Loco Love / Mi Casa, Su Casa

11-06-2006

2.8

Loco Love / Mi Casa, Su Casa (DVD)

Als Donald Chandler’s (Roy Werner) verwende vrouw hem verlaat, verliest hij ook zijn enige echte liefde, zijn restaurant. Zijn tuinman Miguel Sanchez (Gerardo Mejía), waar Donald eigenlijk een grote hekel aan heeft, wint de loterij en stelt hem voor om met het geld een nieuw restaurant te openen voor Donald. De voorwaarde is wel dat Donald trouwt met Miquel’s bitchy zus Catalina (Laura Harring), zodat zij alsnog een verblijfsvergunning krijgt. Donald stemt hiermee in, maar beseft te laat dat er meer bij komt kijken. Want Miguel en zijn hele familie trekt voor het gemak ook maar Donald in zijn grote huis. Daar gaat zijn rust. Zijn wereld wordt op zijn kop gezet als Catalina en haar familie de controle over zijn huis nemen. Donald richt zich tussen alle ruzies met Catalina volledig op de opening van zijn nieuwe restaurant. Op de openingsavond wil Catalina met Donald mee, maar daar wil Donald natuurlijk niets van weten. Zij kan het alleen maar verprutsen, maar zoals bij alles krijgt Catalina toch haar zin. De avond is mede dankzij Catalina een groot succes. Daarbij gaan Donald en Catalina ook steeds meer voor elkaar voelen, dit tegen de zin van Miguel. Hij dreigt Donald zijn restaurant af te nemen als de relatie tussen Donald en Catalina niet strikt zakelijk blijft. Als dan ook ineens Donald’s ex-vrouw Barbara (Margaret Scarborough) weer opduikt, moet Donald kiezen: volgt hij zijn hart of kiest hij voor zijn restaurant?

De film Loco Love, met als originele titel Mi Casa, Su Casa is in basis een alleraardigste romantische komedie. Centraal natuurlijk de liefde, waarbij de man de aloude keuze moet maken tussen de liefde voor een vrouw of zijn passie voor iets anders, meestal iets materialistisch van aard. In Loco Love ligt de passie van de man bij zijn restaurant en heeft hij de vrouw nodig voor het geld. Of dat nu de rijke vrouw is, die hem verlaat of de zus van zijn nieuwe geldschieter doet er niet zo veel toe. De man in dit geval denkt met name aan zichzelf. Maar zoals het in een romantische komedie betaamt, doen zich diverse bij voorkeur hilarische situaties voor, waardoor de man langzaam tot inkeer komt. Loco Love is wat dat betreft een voorspelbaar verhaal. Was dat nu maar het enige probleem met deze film. Debuterend regisseur Bryan Lewis heeft van dit aardige maar niet echt originele verhaal een helaas weinig boeiende film gemaakt. Het acteerwerk van de cast is weinig inspirerend en mist overtuiging. Het niveau van acteren ligt ongeveer op gelijke hoogte (of beter gezegd diepte) als van een van de vele Amerikaanse soapseries op televisie. Toch jammer, want met meer inspanning had dit best een heel aardige romantische komedie kunnen worden. Maar of regisseur en verhaal de acteurs niet tot meer geïnspireerd spelen konden motiveren of dat juist het zeer matige spel de zwakheden van verhaal versterken, als geheel doet het de film geen goed. Het tweede deel van de film kan trouwens iets meer overtuigen. Maar het blijft helaas een zeer matige film.

Nog een kleine opmerking over de cover. De aangegeven leeftijdsindicatie van 12 jaar en de opgegeven symbolen voor drugsgebruik en grof taalgebruik lijken mij niet bij deze film passen. Er valt in de film wel eens een krachtig woordje, maar dat mag nauwelijks naam hebben. Een leeftijdsindicatie van 6 jaar lijkt me meer toepasselijk.

Genre: Komedie/Humor, Romantiek
Jaar: 2003
Speelduur: 95 min
Verpakking: Transparant Keep Case
  • Dolby Digital 5.1 - Engels (unwrapped)
Uitgever: Indies Home Entertainment
EAN: 8714025508824

De film staat in 1.33:1 formaat op de DVD. Volgens de informatie op de IMDB heeft de film in 2003 de ‘Showcase Award’ van het HD Fest gewonnen. HD Fest promoot het filmen in High Definition beeld bij films, video of televisie. In 2003 won Loco Love de HD Fest ‘Showcase Award’. Helaas komt deze hoge kwaliteit niet goed tot uiting in de DVD transfer van Loco Love. Ten eerste is het beelformaat een pan & scan formaat. Regelmatig is duidelijk dat links en rechts beeldinformatie mist, zie hiervoor ook screenshot 5. Verder valt het schokkerig verlopen van (horizontale) beeldverschuivingen op en de daarbij gepaard gaande onscherpte van het beeld. Het lijkt er dus op dat als bron voor deze PAL transfer een NTSC videomaster is gebruikt. Als gevolg van het zgn. 3:2 pulldown proces dat wordt gebruikt bij het overzetten van film naar NTSC, waarbij volgens een bepaalde berekening het aantal beeldjes per seconde van 24 (film) verhoogd naar 30 (NTSC) en vervolgens voor de PAL transfer gebruikt (dat 25 beelden per seconde kent), krijg je het probleem zoals dat op deze DVD aanwezig is. Verder is het beeld interlaced (elk beeldje bestaat dan uit twee halve beelden), wat het ‘kameffect’ bij bepaalde weergevers tot gevolg heeft en daarmee een soort waas bij horizontale bewegingen. Bij screenshot 1 is dit alles goed te zien. De overige screenshots zijn op dit aspect gecorrigeerd. Dat de film een HD bron heeft is toch wel te zien. Het beeld ziet er behoudens bovenstaande tekortkomingen verder goed uit. Het beeld is schoon, zeer kleurrijk en nagenoeg ruisvrij. Het beeld oogt wel een beetje soft, waarbij de detaillering wat minder is. De film is matig opgedeeld in 6 chapterstops. De film staat op een DVD-5 (enkellaags), dus geen laagwisseling tijdens de film. De optionele Nederlandse ondertiteling (wit) staat goed geplaatst in het beeld.

Deze uitgave heeft twee soundtracks. Ten eerste een Dolby Digital 2.0 stereotrack (bitrate 224 kb/s) en een Dolby Digital 5.1 unwrapped surroundtrack (bitrate 448 kb/s). Om met de eerste te beginnen, de DD2.0 track is een goed klinkende stereotrack. De muziek en filmgeluiden hebben hierin een goed breed klinkend stereogeluid. De dialogen zijn goed te volgen en zijn in het centrum van het geluidsbeeld gemixt. De DD5.1 unwrapped geluidstrack is langs elektronisch van de DD2.0 afgeleid. De surroundtrack maakt weliswaar gebruik van de surroundkanalen, maar het geheel klinkt erg onnatuurlijk. De informatie van de frontkanalen en de surroundkanalen zijn nagenoeg identiek. Het volume van de surroundkanalen is te luid, waardoor deze te veel overheersen. Advies, beperk je tot de DD2.0 stereo track.

De statische breedbeeld menuschermen zijn niet voorzien van achtergrondmuziek. Een trailer is het enige extra op deze DVD.

Trailer (2½ min)
De trailer voor de film in 1.33:1 beeldformaat. Nederlands ondertiteld.

Loco Love is een romantische komedie, waarin een man met een bitchy vrouw trouwt in ruil voor geld voor zijn restaurant. Dit restaurant is zijn enige echte liefde. De problemen beginnen als de familie van zijn nieuwe vrouw ook bij hem in huis trekken en de controle over zijn huis totaal overnemen. Uiteindelijk komt de man voor een keuze te staan, kiezen voor zijn restaurant of zijn hart volgen. De film is in basis een aardige romantische komedie, maar heeft last van twee grote zwakten: een voorspelbaar verhaal en zeer matige acteerprestaties. De technische kwaliteit van deze release van Indies valt ook erg tegen. Ten eerste is het beeld pan & scan en heeft het last van de gevolgen van een NTSC omzetting. Daarnaast is de surround soundtrack elektronisch afgeleid van de stereotrack en klinkt onnatuurlijk. De ook aanwezige stereotrack heeft hier duidelijk de voorkeur. Op de DVD staat verder alleen een trailer als extra. Op alle fronten een tegenvallende release.