Waardenberg & de Jong - Verzameld Werk 1988 - 2003

31-05-2006

6.9

Waardenberg & de Jong - Verzameld Werk 1988 - 2003 (DVD)

Martin van Waardenberg en Wilfried de Jong vormen samen het cabaretduo Waardenberg & de Jong en hebben inmiddels zes theaterprogramma\'s op hun naam staan. Op deze DVD zijn de televisieregistraties te vinden van vijf van hun shows Alleen van hun eerste show Begin maar vast uit 1985 is geen registratie te bekijken, maar dit zal ongetwijfeld komen doordat hier geen beelden van beschikbaar zijn.
De overige vijf shows zijn getiteld De gekkengalerij (1988), Jool Hul (1990), Waardenberg en de Jong (1992), Naggelwauz (1994) en Bandkaai (1996).
Op het moment zijn de twee dus niet in de theaters te vinden aangezien ze zich nu vooral bezig houden met andere projecten.

De humor van Waardenberg en de Jong kan het best omschreven worden als fysieke komedie. Ze maken gebruik van veel rekwisieten en de sketches lijken verder geen enkel doel te hebben, behalve vermaken. In een extra op de DVD vertellen de twee ook totaal geen boodschap uit te willen dragen, maar slechts het publiek te willen vermaken. Dat dit goed lukt mag duidelijk zijn na het bekijken van de shows Vrijwel al hun programma\'s zijn erg goed bezocht en kregen lovende kritieken. Zo mogen de scènes waar de twee mannen elkaar vol in het gezicht spugen, ze balancerend op een balk aan het werk zijn en de scène waar ze elkaar met skippyballen lens slaan gerust klassiekers genoemd worden. Het is komedie waar je van moet houden, maar het is moeilijk voor te stellen dat iemand niet kan lachen om deze vorm van humor. Sinds 1996 is het duo al niet meer in het theater te vinden, maar het is te hopen dat dit wel weer een keer gaat gebeuren. Aanwezig zijn bij een show moet een aparte belevenis zijn als je ziet hoe ze het publiek bij de show betrekken. Dit wordt vooral duidelijk wanneer de twee een behangersduo spelen en met ingesmeerde rol en al het publiek in duiken.
Nu zijn ze dus druk met andere dingen en vooral Wilfried de Jong is nog regelmatig op televisie te zien. Zo was hij te zien in het programma Taxi en maakte hij een programma voor de VPRO genaamd Sportpaleis De Jong. Martin van Waardenberg is bij het grote publiek vooral bekend uit de bekende Gamma reclames en het programma Loenatik.
Zoals gezegd zijn op deze uitgave de televisieregistraties te vinden van vijf van hun shows en dit betekend nogal eens dat niet de volledige show te bekijken is. Ook hier is dat het geval aangezien de gemiddelde speelduur rond de 50 a 60 minuten ligt. Langere versies van de shows zijn ook gewoon niet te vinden omdat in het verleden cabaretprogramma\'s puur en alleen voor de televisie opgenomen werden. We moeten het dus doen met deze registraties, aar ook hier valt genoeg te lachen. Deze uitgave is dan ook een grote aanrader voor de fans van cabaret en in het bijzonder fysieke komedie. De vijf shows staan garant voor veel lachen en kunnen makkelijk meerdere keren bekeken worden.
De vijf shows zijn verdeeld over twee schijven, evenals de extra\'s en de uitgave wordt geleverd in een mooie digipack.

Genre: Cabaret, Komedie/Humor
Speelduur: 296 min
Verpakking: Digipack in slipcase
  • Dolby Digital 2.0 - Nederlands
EAN: 5050582197570

• Sonja Op Zaterdag
  • Op De Boerderij
  • TV-serie Waardenberg & de Jong
  • 127 Wensen 'Mexico'

Het mag geen verrassing heten dat de shows in het formaat van 1.33:1 op de DVD\'s staan aangezien ze zijn opgenomen voor televisie in de jaren \'80 en \'90. De beeldkwaliteit is vergelijkbaar zoals je die op televisie zou verwachten, alleen qua scherpte komen de DVD\'s iets beter uit de verf. Dit geldt vooral de latere shows De kleuren ogen redelijk natuurlijk, maar echt veel kleur is er niet aanwezig. Soms zien de kleuren er wat overdreven uit, maar dit wordt voornamelijk veroorzaakt door de belichting. De shows zijn soms vrij donker maar toch is alles goed te volgen dankzij het prima contrast en schaduwdetail. Artefacten zijn niet tot nauwelijks aanwezig, behalve beeldruis dat vrij vaak voorkomt. Er is ondertiteling aanwezig voor doven en slechthorenden en deze is duidelijk te lezen en staat op een goede hoogte in het beeld.

Het geluid wordt verzorgd door een Dolby Digital 2.0 track (192 kb/s), uiteraard in de Nederlandse taal. Het geluid bestaat voornamelijk uit dialoog met hier en daar wat gelach van het aanwezige publiek. De track doet dan ook wat hij moet doen en dat is geluid leveren bij de beelden. Het geluid klinkt mooi helder en beschadigingen of ruis zijn niet aanwezig. In de shows zijn soms ook wat muziek te horen wat effecten zoals in de scène waarin het duo zogenaamd op zee in een storm verkeert. Dit klinkt allemaal vrij aardig aangezien er voldoende laag in de tracks aanwezig is. Geen wereldschokkend geluid dus op deze DVD, maar dat is ook niet echt nodig.

De menu\'s worden weergegeven in het formaat 1.33:1 en er is geen achtergrondgeluid aanwezig.

Er zijn enkele korte extra\'s toegevoegd die net als de shows verdeeld zijn over de twee aanwezige schijven.

Disc 1

Sonja Op Zaterdag (18-02-1992) (13 min.)
Waardenberg en de Jong zijn te gast in de show van Sonja Barend waar ze een kleine scène spelen uit de voorstelling Jool Hul, naar aanleiding waarvan ze ook in de studio zijn. Na de korte scène volgt er een interview van Barend met het duo.
Het beeld is 1.33:1 en het geluid is Dolby Digital 2.0 (192 kb/s).

Op De Boerderij (1992) (12 min.)
Een korte komische scène waar Waardenberg en de Jong twee mannen spelen die op een boerderij wonen. Vervolgens gebeuren er allerlei vreemde dingen. Wat het doel is van deze extra en wanneer en waarom dit filmpje gemaakt is wordt niet duidelijk.

Disc 2

TV-serie Waardenberg & de Jong
Op schijf twee zijn drie afleveringen te vinden van de televisieserie die het duo maakte in 2002 onder hun eigen naam. In de afleveringen worden sketches gespeeld met verschillende onderwerpen. De afleveringen zijn getiteld De Politiemannen, De Psychiater en De Picobellos.

127 Wensen \'Mexico\' (43 min.)
Een aflevering van het NET 5 programma 127 Wensen, Op Reis Met…. In dit programma gaan verschillende cabaretiers op reis over de wereld naar een bestemming waar ze altijd al heen wilden. In deze aflevering gaan Waardenberg en de Jong naar Mexico Stad en vergapen zich aan de grootte van deze wereldstad. De beelden vanuit Mexico worden afgewisseld met beelden van het duo in de studio waar ze ook naar de beelden kijken en vertellen over hun bijzondere avontuur.

De uitgave Waardenberg & de Jong - Verzameld Werk 1988-2003 bevat de televisieregistraties van vijf van hun shows De humor van het duo is vrij extreem en komt vooral uit fysieke situaties in plaats van woordgrappen. Deze vorm van humor moet je liggen maar de manier waarop de twee het allemaal brengen kan eigenlijk alleen maar als erg grappig bestempelt worden. De DVD heeft een beeld en geluidskwaliteit die voldoende is voor een uitgave zoals deze en er zijn enkele korte extra\'s toegevoegd. Deze uitgave is een zekere aanrader voor fans van cabaret en mag daarom niet ontbreken in je collectie.