Broken Flowers

16-07-2006

5.9

Broken Flowers (DVD)

De verstokte vrijgezel Don Johnston (Bill Murray) is net gedumpt door zijn laatste minnares Sherry (Julie Delpy). Don trekt zich weer terug in zijn isolement en bekommert zich alleen om zijn eigen zaakjes. Don is succesvol met computers geweest, waardoor hij rijk is en niets meer hoeft. Zijn dag bestaat uit zichzelf vervelen. Maar geheel onverwacht moet hij zijn verleden onder ogen zien wanneer hij in de post een mysterieuze roze brief aantreft. De brief is afkomstig van een anonieme voormalige vlam die hem inlicht over het feit dat hij een 19 jaar oude zoon heeft. En dat die zoon op pad is gegaan, waarschijnlijk op zoek naar zijn vader. Maar wie is de afzender van de brief? Don heeft zoveel relaties gehad, dat hij met de beste wil van de wereld geen benul heeft van de afzender. Don’s beste vriend en buurman Winston (Jeffrey Wright), een energieke getrouwde amateur detective, dringt er bij hem op aan dat hij het mysterie vooral moet uitzoeken. Ondanks zijn onwil om te reizen besluit Don toch het land te doorkruisen op zoek naar aanwijzingen. Winston heeft voor Don uitgezocht welke van zijn vroegere veroveringen hij moet opzoeken. Gewapend met een bos bloemen komt Don als eerste terecht bij Laura (Sharon Stone), die samenwoont met haar dochter Lolita. Dan is er Dora (Frances Conroy), die ogenschijnlijk gelukkig getrouwd is; de wat vreemde dierenpsychologe Carmen (Jessica Lange) en de op een vervallen boerderij woonachtige Penny (Tilda Swinton). Zijn onverwachte bezoekjes aan deze totaal verschillende vrouwen brengt iedere keer weer nieuwe verrassingen. Don wordt hierbij geconfronteerd met zijn verleden en daarmee ook zijn heden.

Broken Flowers is geschreven en geregisseerd door Jim Jarmusch. Jarmusch, bekend van onder andere Coffee and Cigarettes heeft het verhaal geschreven met het idee dat Bill Murray de hoofdrol moet spelen. Dit idee had Jarmusch vanaf het moment dat hij Bill Murray gecast had in Coffee and Cigarettes en nadat hij hem in Lost in Translation had zien spelen. Naar eigen zeggen had Jarmusch het verhaal in slechts 2½ week geschreven. Murray speelt in Broken Flowers een verstokte vrijgezel wiens leven als een soort trage treurnis voltrekt. Iedere keer wanneer het karakter van Murray, Don Johnston (met een t!), wordt geconfronteerd met een verbroken relatie, doet hem dat ogenschijnlijk weinig en blijft hij onderuitgezakt op de bank met verveling naar de muziek luisteren. En zo sleept hij zich voort naar de volgende relatie. Geen terugkijken op het hoe en waarom. Maar als dan de mysterieuze brief in de brievenbus valt, wordt Don gedwongen wel terug te kijken naar de verbroken relaties. Wordt hij wel gedwongen terug te kijken naar het hoe en waarom. Ofwel, Don wordt gedwongen zich te verdiepen in het leven en zijn aandeel daarin. En daarbij kwelt de vraag, wie van deze vrouwen is de afzender van de brief en kan hem meer vertellen over zijn zoon? De hernieuwde kennismaking tussen Don en de vrouwen schijnt de vrouwen meer te doen dan Don zelf. Die beweegt zich schijnbaar emotieloos naar de volgende ontmoeting. Hoofdrolspeler is zoals gezegd Bill Murray. De rol van het traag bewegende ‘het kan mij allemaal niet schelen’ karakter is hem op het lijf geschreven. Ondanks dat de bijrollen gespeeld zijn door grote acteurs als Sharon Stone, Jessica Lange, Frances Conroy en Tilda Swinton, valt hun aanwezigheid nauwelijks op. Murray trekt met zijn nauwelijks tot leven komend karakter nagenoeg alle aandacht op. Okay, de momenten dat Laura’s dochter Lolita zich in volle glorie aanbiedt aan Don word je even afgeleid. Evenals bij de uitdagende assistente van de dierenpsychologe Carmen. Vindt Don uiteindelijk het antwoord dat hij zoekt? Jim Jarmusch en Bill Murray hebben menig prijs of nominatie op verschillende filmfestivals ontvangen. Jarmusch kreeg in 2005 de grote juryprijs toegekend op het Internationale Film Festival van Cannes en werd op dat festival ook genomineerd voor een Gouden Palm.

Genre: Drama, Komedie/Humor
Jaar: 2005
Speelduur: 101 min
Uitgever: A-Film Home Entertainment
EAN: 8716777056233

• Theatrical trailer
  • Girls on the Bus
  • From Start to Finish
  • Farmhouse

De film staat in de beeldverhouding van 1.78:1 anamorf op de DVD. De kwaliteit van het beeld is redelijk. Het kleurrijke beeld is helder, natuurlijk van kleur en heeft een redelijk goed contrast. Filmgrain is wel nadrukkelijk in het beeld zichtbaar. Dit heeft ook een negatief effect op de detaillering, die matig is. Het beeld oogt hierdoor meestentijds tamelijk soft. Om de scherpte indruk te verhogen is edge enhancement toegepast, wat af en toe duidelijk zichtbaar is. In het beeld zitten incidenteel ongerechtigheden als vlekjes of spetters. In de achtergrond zijn af en toe compressiefoutjes te zien. De film is verdeeld in 20 tracks. De ondertiteling (wit) is duidelijk, prima lettertype en goed geplaatst in het beeld.

Het geluid is gemixt in Dolby Digital 5.1 (bitrate 448 kb/s). De soundtrack heeft zijn nadruk op de frontspeakers liggen. De muziek heeft een prima breed stereobeeld. Het merendeel van de filmgeluiden komt uit de centerspeaker, evenals de dialogen die prima te volgen zijn. De surroundkanalen worden in split-surround gebruikt voor de omgevingsgeluiden. Meestal zeer subtiel aanwezig, maar soms wat nadrukkelijker zoals bij de regenscène. Het laag is voldoende, maar gaat niet extreem diep door. Het LFE kanaal wordt nauwelijks aangesproken.

Het hoofdmenu begint met een korte animatie, maar is verder statisch evenals de overige menuschermen. Alleen het hoofdmenu heeft achtergrondgeluid.

Girls on the Bus (1½ min)
Een scène waarin twee meisje in een rijdende bus honderduit praten. Deze scène zit ook in de film maar dan korter en anders ge-edit. Toelichting ontbreekt echter.

Start to Finish (7½ min)
Een aaneenschakeling van alle scènes (in de juiste volgorde?), waarbij je nu bijna alleen maar het ‘take klapbordje’ met de scènenummering te zien krijgt. De titel van de film was trouwens eerste Dead Flowers, wat als titel ook op de ‘klapbordje’ prijkt.

Farmhouse (4 min)
Je ziet hier hoe regisseur Jarmusch en zijn crew bij een vervallen boerderij zijn, waar de scène met Penny is opgenomen. Jarmusch legt uit dat hij graag scènes filmt waarbij vooraf niet duidelijk is wat erna zal komen.

Original Theatrical Trailer (1½ min)
De bioscooptrailer in 1.85:1 niet anamorf beeldformaat.

Soundtrack Information
Een scherm met reclame voor de CD met de filmmuziek.

Regisseur en schrijver Jim Jarmusch schreef het verhaal van Broken Flowers met de acteur Bill Murray als hoofdrolspeler in gedachten. Bill Murray speelt de verstokte vrijgezel Don, die een mysterieuze roze brief krijgt waarin staat dat hij een zoon heeft. Uiteindelijk besluit hij op zoek te gaan naar de schrijfster van de brief. Gewapend met een bos bloemen zoekt hij vier vrouwen op met wie hij een relatie heeft gehad. Deze dames worden gespeeld door Sharon Stone, Jessica Lange, Tilda Swinton en Frances Conroy. De kwaliteit van het beeld van de A-Film uitgave is redelijk, de geluidskwaliteit is goed. De enkele korte extra’s passen qua sfeer goed bij de filmmaker, ofwel anders dan anders.