Boxer from Shantung, The

17-04-2006

5.3

Boxer from Shantung, The (DVD)

Ma Yung Chen (Chen Kuan Tai) komt samen met een vriend aan in Sjanghai De twee vrienden zijn arm en hopen op een beter leven in de grote stad. Verder vertrouwt Ma Yung Chen op zijn uitstekende beheersing van kung fu. Al snel heeft hij deze kunsten nodig om zichzelf te verdedigen in een gevecht met enkele leden van een lokale bende. Hij verslaat met gemak deze bendeleden en maakt hiermee indruk bij hun baas Tan (David Chiang). Tan zou graag zien dat Ma Yung Chen voor hem gaat werken, maar deze heeft hier geen trek in. Hij wil namelijk zelf baas worden en er niet voor één werken. Dit plan verloopt voorspoedig wanneer hij na een gevecht met leden van een andere bende wat land krijgt toegewezen. De bendeleider, Baas Yang (Chiang Nan), hoopt op deze manier Ma Yung Chen stil te houden zodat hij zijn aandacht kan vestigen op zijn grote rivaal Tan. Hij heeft namelijk een plan dat hem zeggenschap over de gehele stad op zal leveren.

Na enkele kleine rolletjes in wat films gespeelt te hebben werd Chen Kuan Tai voor The Boxer from Shantung gevraagd voor de hoofdrol. Het was ook de eerste samenwerking tussen hem en de legendarische regisseur Chang Cheh. De film was een groot succes en Chen Kuan Tai zou nog jaren één van de grootste sterren van de Shaw Brothers studio blijven. Deze film draait ook grotendeels om zijn personage en is hij in vrijwel elke scène te zien. Het verhaal is een kruising tussen een kung fu film en een gangsterfilm aangezien de hoofdpersoon naam wil maken als bendeleider. Zoals wel vaker is het verhaal wat standaard en één van de verhaallijnen, die van de liefdesrelatie tussen de hoofdpersoon en een vrouw, verdwijnt ineens halverwege de film. Ook is de speelduur wat lang waardoor de film soms wat aan vaart verliest. Deze minpunten daargelaten is The Boxer from Shantung zeker een film die de moeite waard genoemd kan worden.
De vechtscènes werden verzorgd door Liu Chia-liang en dit betekent zoals altijd realistische gevechten en niet zoals we later vaak zagen, gevechten met veel acrobatiek. De gevechten missen wel wat aan kracht en intensiteit, maar dat is een klacht die vaak gehoord wordt bij de Shaw Brothers films. De laatste vechtscène van de film is gelijk ook de meest memorabele en deze scène diende als inspiratie voor de scène uit Kill Bill waarin de Crazy 88\'s vanuit alle richtingen het gebouw binnen komen stormen.
Zoals gezegd speelt Chen Kuan Tan de hoofdrol en hij doet dit op zeer verdienstelijke wijze. Hij overtuigt in de vechtscènes, grotendeels door zijn ervaring in kung fu voordat hij een acteur werd. De rol van Tan wordt gespeelt door David Chiang en zijn rol is vrij klein. Waarschijnlijk mocht hij deze rol spelen zodat er een bekende naam aan de film verbonden was naast de toen nog onbekende Chen Kuan Tai. Hoewel zijn rol dus vrij klein weet Chiang er toch wat van te maken en zijn gebruikelijke charisma goed over te laten komen. De overige rollen worden vertolkt door vrijwel onbekende acteurs en deze rollen zijn ook zo klein dat ze niet echt de kans krijgen indruk te maken.
The Boxer from Shantung is een aanrader voor fans van echte kung fu in film en hoewel het verhaal soms wat traag vordert, biedt de film genoeg vermaak voor een leuke twee uur filmkijken.

Genre: Martial Arts, Misdaad
Jaar: 1972
Speelduur: 124 min
Verpakking: Transparant Keep Case
Beeldverhouding: 2.40:1 anamorf
  • Dolby Digital 2.0 - Mandarijn
  • Dolby Digital 5.1 - Mandarijn
EAN: 8715664033043

De film staat anamorf op de schijf in het formaat 2.40:1. De kwaliteit van het beeld is uitstekend, zeker voor een film uit 1972. Het beeld is gedurende de gehele film mooi scherp, een soft moment hier en daar daargelaten. De kleuren ogen natuurlijk en goed verzadigd. Ook het contrast is dik in orde, evenals het schaduwdetail wat ervoor zorgt dat ook de donkere scènes goed te volgen zijn. Het aanwezige zwart is verder mooi diep van kleur. Artefacten zijn dankzij de restauratie van het beeld nauwelijks aanwezig. Beeldruis is soms zichtbaar maar daar blijft het dan ook bij. Een uitstekende transfer.
De film is verdeeld in 6 hoofdstukken en de optionele ondertiteling is duidelijk te lezen en staat op een goede hoogte in het beeld.

Voor het geluid is er de keuze uit een Dolby Digital 5.1 track (448 kb/s) en een Dolby Digital 2.0 track (224 kb/s), beiden in de Mandarijnse taal. De tracks doen niet veel voor elkaar onder en dit komt voornamelijk door de tegenvallende ruimtelijkheid van de 5.1 track. Naast de dialogen zijn ook de overige geluiden hoorbaar via het middenkanaal en dit levert een wat onnatuurlijke geluidsbeeld op. De voorkanalen laten het omgevingsgeluid ook horen maar dan in mindere mate. De achterkanalen en het LFE kanaal worden niet tot nauwelijks gebruikt. Beide tracks bevatten genoeg laag om niet al te flets over te komen. Het geluid klinkt verder mooi helder en beschadigingen zijn niet aanwezig.

De menu\'s worden weergegeven in het formaat 1.78:1 en het achtergrondgeluid is Dolby Digital 2.0 (224 kb/s).

Er zijn geen filmgerelateerde extra\'s op de DVD te vinden, maar alleen trailers van de andere Shaw Brothers films uit de reeks.

Ma Yung Chen komt samen met zijn vriend aan in Sjanghai Ze willen snel carriere maken als misdadiger, maar merken dat dit moeilijker blijkt dan ze dachten. Ze hebben namelijk geen geld, maar dankzij de kung fu kunsten van Ma Yung Chen krijgen ze toch een kans. Hij verslaat namelijk twee bendeleden en krijgt van de bendeleider een stuk land. Ma Yung Chen weet niet dat hij dit eigenlijk krijgt om hem bezig te houden zodat de bendeleider de stad over kan nemen. The Boxer from Shantung is de eerste film waarin Chen Kuan Tai een hoofdrol speelde. Er zouden er nog vele volgen en hij zou lange tijd één van de sterren van de studio blijven. De film duurt wat lang en het verhaal komt wat standaard over, maar biedt toch genoeg vermaak voor fans van het genre. De vechtscènes zijn in orde en Chen Kuan Tai laat zien dat hij goed uit de voeten kan. Eén van de klassiekers van de Shaw Brothers studio en daarom een aanrader voor de fans.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Dutch FilmWorks.