Enter the Phoenix

01-02-2006

3.5

Enter the Phoenix (DVD)

Een oude gangsterbaas ligt op sterven en zijn laatste wens is dat zijn zoon hem opvolgt. Hij stuurt medewerkers naar Thailand om zijn zoon Georgie (Daniel Wu) te vinden. Georgie heeft alleen helemaal geen zin om zijn vader op te volgen en het komt hem dan ook goed uit dat de twee medewerkers zijn vriend Sam (Eason Chan) voor hem aanzien. Ook Sam ziet dit wel zitten aangezien hij wel oren heeft naar een baan als gangsterbaas. Er is echter één probleem en dat is dat Georgie homo is en daarom moet Sam zich ook zo gedragen. Als de mannen terugkomen in Hong Kong is de vader van Georgie al overleden en daarom kan Sam zonder problemen de rol van Georgie blijven vervullen. Van leidinggeven aan een bende heeft hij echter weinig kaas gegeten en al snel komt hij in de problemen.

Stephen Fung is al jaren actief in de filmwereld van Hong Kong. Al vanaf 1990 acteert hij in films en Enter the Phoenix is het eerste project dat hij zelf mocht regisseren. In 2001 had hij al een segment geregisseerd van een andere film, maar dit is dus de eerste volledige film van zijn hand. Het resultaat is een vreemde mix van stijlen. Op de hoes van de DVD staat te lezen; \"The Godfather Meets The Naked Gun\" en dat moet eigenlijk al genoeg zeggen over deze prent. Enter the Phoenix moet het vooral hebben van humor, maar die is slechts matig te noemen. Eén van de hoofdpersonages is homo en de film zit dan ook vol met stereotype grappen over deze mensen. Ook lopen er enkele karakters rond die zo stereotype zijn dat het gewoon beschamend is. Aan de andere kant wil de film een gangsterfilm zijn en ook dit komt niet echt lekker uit de verf. Verder zijn er nog enkele vechtscènes te zien en deze zijn dan wel weer de moeite waard. Vooral de afsluitende vechtscène is er één die goed in elkaar zit en het bekijken waard is. De optredens van de acteurs zijn ook erg wisselend van kwaliteit. Sommigen lijken echt hun best te doen, maar andere lopen er bij alsof ze niet weten waar ze mee bezig zijn. De film is geproduceerd door Jackie Chan die ook nog even opduikt voor een kleine cameo. Waarschijnlijk is dit een film waarin hij liever niet herinnerd wordt. Enter the Phoenix is dus een film die probeert van alles te zijn, maar eigenlijk op geen enkel front echt slaagt. Het verhaal zit verder niet goed in elkaar en een duidelijk richting ontbreekt. Stephen Fung had er beter aan gedaan te kiezen voor één genre en dan het liefst die van de gangsterfilm. De serieuze scènes hebben namelijk best potentie, maar zijn slecht uitgewerkt en sneeuwen onder tussen alle komisch bedoelde scènes.

Genre: Komedie/Humor, Martial Arts
Jaar: 2004
Speelduur: 100 min
  • Dolby Digital 5.1 - Kantonees
Uitgever: House of Knowledge
EAN: 8715664022627

De film staat anamorf op de DVD in het formaat 2.35:1. De kwaliteit van het beeld is uitstekend te noemen. Eigenlijk is er weinig tot niks mis met de transfer. Het beeld is mooi scherp, zonder dat dit edge enhancement tot gevolg heeft. De kleuren ogen mooi natuurlijk en goed verzadigd. Ook het contrast, zwartniveau en schaduwdetail zijn dik in orde. Artefacten zijn niet tot nauwelijks aanwezig en alleen filmgrain is een enkele keer zichtbaar. Dit blijft echter beperkt tot een minimum. Een uitstekende transfer die erg prettig is om naar te kijken.
De film is heel mager verdeeld in slechts zes hoofdstukken. De optionele Nederlandse ondertiteling is duidelijk te lezen, maar had ietsje lager in het beeld gemogen.

Er is één audiotrack op de DVD te vinden en wel een Dolby Digital 5.1 track (448 kb/s) in de originele Kantonese taal. De track concentreert zich voornamelijk op de voorste kanalen en de achterkanalen worden zeer spaarzaam gebruikt. Ze worden alleen gebruikt voor het af en toe weergeven van muziek en effecten. Dit is echter te weinig om van een echt goede ruimtelijke track te spreken. Dit is jammer want er zitten genoeg momenten in de film die baat hadden gehad bij een goede spreiding van het geluid. De dialogen komen prima uit het middenkanaal en klinken mooi helder. De voorkanalen laten een breed stereogeluid horen waarbij het geluid goed warm en helder klinkt. Er zijn geen beschadigingen te horen en ook ruis is geheel afwezig. Net als de achterkanalen is ook het LFE kanaal te weinig aanwezig en wordt alleen gebruikt voor ondersteuning van de muziek. Een wat magere track die de ruimtelijkheid en impact mist van een echte topper.

De DVD heeft slechts één menu en deze heeft een 2.35:1 anamorf formaat. Het achtergrondgeluid is Dolby Digital 2.0 (224 kb/s).

Er zijn geen extra\'s aanwezig op deze DVD.

In Enter the Phoenix kunnen we zien hoe een oude gangsterbaas op sterven ligt. Zijn laatste wens is dat zijn zoon hem opvolgt, maar deze heeft hier helemaal geen zin in. Een vriend van hem neemt zijn plaats in en gaat leiding geven aan de bende. Hier heeft hij alleen weinig kaas van gegeten en al snel komt hij in de problemen. Deze film is een vreemde mix van stijlen die helaas geen van allen echt goed uit de verf komen. De humor is matig en bevat voornamelijk enkele stereotype grappen over homo\'s. De DVD heeft een goede beeldkwaliteit en ook het geluid is voldoende, maar had zeker beter gekund Er zijn verder geen extra\'s op de DVD te vinden.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door House of Knowledge.