door Estella Warren (ook: Planet of the Apes en Driven). Andere spelers zijn John Hannah als dr. Darian en John Kapelos als de onderzoekende politiedetective. Alhoewel het verhaal gedegen op een weinig verrassende wijze is verfilmd, is het een prima film die je negentig minuten geboeid houd. Dit mede dankzij prima spel van Estella Warren.

Jaar: 2003
Speelduur: 83 min
Verpakking: Transparant Keep Case
Uitgever: Indies Home Entertainment
EAN: 8714025507650

De film, geproduceerd voor televisie, staat in de oorspronkelijke beeldverhouding van 1.78:1 anamorf op deze DVD. De beeldkwaliteit is ruim voldoende. Kleuren ogen natuurlijk en zijn goed verzadigd. Scherpte van het beeld is ook redelijk goed met evenzo een redelijke detaillering. Het contrast en het zwartniveau zijn beide prima. De film is van zeer recente datum, de filmprint is nagenoeg vrij van ongerechtigheden. Het beeld heeft in lichte mate last van filmgrain.
De film is slechts verdeeld in 6 chapterstops. De DVD is van het type DVD-5 (enkellaags), dus geen laagwisseling tijdens de film. De optionele Nederlandse ondertiteling (wit) is duidelijk met een net lettertype en staat goed geplaatst onder in het beeld.

De Engelstalige soundtrack staat in Dolby Digital 5.1 (bitrate 448 kb/s) op de DVD. Volgens de informatie op de cover is de 5.1 track ‘unwrapped’. Dit zou betekenen dat deze track niet zodanig is gemixt, maar elektronisch is afgeleid van een stereotrack. Er is ook een DD2.0 track (bitrate 224 kb/s) aanwezig.
De DD2.0 is een goed klinkende stereotrack, met prima detaillering. Laag is voldoende in de track aanwezig. Dialogen zijn goed te volgen.
De DD5.1 is dus via elektronische weg afgeleid van de DD2.0 track. Desondanks klinkt deze track redelijk goed. Nadruk van de soundtrack ligt op de voorste kanalen. De filmmuziek heeft een goed stereobeeld en klinkt dankzij de surrounds ruimtelijk. Het merendeel van de filmgeluiden komt via de voorste speakers, waarbij de surrounds de omgevingsgeluiden weergeven. Het laag is vooral in de muziek aanwezig, waarbij af en toe ook het LFE kanaal wordt aangesproken. Dialogen zijn altijd goed te volgen. Vergeleken met de DD2.0 is deze DD5.1 track iets minder gedetailleerd.

De breedbeeld menuschermen zijn statische plaatjes zonder achtergrondgeluid. Extra’s heeft deze release niet.

I Accuse is een Canadese televisieproductie en gebaseerd op een waar gebeurd gegeven. Het verhaal gaat over een vrouw die claimt verkracht te zijn door een dokter, tijdens een routinematige behandeling. De dokter, die in de plaats zeer goed staat aangeschreven, ontkent de beschuldiging uiteraard. Een tweemaal uitgevoerde DNA test bewijst dat de dokter niet liegt. Of toch … want de vrouw blijft voet bij stuk houden dat de dokter haar verkracht heeft.
IUiteraard zijn de namen van de personen veranderd en zijn enkele fictionele elementen toegevoegd. In de hoofdrollen Estella Warren en John Hannah. Regisseur John Ketcham heeft ook het filmscript geschreven.
De beeld- en geluidskwaliteit van deze uitgave hebben beide voldoende kwaliteit. Extra’s heeft deze release niet.