Gilmore Girls - Seizoen 4

23-08-2006

7.8

Gilmore Girls - Seizoen 4 (DVD)

Lorelai Gilmore (Lauren Graham) is een 32 jarige alleenstaande moeder van de 16 jarige Rory (Alexis Bledel). Samen wonen ze in het rustige stadje Stars Hollow, Connecticut. Lorelai is werkzaam in een plaatselijk hotel en Rory is scholiere. Ze zijn niet alleen moeder en dochter, maar ook dikke vrienden. Rory heeft naast haar moeder nog een vriendin genaamd Lane (Keiko Agena) en ook een collega van Lorelai, Sookie (Melissa McCarthy), wordt gezien als een goede vriendin van de familie. Lorelai is verder druk met opzetten van haar eigen hotel en Rory gaat beginnen aan Yale en deze dingen brengen uiteraard de nodige stress met zich mee.

Middels deze recensie zijn we alweer aangekomen bij het vierde seizoen van Gilmore Girls, een show die bekend staat om zijn hoge kwaliteit. Ook dit vierde seizoen kan zich moeiteloos meten met de drie voorgaande. Gaat het dan nooit vervelen vraag je je misschien af? Nee, de makers zorgen ervoor dat er ieder seizoen weer het nodige gebeurt en dat je als kijker weer meeleeft met de personages. Dit is ook de kracht van de serie aangezien er verder vrij weinig gebeurt en van actie al helemaal geen sprake is. We kijken gewoon mee in het leven van moeder en dochter Gilmore en de afleveringen zijn erg sterk geschreven en bovendien ook vaak erg grappig. Mensen die de serie al volgen vanaf het begin zien de hoofdpersonen ook groeien en veranderen, iets dat het allemaal fris houdt.
Toch kan dit seizoen een verandering genoemd worden ten opzichte van de voorgaande seizoenen. Zo zijn er veel veranderingen te bemerken voor de personages, vallen veel relaties uiteen en zelfs moeder en dochter worden enigszins gescheiden van elkaar. Rory gaat namelijk studeren op Yale en dit zorgt ervoor dat ze elkaar een stuk minder zien. Het altijd zo onafscheidelijke tweetal staat er ineens alleen voor en dit brengt vele interessante afleveringen met zich mee. Veel fans namen de veranderingen in dit vierde seizoen niet voor lief en haakte af en de kijkcijfers zakte aardig in elkaar. Toch zullen de volhouders beloond worden, want de serie blijft gewoon erg goed.
Zoals je al kon lezen bij de recensies van de voorgaande seizoenen staat de show bekend om zijn taalgebruik en ook hier is dat weer volop aanwezig. Veel leuke en grappige momenten ook weer dus, maar er is ook tijd voor een serieuze toon zo nu en dan. De acteerprestaties zijn weer van hoog niveau en vooral Alexis Bledel lijkt te groeien met elk seizoen.
Ook dit vierde seizoen is weer verplichte kost voor fans van de serie en mochten er mensen zijn die deze recensie lezen maar nog niks van gezien hebben van Gilmore Girls, haal dan snel het eerste seizoen in huis want je mist nogal wat.

Genre: Drama, Komedie/Humor, TV
Jaar: 2003
Speelduur: 924 min
Verpakking: Boxset
Ondertiteling: Nederlands, Arabisch, Engels, Frans, En vele andere
EAN: 7321931767835

• Additional Scenes
  • Who Wants To Get Together?

De beeldkwaliteit van de afleveringen van seizoen vier zijn vergelijkbaar met die van de voorgaande seizoenen. Dat betekent dat het 1.33:1 beeld prima wordt weergegeven en uiteraard beter van kwaliteit is dan hoe de serie op televisie te zien was. Het beeld oogt mooi scherp maar ook deze keer zijn er soms wat softe momenten zichtbaar. De kleuren ogen natuurlijk maar ook die komen soms wat soft over. Contrast, zwartniveau en schaduwdetail zijn ruim voldoende te noemen en net als bij de voorgaande seizoenen bevat het beeld af en toe veel filmgrain. Ook edge enhancement duikt regelmatig op, maar dit blijft allemaal nog binnen de perken.
De afleveringen zijn verdeeld in 6 hoofdstukken en de optionele ondertiteling is duidelijk te lezen, maar had iets lager in het beeld gemogen.

De afleveringen zijn te bekijken met de originele Engelstalige soundtrack in Dolby Digital 2.0 formaat (192 kb/s). Het stereogeluid klinkt ruim voldoende en de dialogen zijn prima te volgen. Dat is ook gelijk het belangrijkste aan de tracks aangezien de show voornamelijk uit dialoog bestaat. Verder klinkt het geluid mooi helder en komen beschadigingen of ruis niet voor. Ook is er voldoende laag aanwezig om ervoor te zorgen dat het geluid niet al te flets overkomt en de incidentele momenten met wat meer geluid ook goed worden weergegeven.

De menu\'s worden anamorf weergegeven in het formaat 1.78:1 en het achtergrondgeluid is Dolby Digital 2.0 (192 kb/s).

De voorgaande seizoenen blonken al niet uit qua extra\'s maar seizoen spant toch wel de kroon. Deze keer slechts twee extra\'s en bovendien ook nog eens minder dan de regio 1 uitvoering.

Additional Scenes
Van twee afleveringen is een extra scène te bekijken die niet in de afleveringen zelf te zien is. Het gaat om de volgende afleveringen: Ballrooms & Biscotti (Disc 1) en The Reigning Lorelai (Disc 4).

Who Wants To Get Together? (1 min.)
Deze tweede en dus laatste extra is een compilatiefilmpje van de meeste romantische momenten uit seizoen vier.
Het beeld is 1.33:1 en het geluid is Dolby Digital 2.0 (192 kb/s).

Ook het vierde seizoen van Gilmore Girls bevat weer genoeg leuke momenten om van te genieten hoewel dit seizoen wel anders is dan de voorgaande. Vooral het feit dat Lorelai en Rory niet meer bij elkaar wonen doordeweeks is een grote schok voor de twee hoofdpersonen en als kijker leef je uiteraard met ze mee. De afleveringen zitten weer erg goed in elkaar en de kenmerkende dialogen zijn ook weer van de partij. Beeld en geluid zijn vergelijkbaar met de eerdere seizoenen en dus ruim voldoende. Het aantal extra\'s is alleen nog verder teruggebracht en we missen enkele extra\'s ten opzichte van de regio 1 uitgave. Toch nog altijd verplichte kost voor de fan deze uitgave.