Dominion: Prequel to the Exorcist

17-05-2006

5.9

Dominion: Prequel to the Exorcist (DVD)

Na de verschrikkingen van de Tweede Wereldoorlog is Father Merrin (Stellan Skarsgård) zijn geloof in God verloren. Het is inmiddels 1949 en hij is nu werkzaam als archeoloog. Hij wordt gevraagd te helpen bij een opgraving in Kenia waar de overblijfselen van een kerk zijn gevonden. Merrin is zeer geïnteresseerd aangezien de kerk stamt uit een tijd dat het Christendom nog niet in Afrika geïntroduceerd was. Hij reist af naar de plek waar de kerk is gevonden waar hij later vergezeld wordt door Father Francis (Gabriel Mann) die is afgevaardigd door het Vaticaan. Bij aankomst blijkt de kerk in perfecte staat te zijn, toch vreemd aangezien de kerk al vele honderden jaren oud is. Al snel komt Merrin erachter dat er iets bijzonders aan de hand is met de kerk en hij moet zijn geloof weer aanwenden om de mysterieuze kracht die is vrijgelaten bij de opgravingen te kunnen bestrijden.

Het bovenstaande stukje is reeds te lezen bij de eerder verschenen recensie van de film Exorcist: The Beginning. Deze twee films zijn ook op veel fronten gelijk, maar op evenzoveel fronten weer verschillend. Het verhaal mag inmiddels bekend zijn maar voor de mensen die het nog niet wisten, hier nog een kleine samenvatting van de totstandkoming van deze twee films. In eerste instantie was regisseur Paul Schrader ingehuurd om deze prequel van de originele Exorcist te maken en met hem gingen dan ook de opnames van start. Toen hij echter aan de studiobazen zijn ruwe versie liet zien, waren ze helemaal niet blij met het resultaat. Schrader had een psychologische thriller in gedachte, maar dit was niet wat de studiobazen wilden. Zij wilden meer gore en bloedige scènes zodat de film een wat jonger publiek zou aanspreken. Schrader werd dan ook de laan uitgestuurd en vervangen door Renny Harlin die ruim driekwart van de film opnieuw opnam met hier en daar een andere acteur in dezelfde of geheel andere rollen. Harlin\'s versie was verre van succesvol en daarom werd besloten Schrader\'s versie toch uit te brengen op kleine schaal. De film was onder andere te zien op wat filmfestivals en is dus nu ook op DVD verschenen.
We ontkomen er eigenlijk niet aan de twee films met elkaar te vergelijken in mate van kwaliteit. Welke versie je beter zal vinden hangt eigenlijk geheel af van je eigen smaak. Zoals gezegd komen ze op veel punten overeen maar verschillen ze ook als dag en nacht van elkaar. Zo is Schrader\'s versie eigenlijk niet meer dan een psychologische thriller waarin vrijwel alleen gesproken wordt en Harlin\'s versie moet het meer hebben van de actie en gore. Daarom zullen mensen die Harlin\'s versie goed vonden Schrader\'s versie waarschijnlijk ronduit saai vinden en de mensen die Harlin\'s versie verschrikkelijk vonden zouden deze film wel eens de beter van de twee kunnen vinden. Er zit eigenlijk maar één ding op en dat is zelf de twee films bekijken en voor jezelf uitmaken welke de betere is.
Zoals gezegd verschillen de films ook met een aantal rollen, maar hoofdrolspeler Stellan Skarsgård is in beide versies te zien als de jonge Father Merrin. De rol van onze Nederlander Antonie Kamerling is in Schrader\'s versie wat groter en de rol van Father Francis wordt nu gespeeld door Gabriel Mann in plaats van James D\'Arcy. Twee films dus met hetzelfde onderwerp gemaakt door twee verschillende regisseurs. Dit levert twee totaal verschillende films op waarbij een ieder waarschijnlijk zijn eigen favoriet zal hebben.

Genre: Drama, Horror, Thriller
Jaar: 2005
Speelduur: 110 min
Verpakking: Steelbook
Beeldverhouding: 2.00:1 anamorf
  • DTS 5.1 - Engels
EAN: 8715664033173

• Behind the Scenes
  • Photo Gallery
  • Liner Notes
  • Trailer & TV Spot
  • Also/Soon Available
  • Brussels International Festival of Fantastic Film
  • Interviews: Cast & Crew

De film staat anamorf op de DVD in het originele formaat van 2.00:1. De kwaliteit van het beeld is nagenoeg perfect. De transfer is haarscherp en bevat erg veel detail. Toch heeft dit geen edge enhancement tot gevolg. Ook de kleuren zijn meer dan voldoende te noemen. Ze ogen prima verzadigd en mooi natuurlijk. Er zitten nogal wat donkere scènes in de film maar die zijn allemaal prima te volgen dankzij het prima contrast en schaduwdetail. De verschillende tinten zwart worden goed weergegeven en ogen mooi diep van kleur. Artefacten zijn niet tot nauwelijks aanwezig en alleen wat lichte beeldruis steekt af en toe de kop op. Een uitstekende transfer die ervoor zorgt dat het prettig kijken is naar de film.
De film is verdeeld in 12 hoofdstukken en de optionele Nederlandse ondertiteling is prima te lezen en staat op een goede hoogte in het beeld.

De film is te bekijken met een DTS 5.1 track (754 kb/s) of een Dolby Digital 5.1 track (448 kb/s) beiden in de originele Engelse taal. Net als het beeld is ook het geluid van goede kwaliteit en werkt sfeerverhogend. De film bestaat voornamelijk uit dialoog maar er zijn toch enkele momenten waarbij er goed gebruik gemaakt wordt van alle aanwezige kanalen. Lichte effecten worden dan weergegeven door de surroundspeakers in split-surround en dit zijn ook de momenten dat het LFE kanaal van zich laat horen met een goed gedoseerd klinkend laag. De dialogen komen netjes uit de centerspeaker en zijn goed te volgen. De overige geluiden worden door de frontspeakers weergegeven en hier is een goed stereo geluidsbeeld te horen. Beide tracks voldoen prima en er is weinig tot geen verschil merkbaar tussen de twee tracks. Dit komt voornamelijk door de aard van de film die, zoals al eerder gezegd, grotendeels uit dialoog bestaat.

De menu\'s worden anamorf weergegeven in het formaat 2.00:1 en het achtergrondgeluid is Dolby Digital 2.0 (224 kb/s).

Deze uitgave bestaat uit twee schijven waarbij de meeste extra\'s op de tweede schijf te vinden zijn.

Disc 1

Regisseur Paul Schrader verzorgd het audiocommentaar op deze uitgave en uiteraard gaat hij in op de lange weg die hij af moest leggen om zijn film uiteindelijk uitgebracht te krijgen. Verder gaat hij nog in op het maken van de film en vertelt hij zaken die zich afspeelde tijdens de opnames. De keuze om het commentaar aan of uit te schakelen is te vinden in het Set-Up Menu.

Also/Soon Available
Een reeks trailers van films die binnenkort of nu al verkrijgbaar zijn van Dutch Filmworks.

Disc 2

Liner Notes
Zeven tekstschermen waarin het ontstaan van de film behandeld wordt.
Het beeld is 2.00:1 anamorf en er is geen geluid aanwezig.

Trailer & TV Spot
Een bioscooptrailer en een trailer gemaakt voor de televisie van de film.

Photo Gallery
Tien afbeeldingen die rechtstreeks uit de film komen.

Brussels International Festival of Fantastic Film
Dit onderdeel is verdeeld in twee delen, namelijk een impressie van een vraag en antwoord sessie met de cast en crew van de film (40 min.) en een blik achter de schermen van het festival (11 min.). Bij het eerste onderdeel zitten de leden van de cast en crew, waaronder Antonie Kamerling aan een lange tafel en beantwoorden vragen van de aanwezige pers. Het tweede gedeelte bestaat uit wat beelden van de bioscoopzaal voorafgaand aan de vertoning van de film en waarbij de cast en crew worden voorgesteld aan het aanwezige publiek.
Het beeld bij beide onderdelen is 1.33:1 en het geluid is Dolby Digital 2.0 (224 kb/s).

Deleted Scenes
Zes verwijderde scènes die los van elkaar te bekijken zijn of achter elkaar. Het beeld is 2.00:1 letterboxed en het geluid is Dolby Digital 2.0 (224 kb/s).

Interviews: Cast & Crew (3 min.)
Zoals de titel al doet vermoeden zijn hier wat interviews te bekijken met leden van de cast en crew. Regisseur Paul Schrader komt aan het woord en ook acteur Stellan Skarsgård en producent James G. Robinson mogen wat vertellen, maar wel allemaal heel kort.
Het beeld is 1.33:1 en het geluid is Dolby Digital 2.0 (224 kb/s).

Behind The Scenes (3 min.)
Een blik van achter de camera tijdens de opnames van de film. Er wordt geen commentaar geleverd bij de beelden maar we kunnen gewoon meekijken hoe bepaalde scènes opgenomen worden.

Also Or Soon Available
Wederom wat trailers van Dutch Filmworks uitgaven maar dit zijn weer andere als op de eerste schijf.

In deze prequel van de originele Exorcist zien we hoe het Father Merrin vergaat enkele jaren na de Tweede Oorlog. Hij heeft zijn geloof verloren, maar hij raakt al snel bij iets betrokken waarbij hij zijn geloof wel eens hard nodig zou kunnen hebben. Deze versie van de film is zoals regisseur Paul Schrader hem voor ogen had voordat hij ontslagen werd en vervangen door Renny Harlin. We kunnen nu dus zelf bepalen of de studio gelijk had met het ontslag van Schrader of dat ze een fout gemaakt hebben. De kwaliteit van het beeld en geluid is net als bij de DVD van de andere versie goed van kwaliteit en er zijn enkele interessante extra\'s te vinden die ons een blik geven achter de schermen.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Dutch FilmWorks.