Bad News Bears

21-04-2006

4.1

Bad News Bears (DVD)

De alcoholistische ongediertebestrijder Morris Buttermaker (Billy Bob Thornton) wordt gevraagd om coach te worden van een uit jonge allochtonen, randgroepjongeren en nerds bestaand honkbalteam, om zo verder te kunnen spelen in de Little League-competitie. Buttermaker heeft ooit 2/3 inning in de profcompetitie gespeeld als werper en de jongeren zien erg tegen hem op. Maar het wil in het begin niet lukken met het team. De meeste spelers hebben geen kaas gegeten van het spelletje en alle wedstrijden worden dik verloren. Pas als coach Buttermaker zijn dochter Amanda vraagt om werper te worden van het team en de slagcapaciteiten van de asociale Kelly ontdekt gaan de Bad News Bears steeds meer wedstrijden winnen. Uiteindelijk mogen ze de finale spelen tegen hun grootste aartsrivaal, de Yankees.

Bad News Bears is een remake van de gelijknamige film uit 1976 met Walter Matthau als de norsige coach, de rol die nu gespeeld wordt door Billy Bob Thornton. Thornton doet zijn rol van dronken Kerstman uit Bad Santa nog eens dunnetjes over, maar dan als dronken honkbalcoach. Bad News Bears heeft meer raakvlakken met Bad Santa, zoals de prominente rol van kinderen en beide films zijn geschreven door Glenn Ficare en John Requa. Maar is de honkbalfilm dan net zo goed als de kerstfilm? Nee, dat zeker niet. Het verhaal is minder krachtig en de humor is ook minder. Thornton is als coach veel minder grof in de mond dan als Kerstman. Dat hoeft niet persé nadelig te zijn, maar het zou de film wel wat meer pit geven. Want daar ontbreekt het in Bad News Bears namelijk aan. De humor nodigt af en toe uit tot een glimlach, maar zelden meer dan dat. We hebben deze film vaker en vooral beter gezien. Er wordt cliché op cliché gestapeld en het verhaal heeft zo z’n eigenaardig- en (vooral) ongeloofwaardigheden. De grootste vraag is wel waarom in hemelsnaam coach Buttermaker (Thornton) er toe komt om coach van dit zooitje ongeregeld te worden? Het antwoord daarop vind je niet terug in deze film. Bijna jaarlijks wordt er in Amerika wel een honkbalfilm gemaakt. De een bevat nauwelijks beelden van het honkbalspel, de ander zit er vol mee. In deze film komt de liefhebber wel aan z’n trekken. Ruim driekwart van de film speelt zich af op het honkbalveld en de getoonde honkbalscènes zien er, uitgezonderd de rare kwinkslagen in het verhaal, geloofwaardig uit. Vooral Sammi Kane Kraft doet het goed als sterke werper van de Bad News Bears. Bij de casting is met zorg aandacht gegeven aan de honkbalkwaliteiten van de acteurs en voor de opnames zijn de jonge sporters in trainingskamp geweest om de essenties van het spel nog beter onder de knie te krijgen. Regisseur Richard Linklater heeft eerder een film gemaakt met kinderen in de hoofdrol, namelijk School of Rock. Net als die film is Bad News Bears gedraaid door de Nederlandse cameraman Rogier Stoffers. In Nederland heeft hij ondermeer nog gewerkt met Mike van Diem aan Karater en begint na langzaamaan een grote naam te worden in Hollywood.

Genre: Komedie/Humor
Jaar: 2005
Speelduur: 110 min
  • Dolby Digital 5.1 - Turks
Ondertiteling: Nederlands, Duits, Engels, Fins, En vele andere
Uitgever: Paramount Home Entertainment
EAN: 8714865551936

• Outtakes
  • Vier Featurettes

Het beeldformaat van de DVD is 1.78:1 en dat is net iets krapper dan het originele beeldformaat van 1.85:1. Erg veel mis je dus niet ten opzichte van de originele print. De kwaliteit van het beeld is uitstekend. Er zijn geen beschadigingen zichtbaar, wat je ook niet verwacht van zo’n recente film. Het beeld is mooi helder met natuurlijke kleuren en goed van contrast, waardoor de details ook in de donkere partijen goed zichtbaar blijven. De scherpte is uitstekend en edge-enhancement is niet toegepast. De film is onderverdeeld in 18 hoofdstukken. De witte ondertiteling is wit en goed leesbaar, maar staat wel vrij hoog in beeld. Het enige minpuntje is eigenlijk het nét niet originele beeldformaat, maar voor de verdere rest is dit een uitstekende transfer.

Het geluid van deze DVD is een Dolby Digital 5.1 track (448 kb/s). Over het algemeen is het een hele mooie dynamische soundtrack, met veel sferen en effectgeluiden. Vooral de honkbalwedstrijden hebben een brede geluidsmix meegekregen. De surroundkanalen worden goed gebruikt. De stadionspeaker komt regelmatig uit de achterkanalen, net als muziek en sfeergeluiden van het stadionpubliek. Hier en daar wordt het LFE kanaal aangesproken. Dialogen komen in z’n geheel uit de centerspeaker en zijn over het algemeen goed verstaanbaar. Overige sferen en effecten komen uit de frontspeakers al lijkt het alsof het linkerkanaal nét iets meer inhoud heeft dan het rechterkanaal. Dat valt het meest op als de stadionspeaker klinkt.
Voor de muziek wordt regelmatig een gemoderniseerde versie van Bizet’s Carmen gebruikt. Veel voegt dat echter niet toe aan het verhaal en werkt eigenlijk alleen maar afleidend. De gecomponeerde muziek van Ed Shearmur voldoet verder prima.

De DVD heeft een statisch menu, bestaande uit drie pagina’s in 1.78:1 beeldformaat. Het achtergrondgeluid is de themamuziek in Dolby Digital 2.0.

Audiocommentaar door regisseur Linklater en scenarioschrijvers Glenn Ficare en John Requa.
De track is ingesproken terwijl de film net uit was in de bioscoop in Amerika en de scenarioschrijvers nog niet wisten van alle veranderingen die regisseur Linklater had gedaan ten opzichte van het script. Daardoor komen er soms leuke verrassende stukjes voorbij. Een steeds terugkerend thema in de commentaartekst is het schrappen van het thema ‘racisme’ in de huidige versie ten opzichte van de 1976 versie. In de jaren 70 kon er nog gelachen worden om racistische opmerkingen, tegenwoordig is dat ‘not done’. De track is alleen in het Engels of Duits ondertiteld.

At bat with the Bears (11½ min)
Interviews met de makers (regisseur Linklater en producers Geyer Kosinski en Viscidi) en acteurs (Thornton, Kinnear en Gay Harden). De interviews zijn afgewisseld met setbeelden en fragmenten uit de film. In het begin zijn een paar fragmenten uit de originele versie uit 1976 te zien. De interviews gaan voornamelijk over de manier van samenwerken met elkaar, niet zozeer over het draaiproces.
Het geheel is in 1.33:1 beeldformaat en de fragmenten uit de films zijn in 1.78:1 niet anamorf beeldformaat. Het geluid is Dolby Digital 2.0 en is Engels gesproken met Nederlandse ondertiteling.

Writing the Bad News Bears (10 min)
Interview met scenarioschrijvers Glenn Ficare en John Requa, regisseur Richard Linklater en acteur Billy Bob Thornton. Aan bod komt voornamelijk het verschil tussen de originele versie uit 1976 en de nieuwe versie.
Ook dit stuk is in 1.33:1 beeldformaat en met 1.78:1 niet anamorf filmfragmenten. Geluid is in DD2.0 met Engels als taal en het is Nederlands ondertiteld.

Scouting for the Big Leagues (10 min)
Een item over de casting van de kinderen van de Bad News Bears. De meesten hebben slechts beperkte acteerervaring en enkelen zelfs helemaal geen. Ook werd er gekeken naar de honkbalkwaliteiten van de spelers. Ze moesten in ieder geval de grondbeginselen van het honkbal onder de knie hebben. Het geheel is in 1.33:1 beeldformaat en de filmfragmenten zijn in 1.78:1 niet anamorf beeldformaat. Het geluid is Dolby Digital 2.0 en is Engels gesproken met Nederlandse ondertiteling.

Spring Training (5 min)
Een korte film over de opnames van de honkbalwedstrijden. De kinderen hebben lessen gehad in honkbal en kunnen redelijk spelen. Twee trainers begeleiden tijdens de opnames de kinderen om het er zo realistisch mogelijk uit te laten zien. Tussendoor een paar interviews met kinderen over de manier van opnemen en hun honkbalkwaliteiten. Dit filmpje heeft een beeldformaat van 1.33:1 en 1.78:1 niet anamorf bij enkele filmfragmenten. Het geluid is in DD2.0 met Engels als taal en het heeft Nederlandse ondertiteling.

Deleted scenes (9 min)
6 deleted scenes. Er is een keuze om deze deleted scenes te bekijken met audiocommentaar van regisseur Linklater en scenarioschrijvers Ficare en Requa. De deleted scenes en het audiocommentaar zijn Nederlands ondertiteld. Het beeldformaat is 1.85:1 niet anamorf en het geluid is DD2.0 mono.

Outtakes (1½ min)
3 korte outtakes, ofwel blooperscènes. De eerste is een persoonlijke improvisatie van Billy Bob Thornton. Ook deze outtakes hebben de mogelijkheid om ze met audiocommentaar door hetzelfde drietal te bekijken. De outtakes alswel het audiocommentaar zijn Nederlands ondertiteld.
Het beeldformaat is 1.85:1 niet anamorf beeld met DD2.0 mono geluid.

Bioscooptrailer (1½ min)
De originele bioscooptrailer in 1.78:1 niet anamorf beeldformaat en Dolby Digital 5.1 geluid. De trailer is niet ondertiteld.

Ongediertebestrijder Morris Buttermaker wordt de nieuwe coach van een, uit een stelletje ongeregeld bestaand, honkbalteam wat op het punt staat om uit de Little League gegooid te worden. De wedstrijden worden aanvankelijk flink verloren, maar na de komst van de dochter van Buttermaker in het team als werper keert het tij en gaat het snel beter en winnen ze wedstrijden.
Bad News Bears is een remake van de gelijknamige film uit 1976. De film ontbeert een beetje pit en de humor is over het algemeen nogal flauw. De honkbalscènes daarentegen zien er goed uit. Bij de extra’s zitten leuke items, maar na één keer kijken weet je het wel.
Als liefhebber van honkbal heb ik me wel vermaakt bij de honkbalscènes, maar voor het verhaal moet je niet bij deze film zijn. Als je een honkbalfilm wilt zien waarbij jonge kids het ver schoppen en waarbij ook sprake is van sociaal drama zou je ook Hardball met Keanu Reeves eens kunnen gaan bekijken.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Paramount Home Entertainment.