Moonraker (UE)

16-08-2006

6.3

Moonraker (UE) (DVD)

James Bond (Roger Moore) moet de mysterieuze verdwijning van de Moonraker Spaceshuttle onderzoeken, die boven op een Boeing 747 werd getransporteerd. Bond’s eerste bezoek is bij de fabrikant van de Space Shuttle, Drax Industries. Als hij eigenaar Hugo Drax (Michael Lonsdale) wil bezoeken, heeft hij hardhandige ontmoeting met ene Chang (Tohsiro Suga). Dit maakt Drax verdacht. Bond krijgt bij zijn onderzoek hulp van de mooie Amerikaanse Dr. Holly Goodhead (Lois Chiles), die zowel CIA agente als astronaut blijkt te zijn. Het onderzoek leidt Bond naar Venitië en Brazilië. Niet alleen heeft Bond daar weer een hardhandige ontmoet met de reus Jaws (Richard Kiel), maar ontdekt hij ook welk verschrikkelijk plan Drax heeft om de wereld te vernietigen.

In 1977 eindigde de toen laatste Bond film The Spy Who Loved Me met de belofte dat James Bond terug zou keren in For Your Eyes Only. De plannen veranderden toen de film Star Wars een groot succes bleek. De producer Albert R. ‘Cubby’ Broccoli besloot toen om Moonraker eerst te maken en daarna pas For Your Eyes Only. En zo werd Moonraker de elfde Bond film en speelde Roger Moore voor de vierde keer de charmante gentleman en 007 geheim agent James Bond. Moonraker is gebaseerd op de gelijknamige roman van Ian Fleming uit 1955. Voor de film is het verhaal sterk gemoderniseerd. Met de spaceshuttle speelden de makers in op de actualiteit, waar het Amerikaanse ruimtevaart programma bezig was met het space shuttle programma. Alleen vloog de echte spaceshuttle nog niet, in de Bond film uiteraard wel. Na het grote succes met The Spy Who Loved Me is Moonraker door velen bekritiseerd. Toch is Moonraker een geslaagde Bond verfilming geworden. De film heeft een goed verhaal waarin een mysterie en tal van aanknopingspunten uiteindelijk leidt tot de ontdekking dat het voortbestaan van de wereld op spel staat. Er is een ‘waanzinnig’ miljonair die dit grootste plan heeft. In deze film op fraaie wijze gespeeld door Michael Lonsdale. Ian Fleming had in zijn roman Drax omschreven als “a Lonsdale figure”. De film heeft weer een grootste setting, van waaruit de miljonair zijn geniale plan ten uitvoer brengt. Moonraker kreeg in 1980 een Oscar nominatie voor de special effects. Natuurlijk ook weer de nodige gadgets van Q, voldoende actiescènes, exotische en bijzonder locaties (Venetië en Rio) en niet te vergeten een mooie Bond girl. In Moonraker is de Bond girl de knappe Amerikaanse actrice Lois Chiles. Richard Kiel speelt voor de tweede keer het karakter Jaws. Bernard Lee is voor de laatste keer te zien als het karakter M. Bernard Lee overleed in januari 1981 aan de gevolgen van kanker. Uiteraard zijn Lois Maxwell als Moneypenny en Desmond Llewelyn als Q ook weer van de partij. John Barry schreef weer de filmmuziek, een van zijn fraaiste tot nu toe. En voor de derde keer zingt Shirley Bassey de titelsong tijdens de begintitels. Shirley Bassey zong ook de titelsong bij de eerste Bond film Dr. No en de zevende Bond film Diamonds Are Forever. En dat alles bij elkaar waren de ingrediënten van wederom een geslaagde Bond film, die volgens de aftiteling op locatie is opgenomen in Italië, Brazilië, Guatemala, Amerika en “Outer Space”.

Vijf jaar na de Special 007 Edition (SE) brengt Sony Pictures alle 20 ‘officiële’ James Bond films opnieuw uit als een Ultimate Edition. Beeld en geluid zijn door DTS Image (voorheen Lowry Digital Images) met state of the art middelen gerestaureerd. Op het gebied van extra’s is deze 2-DVD set nog uitgebreider dan de voorgaande SE versie. Is dit de ultieme release? Reden om nu je oude versie te vervangen door deze nieuwe uitgave? Hieronder helpen we je op weg om deze vraag voor jezelf te beantwoorden.

Jaar: 1979
Speelduur: 121 min
Verpakking: Duo Keep Case in Slipcase
  • Dolby Digital 2.0 - Commentaar (2)
Ondertiteling: Nederlands, Engels, En vele andere
Uitgever: Sony Pictures / MGM
EAN: 8712609687231

• Storyboards
  • Audiocommentaren
  • Image Database
  • Inside Moonraker - An Original Documentary
  • Ken Adams Production Film
  • Bond 79
  • 007 in Rio
  • Special Effects Documentary

De afgelopen drie jaar heeft DTS Images (voorheen Lowry Digital Images) in opdracht van MGM alle 20 officiële James Bond films volledig gerestaureerd. Onder supervisie van John Lowry is elke film vanaf het origineel frame voor frame digitaal gescand en opgeslagen. Hiervoor zijn 600 Apple computers gebruikt met een opslagruimte van 700 terrabyte. Alle films zijn gescand met een extreem hoge resolutie van 4000 bij 3000 pixels. Ter vergelijk: PAL DVD’s hebben een resolutie van 720 bij 576 pixels. Totaal is ruim 67 kilometer film gescand en vervolgens digitaal ontdaan van vuil en andere ongerechtigheden. Volgens John Lowry zijn op deze wijze ruim 37 miljoen stukjes vuil verwijderd. Ook de filmgrain is sterk geminimaliseerd en de kleurbalans is hersteld. Doordat nu bijna alle extra’s op een tweede DVD zijn geplaatst, kon de film met minder compressie op de schijf worden gezet. En hoe ziet het resultaat er nu uit?

Ook deze Bond vertolking werd gefilmd in het brede Panavision formaat. De film staat met de beeldverhouding 2.35:1 anamorf op de DVD. De voorgaande SE release had een redelijk goede beeldkwaliteit. En wederom heeft de restauratie van DTS Images het beeld zichtbaar goed gedaan. Met name de helderheid van het beeld is nu beter, waardoor het beeld ook contrastrijker oogt. De kleurbalans is bijgesteld, waarbij de kleuren er nu natuurlijker uitzien. De kleurverzadiging is prima. Ook bij deze film is in sommige scènes de huidtint iets te rood. De detaillering van het beeld is er iets op vooruit gegaan. Het beeld oogt in het algemeen goed scherp, met ook enkele scènes die een beetje soft ogen. Ook dit beeld is volledig vrij van ongerechtigheden als gevolg van stof of beschadigingen. Filmgrain is nagenoeg helemaal verdwenen. En als laatste, op deze UE uitgave is aan de linker en aan de onderkant ietsje meer beeld zichtbaar. De film is netjes opgedeeld in 32 chapterstops. De ondertiteling is goed leesbaar en staat goed geplaatst onder in het beeld.

Moonraker had bij de SE release al een Dolby Digital 5.1 surround geluidstrack, gebaseerd op de originele 70 mm 6-track van de film. Bij deze Ultimate Edition uitgave heb je keuze uit een Dolby Digital 5.1 surround (bitrate 448 kb/s) en een DTS 5.1 surround (bitrate 754 kb/s). Het muziekgedeelte van de soundtrack, met muziek van John Barry, heeft een prima klinkend stereogeluidsbeeld. De filmgeluiden beperken zich meestentijds tot de centerspeaker en de frontspeakers, waardoor de nadruk van de soundtrack op de voorste kanalen ligt. De surround worden subtiel gebruikt voor omgevingsgeluiden en de ruimtelijke weergave van de filmmuziek. Bij de actiescènes worden de surround nadrukkelijker in split-surround (stereo) gebruikt. Bij deze actiescènes zorgen het LFE kanaal en de subwoofer voor een goed diep laag. De dialogen komen netjes uit de centerspeaker. Tussen de DD en de DTS track is niet veel verschil in kwaliteit hoorbaar. De DD track klinkt luider (+ 4dB), de DTS track klinkt iets verfijnder.

De bewegende menu’s zijn mooi vormgegeven en van mooi achtergrondgeluid voorzien. Op beide DVD’s zijn extra’s opgenomen. Uiteraard zijn alle extra’s van de SE versies ook nu weer opgenomen in de 2-DVD set. Bij deze Ultimate Edition zijn nog tal van extra’s toegevoegd, deze extra’s zijn met een (*) aangeduid. Belangrijk voordeel is dat de extra’s bij deze Ultimate Edition release bijna allemaal Nederlands ondertiteld zijn. Een overzicht:

DVD-1

De eerste DVD begint met een reclametrailer voor de 007 James Bond Ultimate Edition

MI6: Commentary