Sanne Wallis de Vries - Stuk

Nathan Strik
25-02-2006

5.1

Sanne Wallis de Vries - Stuk (DVD)

In Stuk zit Sanne Wallis de Vries letterlijk en figuurlijk \'stuck\'. Ze zit \'stuck\' in het gevoel dertiger te zijn zonder nostalgie. Dat zouden dertigers toch moeten hebben, maar door alle revivals en herhalingen van dingen uit hun jeugd hebben dertigers, volgens Sanne, geen echte nostalgie. Ze lijkt vooral \'stuck\' te zitten in gedachtenkronkels, waarin Wallis de Vries je als publiek tweemaal 50 minuten lang in meesleept. Via haar gedachtekronkels brengt Sanne je het ene moment een sneer richting het \'befgezicht\' van Derk Bolt van Spoorloos en het volgende moment een sexy Mick Jagger imitatie. Afgewisseld met veel muziek, met name in het tweede deel van het programma, draait Stuk vooral om variatie.

Variatie... daar is niks mis mee natuurlijk. Van Stuk kan zeker gezegd worden dat er voldoende variatie in zit. Er zitten recht-toe-recht-aan-grappen in, afgewisseld met (soms lastig te volgen) gedachtensprongen, afgewisseld met soms maffe en soms gevoelige liedjes. Het is gedurft dat Sanne Wallis de Vries niet altijd de lachers op haar hand probeert te krijgen, zoals collega cabaretiers te vaak lijken te doen. Maar tegelijkertijd mist Stuk door het ontoegankelijke karakter de potentie om voor veel mensen interessant te zijn. Hiermee is niet gezegd dat deze show middelmatig is, want er zitten ernorm goede vondsten in. Maar ik kan nu al voorspellen dat het gemiddelde Hans Teeuwen-publiek hier geen reet aan zal vinden. Als je een liefhebber bent van het meer aparte cabaret zal Stuk je zeker bevallen. Toch vind ik het jammer dat de meeste liedjes in het tweede deel van de show zitten, maar da\'s een persoonlijke smaak. Wel is er genoeg verschil in muzikale nummers, zelfs een Nederlandstalige cover van Björk\'s Hyperballad komt voorbij. Variatie dus, maar wees gewaarschuwd dat deze show geen hapklare brok is.

Genre: Cabaret
Jaar: 2005
Speelduur: 100 min
Beeldverhouding: 1.78:1 niet anamorf
Ondertiteling: Geen
Uitgever: CNR Entertainment
EAN: 714221016215

• Stukken uit Stuk

Het beeld op deze DVD is vastgelegd in een niet-anamorf 1.78:1 formaat, waarbij de 1.78:1 verhouding dus door middel van letterboxing is verkregen. De show is gefilmd op video, wat zich vooral uit door het harde contrast, zichtbare elektronische verscherping van randen en uiteraard interlacing kameffecten als je de show op een monitor of projector bekijkt. Het beeld ziet er over het algemeen gezien clean uit. Hier en daar zien we wat korreligheid in donkere gedeelten, maar dit blijft netjes binnen de perken. Afgezien van het feit dat het beeld die lelijke video-look heeft, valt er dus weinig op aan te merken. Ondertiteling voor doven en slechthorenden is helaas niet aanwezig.

Het geluid op deze DVD wordt gepresenteerd in Dolby Digital 5.1 (448 kbit/s). De mix klinkt natuurlijk en spraak, de (weinige) zaalgeluiden en de zang komen goed tot hun recht. De surroundspeakers geven een minimale ruimtelijkheid aan de presentatie, maar iedereen snapt natuurlijk dat een theatershow geen gelegenheid biedt tot het laten rondzoeven van kogels of andere heftige surround-effecten. Een prima en prettig klinkende track.

Als enige extra feature staat Stukken uit Stuk op het schijfje. Afgezien van de sketch van Koningin Beatrix aan het begin is Stukken uit Stuk gewoon een verzameling met fragmenten uit de voorstelling. Totale verspilling van schijfruimte dus naar mijn mening. Erg jammer, maar dit schijfje is wederom een voorbeeld van hoe slecht het gesteld is met de extra\'s op veel cabaret-DVD\'s.

Sanne Wallis de Vries levert met Stuk een cabaretprogramma af wat zeker geen hapklare brok is. Er valt genoeg te lachen, maar het is wat meer gedoseerd en niet zo op de snelle lach gebaseerd. Dit zorgt voor afwisseling, waardoor deze voorstelling zeker interessant is. Ben je echter een verstokt fan van de snelle grappen van Youp van het Hek, Bert Visscher of Hans Teeuwen, dan denk ik dat deze show niets voor jou is. Met de beeld- en geluidskwaliteit (niet het allerbelangrijkste bij cabaret) zit het gelukkig wel snor, maar het gebrek aan interessante extra\'s is een gemis waar nu écht eens wat aan gedaan zou moeten worden bij de fabrikanten van cabaret-DVD\'s. Deze DVD is niet voor iedereen een aanrader, maar zeker een blije verrassing voor mensen die openstaan voor apart cabaret.