Come Drink With Me

06-04-2006

6

Come Drink With Me (DVD)

Een groep criminelen ontvoert een belangrijke overheidsdienaar met als doel hem te ruilen voor hun gevangen leider. Voordat hieraan toegegeven wordt krijgt Golden Swallow (Cheng Pei Pei) de kans om hem te bevrijden. Zij trekt naar de plaats waar de man wordt vastgehouden en ontmoet al vrij snel leden van de bende. Het komt dan ook tot een handgemeen en Golden Swallow moet toegeven dat dit misschien iets teveel van haar gevraagd is. Dan ontmoet ze een dronkaard genaamd Drunken Cat (Yueh Hua). Ook hij heeft nog een appeltje te schillen met de bende en samen nemen ze het op tegen deze groep criminelen.

Come Drink With Me betekende een ommekeer voor de Shaw Brothers studio. Jarenlang maakte zij films die zich concentreerde op allerlei genres, maar deze film zorgde ervoor dat het martial arts genre een nieuwe impuls kreeg. De film was een daverend succes en zette het genre weer op de kaart. In de jaren die volgden werden er vele martial arts films gemaakt in de studio en daaraan dankt de studio zijn grootste succes. Heden ten dage kunnen we zeggen dat Come Drink With Me nog steeds een goede film is, maar die wel wat aan kracht heeft moeten inleveren over de jaren. Ten eerste is het verhaal vrij standaard en erg voorspelbaar. Ook de vechtscènes komen wat gedateerd over, maar voor de tijd waarin de prent gemaakt is, nog altijd erg knap. De vechtbewegingen lijken haast op ballet en daarom ontbreekt het allemaal wat aan kracht en explosiviteit.
De hoofdrol wordt gespeelt door de toen zestienjarige Cheng Pei Pei, die we recentelijk nog terugzagen in Chrouching Tiger, Hidden Dragon van Ang Lee. Het is duidelijk dat dit haar eerste echte rol was in een film, maar haar charisma maakt een hoop goed. Het was in 1966 best een grote stap om een vrouw zo\'n belangrijke rol te geven in een film, iets waar we tegenwoordig niet meer van opkijken. Een andere belangrijke rol is die van Drunken Cat gespeelt door Yueh Hua. Dit karakter staat garant voor veel leuke scènes en is daarom misschien wel het belangrijkst voor de film.
De film werd geregisseerd door de legendarische King Hu en hij zorgt ervoor dat het wat saaie verhaal nergens echt traag of vervelend overkomt. Ook is alles mooi in beeld gebracht en de sets en aankleding van de acteurs zien er ook erg goed uit. Come Drink With Me komt zoals gezegd nu wat gedateerd over, maar de film ontketende een ware revolutie in de Hong Kong filmwereld van de jaren \'60 en is alleen daarom al aan te raden.

Genre: Martial Arts
Jaar: 1966
Speelduur: 90 min
Verpakking: Transparant Keep Case
  • Dolby Digital 2.0 - Mandarijn
  • Dolby Digital 5.1 - Mandarijn
EAN: 8715664033050

Come Drink With Me werd gemaakt in 1966 en is dan ook al 40 jaar oud. Dit is echter geen moment te merken aangezien het beeld perfect is gerestaureerd. De transfer is mooi scherp en bevat veel detail. Vooral de vele buitenscènes zien er prachtig uit. Ook de scènes die zich binnen afspelen zijn goed te volgen dankzij het prima contrast en schaduwdetail. De kleuren zien er natuurlijk uit en goed verzadigd. Het aanwezige zwart is mooi diep van kleur. Artefacten zijn niet tot nauwelijks aanwezig. Ten eerste zijn beschadigingen vrijwel geheel afwezig, iets dat erg prettig is. Eigenlijk is er alleen wat beeldruis zichtbaar en soms wat lichte posterisatie. Een uitstekende transfer die erg prettig is om naar te kijken.
De film is verdeeld in 6 hoofdstukken en de optionele ondertiteling is goed leesbaar en staat op een goede hoogte in het beeld.

Het geluid is vergelijkbaar met dat van de overige uitgaven van de Shaw Brothers collectie. Wederom is er de keuze uit een Dolby Digital 5.1 track (448 kb/s) en een Dolby Digital 2.0 track (224 kb/s), beiden in de Mandarijnse taal. De twee tracks doen niet veel voor elkaar onder en voldoen allebei voor het weergeven van het geluid. Dit wordt voornamelijk veroorzaakt door de beperkte ruimtelijkheid van de 5.1 track. Vrijwel al het geluid wordt weergegeven door het middenkanaal, iets wat enigszins onnatuurlijk overkomt. De voorkanalen laten wat omgevingsgeluiden horen, maar dit in mindere mate. De achterkanalen en het LFE kanaal worden vrijwel niet bij het geheel betrokken. Het geluid van beide tracks klinkt wel mooi helder en beschadigingen zijn niet aanwezig.

De menu\'s worden weergegeven in het formaat 1.78:1 en het achtergrondgeluid is Dolby Digital 2.0 (224 kb/s).

Er zijn geen filmgerelateerde extra\'s op de DVD te vinden, maar alleen trailers van de andere Shaw Brothers films uit de reeks.

Een medewerker van de overheid wordt ontvoerd door een groep criminelen. Golden Swallow krijgt de kans hem te bevrijden voordat er toegegeven wordt aan de eisen van de bende. Dit is de vrijlating van hun leider in ruil voor de vrijlating van hun gijzelaar. Golden Swallow merkt al vrij snel dat deze klus misschien iets teveel voor haar is, maar ze krijgt hulp van een dronkaard genaamd Drunken Cat. Come Drink With Me betekende een ommekeer voor de Shaw Brothers studio en zorgde ervoor dat het martial arts genre nieuw leven ingeblazen kreeg. Nu komt de film wat gedateerd over, maar is nog altijd aan te raden voor fans van het genre. De DVD heeft een uitstekende beeldkwaliteit en het geluid voldoet voor een film zoals deze. Wederom zijn er geen extra\'s op de DVD te vinden, behalve wat trailers van de overige uitgaven uit de serie.