Bagdad Cafe

23-03-2006

5.7

Bagdad Cafe (DVD)

Een Duits echtpaar, rijdend in de verlatenheid van Amerika, krijgt ruzie. De vrouw, Jasmin, houdt het voor gezien en vervolgt haar weg lopend langs de snelweg. Ze komt uit bij het Bagdad Cafe, een café annex motel wat gerund wordt door Brenda, een negroïde vrouw die haar mannetje staat. Haar man heeft het ook net voor gezien gehouden, zodat Brenda er alleen voor staat met haar kinderen en luie employees. Jasmin heeft nog nooit een neger in het echt gezien en ze krijgt dan ook meteen visioenen van kookpotten voor zich als ze Brenda ontmoet. Maar na er één nacht geslapen te hebben blijkt ze zich in het Bagdad Cafe toch thuis te voelen en blijft nog even. Met een kop koffie en een goocheldoos vermaakt ze zich en helpt ze een handje in het café. Dat wordt echter niet door iedereen gewaardeerd en de vraag is hoelang ze het er nog uit kan houden.

Bagdad Café (ook bekend als Out of Rosenheim) is een voornamelijk Duitse filmproductie met een Duitse regisseur, Percy Adlon. Adlon heeft er met een afwijkende cameravoering en warme kleuren een bijzondere film van gemaakt. De bizarre humor doet soms denken aan films als Raising Arizona of Buffet Froid. De film geeft je ook een kijkje in een traditioneel truckerscafé aan de lange highway’s van de USA. Neergeplant in de middle of nowhere waar je op elkaar aangewezen bent. Zo ook in deze film. De situeringen zijn zo gefilmd dat je zelf een bezoeker bent van het café en getuige bent van het dagelijkse leven met al z’n beslommeringen, maar ook met z’n excentrieke karakters (Jack Palance als de artistieke Rudy Cox). Een bijzondere verhaallijn is er eigenlijk niet, maar toch blijft je aandacht volledig bij de film. Zo ook met de ontroerende eenzaamheid van Jasmin, die uiteindelijk haar eigen weg vindt binnen het café. Een hele mooie rol die wordt gespeeld door Marianne Sägebrecht. De beste rol is van CCH Pounder als de snauwende en tierende Brenda, maar die ook het zaakje draaiende weet te houden.
De speciale cameravoering en bizarre humor worden helaas niet helemaal tot het einde volgehouden. De laatste scène is een beetje vergezocht en flauw, maar de film is verder een echte ‘feel good movie’. De titelsong Calling You van Jevetta Steele is prachtig en werd genomineerd voor een Oscar.

Genre: Komedie/Humor
Jaar: 1987
Speelduur: 104 min
Uitgever: A-Film Home Entertainment
EAN: 8716777054444

Bagdad Cafe staat in het oorspronkelijke beeldformaat van 1.85:1 anamorf op de DVD. De DVD is van het type DVD-5, dus enkellaags. Heel af en toe zijn er kleine oneffenheden en spetters te zien, maar gezien de leeftijd van de film van bijna 20 jaar valt de kwaliteit nog reuze mee.
De film heeft uit zichzelf al een aparte kleurstelling. Het beeld zit vol warme tinten en het contrast is hard. De sfeer van de bloedhete desert in Arizona wordt hiermee prima neergezet. De beeldkwaliteit is over de gehele linie niet optimaal. Er is behoorlijk veel filmgrain aanwezig. Soms zelfs zo erg dat de korrels gaan ‘dansen’. Dit wordt versterkt door de redelijk hoge compressie die is toegepast. De scherpte is redelijk goed, maar nooit echt optimaal. Het contrast is vrij hoog. Details in het zwart zijn nauwelijks zichtbaar. Maar gezien de stijl van de film is dat acceptabel.
De film is onderverdeeld in 12 hoofdstukken. De ondertiteling is wit en had iets lager geplaatst kunnen zijn.

Het geluid staat zowel in een oorspronkelijke Dolby Digital 2.0 als een enhanced Dolby Digital 5.1 track op de DVD. Beide tracks bevatten nogal wat ruis. Het stereobeeld is goed verzorgd met sfeergeluiden en muziek. De dialogen komen keurig uit het midden en zijn over het algemeen goed verstaanbaar. Er is veel ‘direct geluid’ gebruikt, dus afkomstig van de setopnames. Daardoor klinken sommige dialogen wat afstandelijk. De Dolby Digital 5.1 track klinkt iets ruimtelijker dan de Dolby Digital 2.0 track, maar verder voegt het weinig toe. Het LFE kanaal wordt alleen bij muziek aangesproken en de achterkanalen bevatten enkel wat sfeergeluiden en muziek. Die muziek is bij vlagen prachtig (de al eerder genoemde song Calling You), maar soms is het simpele slapstickmuziek.

Het menu is een 1.78:1 geanimeerd scherm met een gedeelte van de titelsong van Jevetta Steele als achtergrond. Deze muziek staat als Dolby Digital 2.0 op de DVD.

Trailers (2 min.)
Er staan een trailer van Bagdad Cafe en drie trailers van andere A-Film uitgaven op de DVD. De trailer van Bagdad Cafe is 1.85:1 anamorf en heeft Dolby Digital 2.0 geluid. Het is een rechtstreekse transfer van een filmkopie en bevat nogal wat ruis in beeld en geluid. Nederlands ondertiteld.

Audiocommentaar van regisseur Percy Adlon en actrice Marianne Sägebrecht, die de rol van Jasmin Münchgstettner speelt. Beide spreken Duits in dit commentaar (beide zijn ook van Duitse afkomst). Vooral Marianne Sägebrecht is aan het woord. Het is een afwisseling van anekdotes en herinneringen. Maar ook het belang van televisiegeld in de filmwereld komt aan bod.
Duits gesproken, Nederlands ondertiteld.

De Duitse Jasmin Münchgstettner en haar man krijgen ruzie. Ze verlaat hem en komt na een lange wandeling in een klein café annex motel terecht, Bagdad Cafe genaamd. Dat wordt gerund door Brenda, die er stevig de wind onder heeft bij haar kinderen en werklui. Jasmin vindt het in eerste instantie maar niks, maar na een nachtje slapen blijkt ze toch haar plek gevonden te hebben en besluit langer te blijven. Om de tijd te doden helpt ze in het café, wat niet bij iedereen in goede aarde valt.
Bagdad Cafe is een leuke film met bizarre humor en een speciale cameravoering en aankleding. De film zet de sfeer van een eenzaam café langs een snelweg in de woestijnen van Amerika heel mooi neer, vooral door de warme tinten die gebruikt worden. De beeldkwaliteit is net voldoende. Met een mindere compressie had heteen stuk beter kunnen zijn. De geluidskwaliteit is ook niet optimaal, maar wel ruim voldoende voor dit type film. De extra commentaartrack is leuk om een keer gehoord te hebben, maar verder stellen de extra’s niet zo veel voor.