Upside of Anger, The

17-01-2006

7.7

Upside of Anger, The (DVD)

Het goede en gelukkige leven van Terry Ann Wolfmeyer (Joan Allen), wonend in een chique buitenwijk van Detroit, stort van de één op de andere dag volledig in als haar man niet meer thuis komt. Terry is ervan overtuigd dat hij er vandoor is gegaan met zijn Zweedse secretaresse. Om met zijn afwezigheid om te gaan, grijpt Terry naar de fles en verdrinkt ze haar boosheid. De enige aandacht die ze nog krijgt is van haar buurman Denny Davies (Kevin Costner). Denny, ooit een gevierd profhonkballer maar nu radio diskjockey, lust ook wel een borrel en wordt haar drinkmaatje.
Terry is zo druk met haar eigen problemen, dat zij de problemen van haar eigen dochters niet ziet. Andy (Erika Christensen) wil opeens niet meer naar de universiteit maar gaan werken. Via Denny krijgt zij een baantje op het radiostation en krijgt zo een relatie met de oudere radioproducent Adam ‘Shep’ Goodman (Mike Binder). Emily (Keri Russell) streeft een danscarrière na, maar dat stuit op grote weerstand bij haar moeder. De jongste dochter Lavender (Evan Rachel Wood) heeft haar eigen romantische problemen en probeert het plotse vertrek van haar vader en de woede van haar moeder te verwerken. De oudste dochter Hadley (Alicia Witt) blijkt tot Terry’s grote verrassing trouwplannen te hebben. Het lukt Terry niet echt om weer vat op haar leven te krijgen, waarbij ze zich door haar opgekropte woede steeds vaker lijnrecht tegenover haar vier eigenzinnige tienerdochters ziet staan.
Langzaam maar zeker wordt Denny Terrry\'s rots in de branding en een tweede vader voor haar dochters.

The Upside of Anger is een bijzonder fraai gemaakt drama over het verwerken van tegenslag en problemen in het leven. De film moet het hebben van een goed verhaal en uitstekende acteerprestaties. Speciale effecten, snelle actiescènes of een spannend plot zul je in deze film niet tegenkomen. Sommige mensen zullen daarom de film als tamelijk saai en langzaam ervaren. Niets is minder waar. Je hebt in het begin even tijd nodig om door het verhaal en de verfilming geboeid te raken, maar langzaam raakt de film je steeds meer.
Regisseur en schrijver van het verhaal Mike Binder heeft een zeer integer, intiem en emotionele verfilming gemaakt. Een verhaal dat zich op een heel natuurlijke en zeer overtuigende manier ontwikkeld. Daarbij geholpen door bijzonder overtuigende acteerprestaties, vooral van hoofdrolspelers Joan Allen en Kevin Costner. Ook hierbij valt de ongedwongen en natuurlijke sfeer op. Mike Binder speelt zelf ook in de film. Hij speelt de rol van de radioproducer Shep.
Centraal thema in het verhaal is wat woede kan doen met mensen. Een van de dochters begint de film met filosofische gedachten over dit onderwerp en sluit de film daarmee ook af.

Jaar: 2005
Speelduur: 112 min
Uitgever: Bridge Entertainment
EAN: 8711983471573

• Promotietrailers

De film staat in de beeldverhouding van 1.78:1 anamorf op deze DVD. Helaas is dat niet de oorspronkelijke beeldverhouding, die is namelijk 2.35:1. En nog meer spijtig is het feit dat we hier dus te maken hebben met een vreselijke pan & scan uitvoering. Zowel links als rechts is beeldinformatie weggevallen. Dit is tijdens het kijken van de film soms zeer duidelijk te zien, doordat personen net niet in het beeld passen. Bij enkele scènes valt het pan & scan bewegen van het beeld op. Zie screenshots 1 en 3 voor een beeldvergelijking.
De beeldkwaliteit is verder redelijk. Kleuren ogen natuurlijk en zijn goed verzadigd. Scherpte van het beeld is matig met een evenzo matige detaillering. Het contrast is wat aan de sterke kant. De film is van zeer recente datum, de filmprint is verder vrij van ongerechtigheden. Het beeld heeft enigermate last van filmgrain. De gemiddelde bitrate voor het beeld ligt onder de 4 Mbit/s, waarbij de bandbreedte van de compressie sterk begrenst is. Hierdoor zijn in de achtergrond regelmatig kleine compressiefoutjes te zien.
De film is slechts verdeeld in 6 chapterstops. De DVD is van het type DVD-5 (enkellaags), dus geen laagwisseling tijdens de film. De optionele Nederlandse ondertiteling (wit) is duidelijk met een net lettertype en staat goed geplaatst onder in het beeld.

De Engelstalige soundtrack staat in Dolby Digital 5.1 (bitrate 448 kb/s) en in Dolby Digital 2.0 (bitrate 192 kb/s) op de DVD. Een redelijk goed klinkende en goed bij de film passende rustige soundtrack. Nadruk van de soundtrack ligt op de voorste kanalen. De filmmuziek heeft een goed stereobeeld en klinkt dankzij de surrounds mooi ruimtelijk. Het merendeel van de filmgeluiden komt via de voorste speakers, waarbij de surrounds de omgevingsgeluiden weergeven. Soms zijn er specifieke geluidseffecten die uit de surrounds komen. Het laag is vooral in de muziek aanwezig, waarbij af en toe ook het LFE kanaal wordt aangesproken. Dialogen zijn altijd goed te volgen.

De breedbeeld menuschermen zijn statische plaatjes zonder achtergrondgeluid. Extra’s heeft deze release niet, behoudens enkele promotietrailers voor andere Bridge uitgaven.

The Upside of Anger is een fraai gemaakt drama dat vooral opvalt door de zeer natuurlijke en ongedwongen verfilming van het verhaal. Regisseur Mike Binder schreef ook zelf het verhaal. De film gaat over een vrouw die haar leven ineen ziet storten als haar man haar verlaat. De woede hierover richt de vrouw op haar omgeving, met name haar vier dochters. Zij begint te drinken en vindtin haar buurman eerst een drinkmaatje en later steeds meer een nieuwe levenspartner. De hoofdrollen worden zeer fraai gespeeld door Joan Allen en Kevin Costner.
Het beeld van deze uitgave stelt zwaar teleur doordat het een pan & scan versie betreft. Ondanks dat het DVD beeld in anamorf breedbeeld is, mist links en rechts kostbare beeldinformatie. De verder beeldkwaliteit is redelijk. Het geluid is een rustige surround soundtrack die goed klinkt. Extra’s heeft deze release niet.