Napola

27-02-2006

8.4

Napola (DVD)

In het Duitsland van 1942 bevindt zich het regime van Adolf Hitler op het hoogtepunt van zijn politieke en militaire macht. De 17-jarige Friedrich Weimer (Max Riemelt) uit de Berlijnse arbeiderswijk Wedding is een begaafd bokser. Zijn talent opent voor hem de deuren naar slot Napola, een Nazi onderwijsinstituut waar de toekomstige elite van het Groot Duitse Rijk moet worden opgeleid. Friedrich ziet de kans van zijn leven om zich los te maken van de beperkingen van zijn sociale klasse en een toekomst van aanzien tegemoet te gaan. Tegen de wil van zijn ouders meldt hij zich aan als student bij het oude kasteel. In een voor hem vreemde wereld van nationaal-socialistische tucht en strenge orde krijgt hij te maken met keiharde concurrentie. Maar ook met een onverwachte vriendschap met de stille en gevoelige Albrecht Stein (Tom Schilling). Albrecht is meer een schrijver en poëet en geen vechter. Dat is zijn vader, de ‘gauleiter’ Heinrich Stein wel. Stein vindt zijn zoon een ‘watje’ en hoopt dat hij op Napola zal veranderen. Dan komt het moment dat de jonge onervaren elite van de Napola door een gruwelijke missie tegen ontsnapte krijgsgevangenen de keerzijde ontdekken van hun opleiding. Dit trekt een sterke wissel op de vriendschap tussen Friedrich en Albrecht, waar beide nu een moeilijke keuze moeten maken.

De meeste film over de tweede wereldoorlog, of eigenlijk elke (wereld)oorlog, gaan over de mannen die de oorlog voeren, aanvaller of slachtoffer. Of over de vrouwen die achterblijven.
Napola bekijkt de oorlog vanuit een ander perspectief, die van de jeugd. De jeugd heeft toch de toekomst? Napola gaat over een elite opleidinginstituut genaamd Napola (Nationalpolitische Erziehungsanstalt). Een elite opleiding waar jonge talentvolle Duitsers worden geïndoctrineerd en klaargestoomd voor een carrière als bestuurders van het gedroomde Nazi-wereldrijk. De toekomstige mannen dus van het Derde Rijk. En, zoals ze in de film zeggen: ‘de mannen maken de toekomst, wij maken de mannen’. En daar komen we tot de kern van het verhaal. We zien namelijk hoe de jongens aangetrokken door de bijzondere uitstraling van het kasteel en het gevoel van macht en onoverwinnelijkheid worden geïndoctrineerd. Een harde leerschool waarin geen plaats is voor gevoel, maar het eigen ik centraal wordt gesteld. Het omgeving waarin het ego van zij die presteren wordt opgekrikt. Maar ook een plek waar de zwakkeren keihard en denigrerend worden afgestraft. Niemand die er iets aan doet, want er is geen plek voor medelijden. Maar dan, als blijkt dat de harde en schokkende realiteit elke vorm van idealisme en menselijkheid mist, dan slaat de twijfel toe.
De cast, voornamelijk bestaande uit jonge speler, geeft goed spel van dit groeiproces naar volwassenheid. Bij de cast ook acteurs die we ook al zagen spelen in Der Untergang.
De uiterst sfeervolle filmmuziek werd gecomponeerd door Angelo Badalamenti, bekend van onder meer de prachtige muziek bij het vermaarde ‘Twin Peaks’ van regisseur David Lynch.
Napola is een keiharde, realistische en confronterende film, die net als Der Untergang een boeiend beeld geeft van hoe de Tweede Wereldoorlog in Duitsland zelf werd beleefd.

Genre: Drama, Oorlog
Jaar: 2004
Speelduur: 110 min
Uitgever: Just Entertainment
EAN: 8717344722360

De film staat in het breedbeeldformaat 1.85:1 anamorf op deze DVD. Volgens informatie op de IMDB en reviews op Duitse sites is het originele beeldformaat 2.35:1. De trailer op de officiële filmsite is trouwens ook in 1.85:1 beeldformaat. Wanneer je de film bekijkt, dan geeft het beeld inderdaad het gevoel een pan & scan versie te zijn. Soms passen acteurs niet helemaal goed in het gepresenteerde beeldframe.
De kwaliteit van het beeld is verder redelijk goed. Kleuren zien er natuurlijk uit, maar missen iets aan helderheid. Contrast is goed. Scherpte van het beeld is goed, maar de detaillering valt enigszins tegen. Dit komt met name door de relatief hoge compressie omdat de film op een DVD-5 (enkellaags) is geplaatst. Er is een lichte vorm van filmgrain aanwezig, evenals een lichte vorm van edge enhancement.
De film is verdeeld in 6 chapterstops. De optionele Nederlandstalige ondertiteling (wit) is duidelijk en heeft een duidelijk leesbaar lettertype.

De Duitstalige soundtrack staat als een Dolby Digital 5.1 surroundtrack (384 kb/s) op de DVD. De track is als Engelstalig aangeduid, maar dat is slechts een klein (tekst)foutje. De track is dus gewoon Duitstalig. Maar helaas klopt er meer niet aan deze track.
De 5.1 track is feitelijk een gewone stereotrack die via kunstmatige elektronische weg over meerdere kanalen is verspreid. Filmgeluiden, dialogen en muziek komen allemaal uit de frontspeakers. Maar de beide surroundspeakers en de centerspeaker doen ook mee, waardoor een soort ruimtelijk illusie wordt gecreëerd. Deze drie luidsprekers geven heel subtiel (met een veel lager volume) het geluid van de frontspeakers weer, waarbij de beide surround kanalen in tegen fase met elkaar staan. Het geeft weliswaar een illusie van ruimtelijkheid, maar de detaillering van de soundtrack is hierdoor ook iets minder. Overschakelen naar een gewone stereoweergave geeft een beter resultaat.

Deze DVD heeft geen extra’s.

Napola gaat over een elite opleidinginstituut genaamd Napola (Nationalpolitische Erziehungsanstalt). Een elite opleiding waar jonge talentvolle Duitsers worden geïndoctrineerd en klaargestoomd voor een carrière als bestuurders van het gedroomde Nazi-wereldrijk. Een talentvolle jonge bokser wordt gerecruteerd voor deze opleiding en krijgt hier te maken met keiharde concurrentie, een onverwachte vriendschap en de schokkende realiteit.
Beeld- en geluid van deze uitgave van Just Entertainment zijn een tegenvaller. Het originele beeld met verhouding 2.35:1 is teruggebracht tot 1.85:1 en staat anamorf op de DVD. Het 5.1 geluid is feitelijk een stereotrack, waarbij surroundspeaker en centerspeaker op kunstmatige wijze een illusie van ruimtelijkheid geven. Extra’s heeft deze DVD niet. Een zeer interessante film.