Third Watch - Seizoen 1

27-04-2006

8.1

Third Watch - Seizoen 1 (DVD)

Een grote stad als New York kan uiteraard niet zonder hulpdiensten. Politie, brandweer en ambulancepersoneel werken samen om de stad een veiliger plek te maken. De drukste tijd van de dag is de zogenaamde \"third watch\" of wel de derde dienst van de dag. Deze loopt van drie uur in de middag tot elf uur in de avond en tijdens deze dienst doen zich de meeste ongelukken en andere zaken zich voor. We volgen daarom ook de mannen en vrouwen die werken in deze derde wacht. Zij krijgen te maken met allerlei zaken variërend van branden tot auto-ongelukken en van moord en doodslag tot verdwaalde kinderen. Dat zij ook maar mensen zijn wordt al snel duidelijk wanneer ze regelmatig onder druk komen te staan en soms ook een nog een privé-leven hebben wat ze veel stress bezorgt.

Politieseries zijn al jaren erg populair. De meeste van deze series gaan over de agenten die werken voor de afdeling moordzaken, maar met Third Watch wilden de makers ons een blik gunnen in het werk en leven van de mensen die het vuile werk op straat opknappen. Gooi hier bovendien nog eens wat verwikkelingen bij van de plaatselijke brandweer en ambulancedienst en je hebt alle ingrediënten voor een spannende show, althans dat zou je denken. We kunnen ook beamen dat dit inderdaad het geval is.
De show lijkt op een soort kruising van NYPD Blue en ER. Dat laatste is ook niet zo verwonderlijk aangezien één van de bedenkers van Third Watch ook betrokken is bij de populaire ziekenhuisserie. Zoals gezegd volgt de show de werkzaamheden van werknemers van de drie hulpdiensten en in een stad als New York betekent dit genoeg werk. De afleveringen zijn goed geschreven en zijn gedurende het seizoen van een constant niveau. Iets dat erg leuk is aan de show is dat niet alle karakters even leuk en aardig zijn. Sommige zijn gewoon gemeen en onaardig, iets dat uiteraard veel beter op de realiteit aansluit dan het geval is bij veel andere series. Naast hun werkzaamheden worden de hoofdpersonen ook gevolgd in hun privé-leven en de problemen die hieruit voortvloeien.
Bij elke afdeling worden enkele vaste personen gevolgd. Bij de politie zijn dit bijvoorbeeld de partners Maurice “Bosco” Boscorelli (Jason Wiles) en Faith Yokas (Molly Price). Bosco heeft nogal eens last van hoogmoedswaanzin en dit zet zijn relatie met zijn partner danig onder druk. Yokas moet bovendien ook nog eens zien om te gaan met haar situatie buiten haar werk en dan vooral tijd zien te vinden voor haar gezin. Roberto \'Bobby\' Caffey (Bobby Cannavale) en Kim Zambrano (Kim Raver) zijn werkzaam op de ambulance en zij hebben vooral moeite om te leren gaan met de verschrikkingen die ze elke dag weer tegenkomen. Ook Monte \'Doc\' Parker (Michael Beach) en Carlos Nieto (Anthony Ruivivar) zijn werkzaam op de ambulance en zij liggen vaak met elkaar in de clinch. Toch moeten ze zien samen te werken om hun werk zo goed mogelijk te kunnen doen. Dit zijn slechts enkele van de karakters die voorbij komen en wat opvalt is dat vrijwel alle hoofdpersonen goed uitgewerkt zijn. De acteurs leveren ook allemaal goed werk wat ervoor zorgt dat alles geloofwaardig overkomt.
De serie is inmiddels tot een einde gekomen in Amerika na zes seizoenen waar het met succes op de zender NBC te zien was. Een aanrader voor mensen die houden van series als ER, NYPD Blue en meer van dat soort series.
Op deze uitgave van Warner zijn alle 22 afleveringen van het eerste seizoen te vinden. De box bestaat uit zes schijven verpakt in evenzoveel slimcases die op hun beurt weer verpakt zitten in een kartonnen sleeve.

Genre: Drama, TV
Jaar: 1999
Speelduur: 924 min
Verpakking: Slimcase (6x)
Ondertiteling: Nederlands, Duits, Engels, Frans, En vele andere
EAN: 7321931735810

De afleveringen staan in hun originele formaat op de DVD\'s en dat is het formaat van 1.33:1. Op de achterkant van de box wordt overigens melding gemaakt van een anamorf beeld in het formaat 2.40:1. Foutje van Warner en nogal een groot verschil ten opzichte van het werkelijke beeldformaat. De beeldkwaliteit is vergelijkbaar met zoals je die zou verwachten op televisie, alleen is hier de scherpte is beter. De kleuren ogen redelijk natuurlijk maar komen soms wat flets over. Dit wordt nog eens versterkt door het feit dat echt felle kleuren nauwelijks gebruikt worden. Contrast en schaduwdetail zijn voldoende, evenals het zwartniveau. Hierdoor zijn alle donkere scènes goed te volgen. Beeldruis komt regelmatig voor en ook zien we hier en daar wat edge enhancement opduiken. Verder soms nog wat lichte posterisatie, maar het blijft gelukkig allemaal binnen de perken. Een beeldkwaliteit die in de verwachting ligt van een televisieseries van alweer enkele jaren terug. Niet een erg goede kwaliteit, maar toch nog altijd voldoende.
De afleveringen zijn verdeeld in 6 hoofdstukken en de optionele ondertiteling is duidelijk te lezen maar had iets lager in het beeld mogen staan.

De originele Engelstalige soundtrack staat in Dolby Digital 2.0 (192 kb/s) formaat op de DVD\'s. De stereotracks dun hun werk naar behoren en voldoen prima voor het weergeven van geluid tijdens de afleveringen. Verwacht echter geen bijzondere soundtrack. De serie bestaat veelal uit dialoog en deze worden helder weergegeven en zijn duidelijk verstaanbaar. Er is een goede spreiding van het geluid over de twee voorkanalen en het geluid klinkt warm en helder. Er is genoeg laag aanwezig om het allemaal niet te flets over te laten komen. Er zijn geen beschadigingen aanwezig en ook ruis komt niet voor. Geen tracks die echt indruk maken, maar voor een serie zoals deze voldoet het allemaal prima.

De statische menu\'s worden anamorf weergegeven in het formaat 1.78:1 en het achtergrondgeluid is Dolby Digital 2.0 (192 kb/s).

Er zijn geen extra\'s aanwezig bij deze uitgave. We hebben niet kunnen achterhalen of dit komt omdat er gewoon geen extra\'s voorhanden zijn of dat Warner heeft besloten ze niet op deze uitgave te plaatsen.

Third Watch is een serie die enkele mensen volgt die werken voor de hulpdiensten in New York. Zij zijn werkzaam tijdens de derde dienst van de dag, de tijd dat de meeste ongelukken en dergelijke gebeuren. Naast hun stressvolle baan hebben ze allemaal ook nog een privé-leven wat soms ernstig moet lijden onder de drukke werkzaamheden. De serie is afkomstig uit de hoge hoed van mensen die eerder betrokken waren bij shows als ER en The West Wing. Vooral met de eerste heeft de show raakvlakken, maar nu kunnen we ook meekijken tijdens het dagelijkse werk van de brandweer en politie. De afleveringen zijn goed geschreven en de karakters goed uitgewerkt. De acteurs doen hun werk allemaal naar behoren en dit zorgt ervoor dat het allemaal realistisch overkomt. De beeld en geluidskwaliteit van de afleveringen is voldoende voor een serie zoals deze, maar helaas zijn er geen extra\'s aanwezig. Een aanrader voor fans van het eerder genoemde ER en series zoals NYPD Blue.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Warner Home Video.