Somersault

13-06-2006

8

Somersault (DVD)

De tiener Heidi (Abbie Cornish) is op zoek naar liefde. Ze verleidt de nieuwe vriend van haar moeder, maar als die daar direct achterkomt loopt Heidi weg van huis naar het winteroord Jindabyne. Geld heeft ze amper, maar ze vindt een baantje bij de plaatselijke benzinepomp en kan wonen in een flat van een moteleigenares. Heidi heeft sex met de eerste de beste jongen die ze heeft ontmoet in een disco, maar de liefde is van korte duur. Heidi snakt naar genegenheid en intimiteit, maar kan die nergens vinden. Dan ontmoet ze de jonge boerenzoon Joe (Sam Worthington). De relatie tussen beide slaagt maar met vlagen, mede door de met z’n eigen gevoelens worstelende Joe. Heidi, soms nog echt een kind, weet niet waar ze aan toe is met Joe en probeert weer haar eigen weg te vinden.

Somersault is een Australische film, gemaakt door Cate Shortland. Het is haar eerste lange speelfilm. Daarvoor heeft ze een paar korte films en enkele televisieseries geregisseerd. Die TV afkomst zie je ook een beetje terug in Somersault. Qua kadrering zijn de shots redelijk close gedraaid, wat je ook vaak bij televisieseries terugziet. Er zijn regelmatig shots met een hand-held camera gedraaid, wat soms niet zo goed uitpakt. Op enkele momenten, wanneer er met een camera uit de hand wordt gedraaid, heb je het idee dat het om een point of view van een karakter gaat, terwijl dit uiteindelijk niet zo is. Dat werk soms verwarrend. Een enkele keer maakt Cate Shortland ook gebruik van slowmotion effecten die onnodig zijn en alleen maar de vaart uit de film halen. Verder is het een prachtige film! Visueel heeft het zeker ook z’n momenten (kleurgebruik), maar de aandacht ligt toch vooral bij het verhaal. Shortland vertelt het heel integer en het wordt uitstekend vertolkt door Cornish en Worthington. Het is een film over het zoeken naar volwassenheid van een jong meisje. Cornish straalt als de jonge Heidi onschuld, maar ook sensualiteit uit. En ze speelt het heel naturel. Dat is ook de kracht van de film. Die is bij vlagen aangrijpend, dan weer erotisch en soms krijg je plaatsvervangende schaamte vanwege een situatie die zich voordoet. Verwacht geen snelle aktiescènes of een ingewikkeld plot. Somersault gaat over gevoelens, liefde en tederheid. Of het ontbreken daaraan. In ieder geval is het een film die na het kijken nog regelmatig door je hoofd blijft spoken.
De film was een enorm succes in Australië. Het was voor het eerst sinds lange tijd dat een Australische film weer veel mensen naar de bioscopen trok. Bij de AFI-awards (de Australische Oscars) sleepte de film in 13 categorieën de hoofdprijs weg, waaronder die voor beste actrice (Cornish) en acteur (Worthington).

Jaar: 2004
Speelduur: 107 min
Uitgever: A-Film Home Entertainment
EAN: 8716777056868

• Interviews

Waar de hoes 1.77:1 vermeldt blijkt de film op de DVD zelf toch in 1.85:1 anamorf beeldformaat te zijn, wat gelijk is aan het originele formaat. De voornaamste kenmerken van de film zijn de koele tinten, vooral bij de buitenscènes, die uitstekend de kille en koude sfeer van het Australische bergstadje weergeven. Daarnaast versterken deze tinten ook de eenzaamheid van Heidi als ze in haar eentje door het stadje dwaalt.
De technische kwaliteit van het beeld is ruim voldoende. Er zijn geen beschadigingen aanwezig, wat normaal is voor een recente film. De scherpte is niet overal even goed. Vooral bij binnenscènes is de scherpte niet optimaal. Dit komt ook door de beperkte scherpte-diepte die ontstaat door de minimale belichting die is gebruikt. Daardoor is er een groot diafragma nodig en dat heeft weer z’n (negatieve) uitwerking op de scherpte. Door de weinige belichting bij avond- en de meeste interieurscènes is ook het contrast aan de hoge kant. Daar vallen veel vlakken van het beeld weg in het donker. Storend is de soms groenachtige gloed die over het beeld hangt. De film is onderverdeeld in 12 hoofdstukken. Door het gebruik van een DVD-5 schijf is er geen laagwisseling aanwezig. De witte ondertiteling is goed leesbaar en staat prima geplaatst in beeld.

De DVD heeft een Dolby Digital 2.0 (192 kb/s) en een Dolby Digital 5.1 (448 kb/s) geluidstrack. Heel veel verschil is er niet tussen het DD2.0 en het DD5.1 spoor. De DD5.1 klinkt wel een stuk helderder en gedetailleerder dan de DD2.0. Het geluid is voornamelijk gericht op de voorspeakers en dan nog met name op de centerspeaker. Het grootste gedeelte van de film komt over als een monotrack. Slechts bij buitenscènes, daar waar muziek is en bij een incidentele binnenscène komen de front- en surroundkanalen aan bod. Het LFE kanaal wordt slechts sporadisch aangesproken, maar bevat wel af en toe een donkere, doffe beat, nauwelijks hoorbaar, maar die wel een extra nervositeit binnen scènes teweegbrengt. Nu lijkt het alsof het geluid niet zoveel voorstelt, maar Somersault is nu niet direct een film die vraagt om veel surroundeffecten. Het geluid zoals het is past prima bij de film.

De menuschermen zijn mooi geanimeerd en hebben een anamorf beeldformaat van 1.85:1. Het achtergrondgeluid is de themamuziek uit de film en staat in Dolby Digital 2.0 (192 kb/s) op de DVD.

Interviews (6 min.)
Een kort item met interviews met regisseuse Cate Shortland en de hoofdrolspelers uit de film: Abbie Cornish en Joe Worthington. Tussen de interviews zijn er filmfragmenten gemonteerd. De beeldverhouding is 1.77:1 letterboxed. Het item is Engels gesproken en Nederlands ondertiteld.

Trailer (2 ½ min.)
De trailer van Somersault in 1.85:1 anamorf beeldformaat en Nederlands ondertiteld. Daarnaast staan er nog drie trailers van andere A-Film releases op de DVD.

De jonge Heidi is op zoek naar liefde. Als ze die in eerste instantie bij de nieuwe vriend van haar moeder zoekt, raakt ze in conflict met haar en loopt ze weg van huis. Ze komt terecht in het koude winteroord Jindabyne, waar ze diverse sexuele contacten heeft. Ze ontmoet Joe, met wie ze een complexe relatie begint en waarvan ze niet weet of deze stand zal houden. Somersault is een aangrijpende film over wat het gebrek aan liefde met een mens kan doen. Verwacht geen stevige aktiescenes, maar geniet van het ingetogen spel van de jonge acteurs, wat voortreffelijk is. De regie en de cameravoering zijn soms wat behoudend, maar verder is het een hele mooie film. De extra’s zijn nou niet wat je noemt geweldig, maar dat neemt niet weg dat liefhebbers van films als Ken Park of Rabbit-proof Fence zich zeker kunnen vinden in een film als Somersault