Night of the Iguana, The

16-07-2006

7.2

Night of the Iguana, The (DVD)

T. Lawrence Shannon (Richard Burton) is dominee van beroep maar wordt uit zijn ambt gezet omdat hij onzedige dingen heeft gedaan met een jonge vrouw. Hij reist af naar het mooie Mexico om daar zijn leven te gaan overdenken. Hij neemt een baan aan als gids en hij moet vrijwel gelijk een groep vrouwen vergezellen op hun reis door het land. De groep bestaat uit meerdere types waaronder een mooie jonge vrouw die al snel een oogje laat vallen op de voormalige dominee. Shannon heeft een zwak voor dames zoals deze en gaat dan ook al snel in de fout. De leiderster van de groep ontdekt dit en zweert Shannon te laten ontslaan. Deze neemt echter de zaken in eigen hand en stuurt de bus naar een hotel ergens midden in de jungle dat eigendom is van een oude vriendin van hem. In het hotel komt Shannon een andere vrouw tegen die hij wel ziet zitten, maar hij raakt steeds verder van het pad. Wie zal hem kunnen helpen op het juiste pad te blijven en niet gek te worden.

Tennessee Williams wordt gezien als één van Amerika\'s beste schrijvers van toneelstukken. Veel van zijn stukken zijn te zien geweest op Broadway waar de grootste sterren zijn karakters tot leven brachten. Ook is veel van zijn werk verfilmd met wederom enkele grote sterren in de hoofdrollen. Zo ook The Night of the Iguana, een toneelstuk dat in 1962 in première ging op Broadway en waar sterren als Bette Davis en Margaret Leighton te zien waren. Twee jaar later was er dan deze film geregisseerd door John Huston, bekend van films als The Treasure of the Sierra Madre met Humphrey Bogart, de 1952 versie van Moulin Rouge en The Unforgiven met Burt Lancaster. Het verhaal draait om een dominee die uit zijn ambt gezet wordt en die moet zien om te gaan met zijn verleden en zijn toekomst buiten de kerk. Hij zak steeds verder weg in een depressie en gekte waarbij de aantrekkingskracht die hij voelt voor drie vrouwen de zaken niet makkelijker maken.
The Night of the Iguana is een film die echt moet hebben van de sterke optredens van de cast. Het verhaal is redelijk interessant, maar vooral de dialogen zijn goed geschreven en de prima cast weet deze goed over te brengen. Richard Burton speelt de hoofdrol als de gekwelde dominee en hij lijkt perfect voor de rol. Hij weet de verschillende fases van zijn personages goed neer te zetten, hoewel zijn optreden overschaduwd werd door zijn affaire met Elizabeth Taylor waarmee hij uiteindelijk zou trouwen. De rollen van de drie vrouwen worden neergezet door Ava Gardner, Deborah Kerr en Sue Lyon. Ook zij spelen hun rol met overtuiging en de vier acteurs weten samen de film naar een hoger niveau te brengen.
De prent werd op locatie opgenomen in Mexico en zorgde ervoor dat het plaatsje Puerta Vallarta bekend werd. De natuur en omgeving worden mooi in beeld gebracht en ook de sets zien er goed uit. The Night of the Iguana kan niet echt een vrolijke film genoemd worden door de duistere sfeer en het onderwerp. Toch kijkt het allemaal lekker weg en is het genieten geblazen van de sterke optredens. Een aanrader dus voor fans van klassieke films en sterk acteerwerk.
Warner heeft vijf films uitgebracht die gebaseerd zijn op het werk van Tennessee Williams. Naast deze uitgave zijn dat Cat on a Hot Tin Roof, Sweet Bird of Youth, The Roman Spring of Mrs. Stone en A Streetcar Named Desire.

Genre: Drama, Thriller
Jaar: 1964
Speelduur: 112 min
  • Dolby Digital 1.0 - Engels
  • Dolby Digital 1.0 - Frans
  • Dolby Digital 1.0 - Italiaans
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Frans, Italiaans, En vele andere
EAN: 7321931677424

• Teaser trailer
  • Theatrical trailer
  • Night Of The Iguana: Huston's Gamble
  • On The Trail Of The Iguana

De film staat anamorf op de DVD in het formaat 1.78:1. De kwaliteit is, zoals we dat wel vaker zien bij Warner uitgaven, prima van kwaliteit. De film is geschoten in zwart-wit en de verschillende tinten grijs en zwart worden uitstekend weergegeven. Contrast en scherpte zijn ook voldoende, er zijn slechts enkele softe momenten aanwezig. In sommige scènes is wat filmgrain te zien, variërend in grofte. Ook zijn er enkele korte momenten aanwezig waarbij er wat beschadigingen in het beeld te zien zijn, maar dit blijft gelukkig beperkt tot een enkele keer. Andere artefacten zijn niet aanwezig en dit zorgt ervoor dat de transfer als uitstekend bestempeld kan worden.
De film is verdeeld in 28 hoofdstukken en de optionele ondertiteling is duidelijk te lezen maar staat veel te hoog in het beeld geplaatst.

Warner heeft er wederom voor gekozen de originele monotrack intact te laten en die op de DVD te plaatsen in Dolby Digital 1.0 formaat (192 kb/s). Dit is uiteraard lovenswaardig, hoewel dit formaat wel wat beperkingen met zich meedraagt. Echt storend is dat echter niet aangezien de film voornamelijk uit dialoog bestaat. Deze zijn prima te volgen en klinken mooi helder, evenals de rest van het geluid. Beschadigingen of ruis zijn niet tot nauwelijks aanwezig. De track klinkt soms wat flets, vooral op momenten dat er muziek te horen is. Al met al een redelijk goede track waarbij het te prijzen is dat het originele monogeluid voorhanden is.

De statische menu\'s worden anamorf weergegeven in het formaat 1.78:1 en het geluid is Dolby Digital 2.0 (192 kb/s).

Night Of The Iguana: Huston\'s Gamble (9 min.)
Enkele experts en filmgeschiedkundigen schetsen een beeld van hoe de opnames van de film verliepen en welke problemen er de kop opstaken. De documentaire richt zich voornamelijk op regisseur John Huston en zijn vermogen om moeilijke opnames tot een goed einde te brengen. Ook horen we welke oplossingen hij bedacht had om de vier explosieve karakters van zijn hoofdrolspelers met elkaar samen te laten werken, iets dat niet makkelijker werd met het bezoek van Elizabeth Taylor aan de set. De beelden van de interviews met de experts worden afgewisseld met interessante beelden in kleur van de opnames.
Het beeld is 1.78:1 letterboxed en het geluid is Dolby Digital 2.0 (192 kb/s).

On The Trail Of The Iguana (13 min.)
Een documentaire die is opgenomen tijdens de productie van de film en waar we wederom een goed beeld krijgen van de opnames en de zaken die er speelden. Een documentaire waarin ook John Huston, Richard Burton en andere leden van de cast en crew aan het woord komen en waar we wederom enkele mooie beelden in kleur van de opnames.
Het beeld is 1.78:1 anamorf en het geluid is Dolby Digital 2.0 (192 kb/s).

Teaser Trailer (1 min.)
Een korte teaser trailer van de film. Het beeld is 1.78:1 anamorf en het geluid is Dolby Digital 2.0 (192 kb/s).

Theatrical Trailer (3 min.)
De originele bioscooptrailer van de film. Het beeld is 1.78:1 anamorf en het geluid is Dolby Digital 2.0 (192 kb/s).

In The Night of the Iguana kunnen we zien hoe een dominee uit zijn ambt wordt gezet omdat hij onzedelijke dingen heeft gedaan met een jonge vrouw. Hij reist naar Mexico om zijn leven te overdenken maar hij komt er al snel achter dat hij niet kan weglopen voor zijn problemen en dat die problemen op deze verlaten plek hem wel eens zouden kunnen inhalen. Deze film is een goed voorbeeld van een redelijk verhaal dat uitstekend neergezet wordt door een sterke cast en op deze manier naar een hoger niveau getild wordt. De vier hoofdrolspelers zijn in goede vorm en zetten allen hun karakters erg goed neer. De DVD heeft een goede beeld en geluidskwaliteit en er zijn enkele korte extra\'s aanwezig op de DVD. Een aanrader voor fans van klassieke films en sterke acteeroptredens.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Warner Home Video.