Shoes of the Fisherman, The

25-08-2006

7.3

Shoes of the Fisherman, The (DVD)

Bisschop Kiril Lakota (Anthony Quinn) zit twintig jaar in een Siberisch strafkamp als hij wordt vrijgelaten door de premier van de Sovjet Unie Piotr Ilyich Kamenev (Laurence Olivier) en naar Vaticaanstad wordt gestuurd. De wereld staat aan de vooravond van een grote crisis. Door een dreigende hongersnood in China is daar het leger in stelling gebracht om de vruchtbare gebieden in de landen om hen heen binnen te trekken. Ook de Sovjet Unie wordt hierdoor bedreigd. In Rome aangekomen benoemd de paus (John Gielgud) Lakota tot kardinaal, tegen de wens van Lakota zelf in. Diezelfde paus overlijdt korte tijd later en er moet een nieuwe paus benoemd worden. Na lange stemrondes wordt Lakota onverwacht tot de nieuwe kerkvorst benoemd, de eerste niet-Italiaan in 400 jaar. Dat brengt grote verandering in het leven van Lakota. Het leven van een paus bestaat voornamelijk uit eenzaamheid en gebrek aan liefde. En kan de nieuwe paus van invloed zijn op de oplossing van de crisis in de wereld?

The Shoes of the Fisherman is een verfilming van het boek van Morris West uit 1963. Dat boek is gebaseerd op kardinaal Josyf Slipyj, die in een Goelagkamp in Siberië was opgesloten en onder druk van John F. Kennedy en paus Johannes XXIII door Chroetsjov werd vrijgelaten en naar Vaticaanstad werd gestuurd. Naast een tweede verhaallijn van de relatie tussen Kiril Lakota en een controversiële priester David Telemond (Oskar Werner) is er weinig overeenkomst tussen het boek en de film.
De film was oorspronkelijk een project van regisseur Anthony Asquith, maar hij werd ernstig ziek en vervangen door Michael Anderson (Around the World in 80 Days). (Asquith overleed nog datzelfde jaar).
Michael Anderson heeft een vrij traditionele regie toegepast, waardoor de film soms saaie momenten kent. Vooral het begin van de film bevat trage, weinigzeggende scènes. Daarnaast is het verhaal soms onduidelijk en verwarrend. Het wordt niet duidelijk waaróm Kiril Lakota wordt vrijgelaten en naar Rome wordt gestuurd. Later, vanaf het moment dat de perfect spelende Anthony Quinn zich als Kiril Lakota tot paus heeft laten kiezen, wordt de film een stuk interessanter. De onmacht en strijd van Lakota tegen de eenzaamheid, ondanks – of juist vanwege – zijn hoge positie, is ingetogen en meeslepend gefilmd. Je kunt je als kijker heel goed voorstellen dat een ‘beroep’ als paus niet alleen maar rozengeur en maneschijn is. Een van de sterkste scènes is als paus Lakota de controversiële priester Telemond moet melden dat diens boeken niet gepubliceerd kunnen worden. Als persoon kan Lakota zich wel vinden in de ideeën van Telemond (die zoekt naar nieuwe antwoorden binnen het geloof en niet in dogma’s wil blijven hangen), maar die hij als paus, in het belang van de kerk, niet kan goedkeuren. De tweestrijd waarin Lakota dan verkeerd is pakkend in beeld gebracht.
Naast de reeds genoemde verhaallijnen is er ook nog het verhaal van een Tv-journalist die een affaire heeft met een jonge meid, waardoor zijn huwelijk er slecht voor staat. Het lijkt erop dat de journalist alleen een rol in het verhaal heeft om in korte zinnen de achtergronden van een pausverkiezing uit de doeken te doen. Verder komen de lijnen van de journalist en de paus nergens samen en is de affaire van de journalist er een beetje met de haren bijgesleept om hem meer screentijd te geven.

Schrijver Morris West had een vooruitziende blik. Vijftien jaar na zijn boek was er de eerste niet-Italiaanse paus sinds 400 jaar en ook nog uit het Oostblok:: Karol Wojtyła als paus Johannes Paulus II. De laatste niet-Italiaanse paus was Adrianus VI, de enige paus van Nederlandse afkomst overigens. West was overigens erg ontevreden over het resultaat van de film en liet zijn credit als coscenarist van de titelrol verwijderen.

Jaar: 1968
Speelduur: 155 min
Beeldverhouding: 2.40:1 anamorf
Ondertiteling: Nederlands, Arabisch, Engels, Frans
EAN: 7321931651752

• Featurette

De film is in het originele beeldformaat van 2.40:1 anamorf op de DVD gezet. De gebruikte print is nog van goede kwaliteit met slechts zeer weinig beschadigingen. Met een goede helderheid en prima kleurstelling is er goed naar het beeld te kijken. De scherpte is prima, met hier en daar een paar softe momenten. Af en toe is er edge-enhancement toegepast om de scherpte-indruk te verhogen. Bij een paar shots is de edge-enhancement zeer sterk aanwezig. Er is redelijk veel filmgrain aanwezig, vooral de openingsscène in de sneeuw heeft er last van, maar verder nergens dusdanig dat het storend is. Storend is wel dat bij enkele scènes lichte flikkeringen in het beeld aanwezig zijn, alsof de projectorlamp niet helemaal goed meer is. Gelukkig zijn de flikkeringen slechts van korte duur.
Voor de rest ziet de film van bijna 40 jaar oud er nog prima uit.
De film is onderverdeeld in een keurige 39 hoofdstukken. De Nederlandse ondertiteling is alleen maar te kiezen via de afstandsbediening, want in het menu zijn alleen de Franse en Engelse ondertiteling te selecteren. De ondertiteling is verder goed leesbaar en staat keurig geplaatst in beeld.

Het geluid van de DVD is Dolby Digital 5.1. De originele geluidsband is 6-track, wat zoveel betekent dat er vijf frontspeakers en één achterspeaker zijn. De film is opnieuw gemixt, maar nu in een Dolby Digital 5.1 formaat. Bij het remixen is de karakteristiek van de 6-track behouden gebleven. Dat betekent dat dialogen niet alleen uit de centerspeaker komen, maar ook naar de frontspeakers geplaatst zijn als iemand links of rechts in beeld staat. Er wordt, behalve de muziek, weinig naar de achterkanalen gestuurd. Slechts heel lichte sfeergeluiden zijn er af en toe ook hoorbaar. Het geluid concentreert zich toch voornamelijk op de voorste speakers. Het frequentiebereik is redelijk beperkt, waardoor stemmen een beetje nasaal klinken. Voetstappen zijn soms iets te nadrukkelijk naar voren gemixt en komen een ietsje onnatuurlijk over. Veel laag is niet aanwezig en het LFE kanaal wordt slechts heel sporadisch gebruikt bij muziekfragmenten.
De muziek van componist Alex North is mooi en smaakvol en zorgt dus het meest voor het ruimtelijke effect. Van zijn afgekeurde score van 2001 A Space Odyssey heeft hij het thema gebruikt voor deze film.

Het menu van de DVD zijn statische schermen waarbij het hoofdscherm de themamuziek in Dolby Digital 2.0 (192 kb/s) als achtergrondgeluid heeft.

Featurette (9 min)
Een achter-de-schermen featurette die dezelfde naam als de hoofdfilm heeft met fragmenten uit de film en beelden van de set. Er wordt heel filosofisch gesproken over het thema en de inhoud van de film, maar dat komt in de film zelf niet goed uit de verf. Het beeld is 2.35:1 niet anamorf en het geluid is Dolby Digital 2.0 mono.

Bioscooptrailer (3 min)
De originele bioscooptrailer in 2.35:1 anamorf beeldformaat en Dolby Digital 2.0 mono geluid. De trailer heeft geen ondertiteling.

Bisschop Kiril Lakota wordt na 20 jaar gevangenschap in Siberië vrijgelaten en naar Vaticaanstad gestuurd door de premier van de Sovjet Unie. Kort na zijn aankomst overlijdt de paus en moet er dus een nieuwe paus gekozen worden. Na vele stemronden blijkt Lakota de beste kandidaat en wordt hij de eerste niet-Italiaanse paus in 400 jaar. Het leven van de hoogste kerkvorst blijkt eenzaam en liefdeloos te zijn.
The Shoes of the Fisherman van regisseur Michael Anderson is in het begin warrig en bij vlagen saai. Pas na de – ook op de DVD aanwezige – pauze wordt de film interessant. Hoofdrolspeler Anthony Quinn is uitstekend als Kiril Lakota. De film geeft een goede indruk van het leven als paus. Theologen onder ons zullen zich zeker aangetrokken voelen tot deze film. De beeldkwaliteit is prima. De geluidskwaliteit is redelijk goed, maar niet briljant. Gezien de leeftijd van de film doch alleszins acceptabel. Qua extra’s stelt de DVD niet veel voor.