Shaolin Handlock

23-04-2006

5.2

Shaolin Handlock (DVD)

Li Bai (Dick Wei) is een gerespecteerde meester in de kung fu. Op een dag krijgt hij bezoek van een oude vriend. Deze oude vriend heeft toch niet zulke beste bedoelingen met de beste man en Li Bai wordt dan ook gedood Ook worden twee leerlingen gedood die worden aangezien als zijn zoon en dochter. De echte zoon van Li Bai, Cheng-ying (David Chiang) is te laat om zijn vader te redden en zweert wraak. Samen met zijn zus reist hij af naar Bangkok wanneer ze horen dat de moordenaar van hun vader daarheen is gevlucht. Cheng-ying vindt de man ook vrij snel voordat hij hem doodt weet hij de naam van de opdrachtgever los te krijgen. Deze Lin Hao (Lo Lieh) staat bekend als een goed man en Cheng-ying is dan ook verbaasd dat hij de opdrachtgever is. Toch gaat hij op onderzoek uit en hij weet op een slimme manier onder de aandacht te komen van Lin Hao. Lin Hao vertrouwt het niet helemaal maar hij geeft Cheng-ying toch een baan als bodyguard omdat hij onder de indruk is van zijn vechtkunsten. Cheng-ying wil Lin Hao graag doden maar dit wordt bemoeilijkt omdat hij in de gaten wordt gehouden door een andere bodyguard. Wanneer hij eindelijk zijn kans krijgt Lin Hao te doden, gebruikt Cheng-ying de dodelijke Shaolin Handlock techniek, maar tot zijn verbazing heeft Lin Hao hier een antwoord op. Aangezien deze stijl door zijn familie is ontwikkeld weet Lin Hao nu met wie hij te maken heeft.

Shaolin Handlock is een film van de hand van regisseur Ho Meng-Hua, de man achter films als The Mighty Peking Man en Oily Maniac. Deze keer geen bizarre horrorfilm maar gewoon een martial arts film overgoten met een thrillersausje. De prent is dan ook veel beter te genieten als de voorgaande twee films, maar een echt meesterwerk is het nog steeds niet. Vooral de fans van kung fu zullen wat bedrogen uitkomen aangezien er niet eens zo heel veel gevochten wordt. Ook het eindgevecht, in de Hong Kong films standaard het moment dat alles uit de kast getrokken wordt, valt wat tegen en is over voor je er erg in hebt. De vechtscènes die wel aanwezig zijn zien er goed uit, maar ook hier geldt dat het allemaal niet echt schokkend genoemd kan worden.
Het verhaal is er één met het bekende wraakthema, een thema waarmee honderden films gemaakt zijn in Hong Kong. Vaak wordt of de familie vermoordt of de leraar van de hoofdpersoon, maar in dit geval allebei. Dit omdat de vader van de hoofdpersoon ook zijn leraar was. Dubbele wraak dus en dit is ook waar de prent grotendeels om draait.
In de hoofdrollen zien we onder andere David Chiang en Lo Lieh. Chiang speelt zoals altijd gedegen en Lo Lieh zet wederom een heerlijke slechterik neer. We zien ook nog Dick Wei voorbij komen, maar zijn rol is helaas maar erg klein.
Shaolin Handlock is een film die zeker de moeite waard is om te kijken, maar die niet behoort tot de klassiekers van de Shaw Brothers studio.

Genre: Martial Arts
Jaar: 1978
Speelduur: 87 min
Verpakking: Transparant Keep Case
  • Dolby Digital 2.0 - Mandarijn
  • Dolby Digital 5.1 - Mandarijn
EAN: 8715664033081

De DVD heeft een anamorfe transfer in het formaat 2.35:1 en ook deze keer ziet het beeld er goed uit. Wat opvalt aan deze transfer is dat de scherpte van het beeld soms wat achter blijft en daarom gaat er soms nogal wat detail verloren. De kleuren ogen natuurlijk en komen goed verzadigd over. De film is grotendeels binnen opgenomen, maar alle scènes zijn goed te volgen dankzij het goede contrast en schaduwdetail. Ook het zwartniveau ziet er goed uit. Ook nu zijn er nauwelijks artefacten aanwezig, dit uiteraard omdat het beeld geheel gerestaureerd is. Alleen is er soms wat beeldruis aanwezig, maar niet in die mate dat het storend wordt.
De film is verdeeld in 6 hoofdstukken en de optionele ondertiteling is duidelijk te lezen en staat op een goede hoogte in het beeld.

Het geluid wordt verzorgd door een Dolby Digital 5.1 (448 kb/s) track en een Dolby Digital 2.0 (224 kb/s) in de Mandarijnse taal. Het geluid heeft, net als het beeld, een opknapbeurt gehad, maar helaas is het nog steeds vrij duidelijk dat we hier met een oude film te maken hebben. De 5.1 track valt wat tegen en dit mede dankzij de beperkte ruimtelijkheid. Vrijwel al het geluid komt namelijk uit de centerspeaker waarbij de frontspeakers ook wat van dit geluid laten horen, maar dan in mindere mate. De achterkanalen en het LFE kanaal worden niet tot nauwelijks gebruikt. Beide tracks bevatten genoeg laag om niet al te flets over te komen. Het geluid klinkt verder mooi helder en beschadigingen zijn niet aanwezig.

De menu\'s worden weergegeven in het formaat 1.78:1 en het achtergrondgeluid is Dolby Digital 2.0 (224 kb/s).

Er zijn geen filmgerelateerde extra\'s op de DVD te vinden, maar alleen trailers van de andere Shaw Brothers films uit de reeks.

De vader van Cheng-ying wordt vermoordt en hij zint op wraak. Hij reist hiervoor af naar Bangkok en gaat werken voor de man die opdracht gaf voor de moord. Zo kan hij zijn kans afwachten hem te vermoorden, maar dit kan nog wel eens lastiger blijken dan gedacht. Shaolin Handlock is een film van regisseur Ho Meng Hua, die vooral bekend staat om zijn slechte horrorfilms. In de hoofdrol zien we David Chiang en Lo Lieh en deze twee sterren van de Shaw Brothers studio spelen zoals altijd naar behoren. Er zijn niet echt veel vechtscènes aanwezig, maar deze scènes zien er wel goed uit. Echt spectaculair wordt het alleen nergens en dat geldt eigenlijk voor de hele film. Beeld en geluid zijn zoals gewoonlijk dik in orde en ook deze keer zijn er alleen wat trailers aanwezig als extra.