Dukes of Hazzard, The

23-02-2006

4.2

Dukes of Hazzard, The (DVD)

De neven Luke Duke (Johnny Knoxville) en Bo Duke (Seann William Scott) wonen samen met hun nichtje Daisy (Jessica Simpson) en hun oom Jessie (Willie Nelson) in een klein plaatsje in Hazzard County, Georgia. Het plaatsje wordt een beetje gecontroleerd door de zakenman Boss Hogg (Burt Reynolds). Voor hem zijn de Dukes al langer een doorn in het oog en hij bedenkt een plan om ze achter de tralies te krijgen. De neven laten zich echter niet zomaar vangen en weten te ontsnappen in hun oranje auto genaamd de General Lee. Wanneer ze inbreken in de kluis van Boss Hogg, komen ze achter een plan dat de hele stad in gevaar brengt. Met behulp van enkele vrienden en hun familie proberen ze Boss Hogg tegen te houden voor het te laat is.

De laatste jaren is het de gewoonte in Hollywood om oude televisieseries in een nieuw jasje te gieten en er een film van te maken. Series als Charlie\'s Angels en Starsky & Hutch werden al eerder omgetoverd naar het grote scherm en in 2005 was het de beurt aan The Dukes of Hazzard. De serie draaide om twee neven die in elke aflevering in de problemen kwamen en moesten vluchten in hun opgevoerde Dodge Charger. De auto, genaamd General Lee, was dan ook de echte ster van de show en in deze film is dat niet anders. Het verhaal is namelijk flinterdun en dient alleen als excuus voor het laten zien van zoveel mogelijk achtervolgingen. De twee neven uit de originele serie waren niet de meest briljante figuren uit de geschiedenis en in de film worden ze neergezet door Johnny Knoxville en Seann William Scott. Knoxville speelt in feite zichzelf en Scott heeft wel meerdere van dit soort rollen gespeelt, dus deze prent kunnen we wel aan hem overlaten. Zoals gezegd heeft het verhaal niet veel om het lijf en daarom wordt er van de twee mannen ook niet veel gevraagd. De rol van Daisy Duke wordt vertolkt door leeghoofd Jessica Simpson en zij dient eigenlijk alleen als beeldvulling en moois voor de ogen. Als laatste van de familie Duke is er nog Oom Jessie en hier mag Willie Nelson zijn kunsten laten zien. Hij heeft echter nog minder te doen dan Simpson en zijn rol is dan ook verwaarloosbaar. In de originele serie konden we genieten van heerlijke rollen van de twee acteurs die Boss Hogg en sherrif Rosco P. Coltrane neerzette, maar in deze film zijn deze karakters veel minder memorabel. Burt Reynolds geeft gestalte aan Boss Hogg, maar de reden dat deze man in de serie zijn bijnaam kreeg, is bij zijn rol ver te zoeken. Ook de in de serie wat dommige sheriff met zijn gekke lachje is in deze versie van het verhaal slechts een gemene vent die de Duke\'s achter de tralies wil krijgen. Al met al veel minder leuk en minder memorabel, hoewel er waarschijnlijk ook wel een gevoel van nostalgie mee zal spelen voor de mensen die bekend zijn met de serie. The Dukes of Hazzard is een aardige film die het goed doet voor een avondje film kijken zonder daarbij na te hoeven denken, maar veel meer ook echt niet.
Op de DVD is de term Unrated te vinden en dit zou aangeven dat er een ongecensureerde versie van de film op de schijf aanwezig moet zijn. Welke versie hier in de bioscopen heeft gedraaid is ons niet duidelijk, maar wel dat deze Unrated versie slechts 3 minuten langer is dan de originele bioscoopversie. Deze extra minuten bestaan voornamelijk uit scènes met wat meer grovere taal.

Genre: Actie, Komedie/Humor
Jaar: 2005
Speelduur: 102 min
Beeldverhouding: 2.40:1 anamorf
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Fins, Noors, Zweeds
EAN: 7321932736656

• Making Of
  • Bloopers
  • Featurettes
  • Extra scènes

De film staat anamorf op de schijf in het formaat 2.40:1, wat iets afwijkt van het originele formaat van 2.35:1. De kwaliteit van het beeld is prima. Het beeld is mooi scherp, maar soms ontbreekt het beeld wat aan detail. De kleuren zien er goed verzadigd en natuurlijk uit. Ook contrast, zwartniveau en schaduwdetail zijn dik in orde. Filmgrain is eigenlijk constant aanwezig, maar niet in die mate dat het storend wordt. Verder is er ook wat edge enhancement zichtbaar, maar verdere artefacten zijn niet aanwezig. Een goede transfer die goed te bekijken is.
De film is verdeeld in 30 hoofdstukken en de optionele ondertiteling is duidelijk te lezen en staat op een goede hoogte in het beeld.

Er is één geluidsspoor op de DVD te vinden en wel een Dolby Digital 5.1 track (384 kb/s) in de originele Engelse taal. De track klinkt goed, maar had waarschijnlijk nog iets beter kunnen klinken bij het gebruik van een hogere bitrate. Waarom hier niet voor gekozen is blijft een vraagteken, er is in ieder geval genoeg ruimte op de DVD voorhanden. De track klinkt vooral tijdens de achtervolgingsscènes actief en er wordt hier redelijk gebruik gemaakt van de aanwezige kanalen. De surroundspeakers laten de effecten horen in split-surround, maar hier had iets meer gebruik van gemaakt mogen worden. Deze scènes zijn ook de momenten dat het LFE kanaal een bijdrage levert, maar ook hier geldt dat het allemaal net wat beter had kunnen klinken. De frontspeakers laten een breed stereogeluid horen waarbij de muziek goed tot zijn recht komt. De dialogen komen netjes uit de centerspeaker en klinken mooi helder. Er zijn geen beschadigingen of ruis aanwezig in de track.

De statische menu\'s worden anamorf weergegeven in het formaat 1.78:1 en het achtergrondgeluid is Dolby Digital 2.0 (192 kb/s). Bij keuze van de Nederlandse taal in het beginmenu, worden alle menu\'s verder in het Nederlands weergegeven.

De extra\'s hebben 1.33:1 beeld en Dolby Digital 2.0 (192 kb/s) geluid, tenzij anders aangegeven.

Daisy Dukes: De Korte, Korte Korte Broek (4 min.)
Een kort filmpje over het korte broekje wat Daisy Duke in de film draagt. Jessica Simpson vertelt hoe ze de rol kreeg en wat ze heeft moeten doen om in vorm te komen voor de opnames.

De General Lee Is Springlevend (5 min.)
Dit filmpje gaat over de auto van de twee neven, de General Lee. We zien hoe de opnames tot stand zijn gekomen waarin de achtervolgingen gefilmd werden en welke constructies hierbij gebruikt werden.

Hoe Je Een \"Muscle Car\" In Vier Seconden 50 Meter Ver Kunt Lanceren (4 min.)
In de film zijn enkele gigantische sprongen te zien waarbij de General Lee meters door de lucht vliegt. Hier krijgen we te zien hoe deze sprongen gemaakt werden.

The Hazards Of Dukes (14 min.)
Een korte making of van de film bestaande uit beelden van achter de schermen en uit de film en interviews met de cast en crew.

Videoclip \"These Boots Are Made For Walking\" (4 min.)
Videoclip van dit nummer vertolkt door Jessica Simpson. Het beeld is 2.00:1 letterboxed.

Extra Scenes (25 min.)
Een reeks scènes die de film niet gehaald hebben. De scènes komen achter elkaar voorbij en uitleg waarom ze de film niet gehaald hebben is niet aanwezig.
Het beeld is 2.40:1 letterboxed.

Extra Scenes (ongecensureerd) (2 min.)
Dit zijn wat scènes die in andere vorm in de film te vinden zijn. Er is wat meer bloot te zien en wat grovere taal in deze scènes.
Het beeld is 2.40:1 letterboxed.

Bloopers (5 min.)
De bekende dingen die fout gingen tijdens de opnames zoals versprekingen.
Het beeld is 2.40:1 letterboxed.

Bloopers (ongecensureerd) (5 min.)
Nog meer bloopers maar hier is wat grovere taal te horen.
Het beeld is 2.40:1 letterboxed.

Bioscooptrailer (1 min.)
De originele bioscooptrailer van de film. Het beeld is 2.40:1 letterboxed.

Verder zijn er nog wat Easter Eggs op de DVD te vinden.

The Dukes of Hazzard is gebaseerd op de serie uit de jaren 80 waarvan de ingrediënten hetzelfde zijn gebleven. Veel achtervolgingen en flauwe humor dus. De neven Bo en Luke Duke komen zoals altijd weer in de problemen en komen achter een plan van Boss Hogg dat de hele stad in gevaar brengt. Het verhaal van de film is vrij standaard en dient eigenlijk alleen als excuus om zoveel mogelijk achtervolgingen te laten zien. De optredens van de acteurs zijn allen niet echt noemenswaardig, maar het script vroeg dan ook niet veel van ze. De DVD heeft een goede beeld en geluidskwaliteit en de aanwezige extra\'s zijn wat kort en over het algemeen niet echt interessant. Een film die leuk is voor een avondje film kijken zonder daarbij na te hoeven denken, maar meer ook echt niet.