History of Violence, A

04-09-2006

6.3

History of Violence, A (DVD)

Tom Stall (Viggo Mortensen) woont samen met zijn vrouw en twee kinderen in het kleine en rustige plaatsje Millbrook, Indiana. Ze leiden een rustig leven waarbij Tom zijn dagen doorbrengt in zijn eigen eetgelegenheid. Op een dag stappen hier twee mannen naar binnen die niet veel goeds in gedachte hebben. Ze bedreigen Tom en de andere medewerkers en klanten met een pistool. Ineens ontpopt Tom zich als een ware vechtmachine en schakelt de twee mannen uit. Dit is uiteraard groot nieuws in het normaal zo rustige stadje en Tom staat in alle kranten. Tom en zijn gezin proberen hun leven weer gewoon op te pakken na het voorval, maar dit wordt wreed verstoort door de komst van een mysterieuze man, ene Carl Fogarty (Ed Harris). Hij beweert dat Tom niet zegt wie hij is, maar in werkelijkheid Joey heet. Tom ontkent maar Fogarty is volhoudend en na een tijdje de familie lastig gevallen te hebben begint Tom\'s vrouw Edie (Maria Bello) toch te twijfelen. Is Tom wie hij zegt dat hij is en hoe komen ze van Fogarty en zijn mannen af?

Regisseur David Cronenberg staat bekend om zijn soms wat vreemde en bizarre films waarmee hij veel verschillende genres heeft verkend. Zo maakte hij de redelijke mainstream horrorfilm The Fly, maar ook films als Spider en eXistenZ. A History of Violence is misschien wel zijn meest op het grote publiek gerichte film en zeker toegankelijker dan veel van zijn eerdere werk. De film is losjes gebaseerd op een zogenaamde graphic novel, maar wijkt er ook op veel punten vanaf. Films van Cronenberg hebben eigenlijk allemaal één ding gemeen en dat is het feit dat je als kijker mee wordt genomen op een reis door de psyche van de hoofdpersonen. Ook in deze film is dat weer het geval. We zijn eerst getuige van het perfecte leventje van de familie Stall dat wreed wordt verstoord nadat Tom zijn heldendaad heeft verricht. Tom\'s transformatie en de spanningen binnen zijn gezin zijn in feite waar deze film om draait. Toch komt niet alles even goed uit de verf helaas. Zo is het verhaal niet altijd even goed uitgewerkt, worden er enkele onnodige subplots bijgehaald die onnodig afleiden en is het tempo soms wat aan de lage kant. Ook het einde is erg abrupt en zorgt ervoor dat je als kijker met een zure smaak in je mond achterblijft. Hoewel de film over geweld gaat, valt het met het tonen ervan nogal mee. Er zitten enkele scènes in die vrij hard overkomen, maar deze zijn zo kort dat ze alweer voorbij voordat je er erg in hebt.
David Cronenberg heeft een bekende cast bij elkaar weten te sprokkelen en het verhaal draait voornamelijk om de twee hoofdpersonen gespeeld door Viggo Mortensen en Maria Bello. Mortensen staat niet bekend als iemand die veel emotie in zijn spel weet te leggen of bepaalde gevoelens makkelijk via gezichtsuitdrukkingen kan uiten. Hierdoor komt zijn rol soms wat koud en afstandelijk over waardoor je niet echt meevoelt met zijn karakter. Maria Bello aan de andere kant zet een prima rol neer zoals we er in het verleden wel meer van haar gezien hebben. Verder zien we nog bekende acteurs als William Hurt en Ed Harris in kleine rollen. De rol van Hurt is eigenlijk te klein om een echt oordeel te kunnen geven. Dit gaat eigenlijk ook op voor de rol van Ed Harris maar deze acteur speelt zoals gewoonlijk weer de sterren van de hemel en steelt eigenhandig de show. Het is alleen jammer dat zijn speeltijd wat aan de korte kant is. Verder moeten we nog opmerken dat in deze film waarschijnlijk één van de irritantste kindacteurs aller tijden haar opwachting maakt, namelijk het kind dat de dochter speelt van Mortensen en Bello. Wat zij in deze film doet is een groot raadsel en dit terwijl zij toch in enkele belangrijke scènes te zien is, die mede dankzij haar slechte optreden, niet echt goed uit de verf komen.
Alles bij elkaar kunnen we zeggen dat deze film leuk is om een keer te kijken maar meer ook niet. Een klassieker zal het nooit worden, daarvoor mist de film teveel. Eigenlijk ben je veel alweer vergeten als je de schijf uit de speler haalt en dat is nooit een goed teken.

Genre: Actie, Drama, Thriller
Jaar: 2005
Speelduur: 92 min
Verpakking: FlexBox Keep Case
Ondertiteling: Nederlands, Engels
Uitgever: RCV Home Entertainment
EAN: 8713045210298

• Also Available
  • Acts Of Violence
  • Scene 44 (Deleted Scene)
  • The Unmaking Of Scene 44
  • Violences History: US Version vs International Version
  • Too Commercial For Cannes

De kwaliteit van het beeld is prima te noemen, zoals we mogen verwachten van een recente film zoals deze. Eigenlijk scoort het 1.85:1 anamorfe beeld op alle vlakken een ruime voldoende. Ten eerste is de scherpte uitstekend, edge enhancement heeft dit niet tot gevolg. Verder ogen de kleuren mooi natuurlijk en goed verzadigd. Ook contrast, zwartniveau en schaduwdetail zijn goed te noemen en de donkere scènes zijn goed te volgen. Filmgrain is een enkele keer aanwezig, evenals aliasing. In enkele scènes is behoorlijk wat posterisatie zichtbaar, een artefact die altijd erg afleidt van het geheel. Toch nog altijd een ruime voldoende voor de transfer.
De film is verdeeld in 17 hoofdstukken en de optionele Nederlandse ondertiteling is duidelijk te lezen en staat op een goede hoogte in het beeld.

De Engelstalige Dolby Digital 5.1 track (448 kb/s) die op de schijf te vinden is, is goed van kwaliteit net als het beeld. De film bestaat voornamelijk uit dialoog, dus met de ruimtelijkheid valt het allemaal wat tegen maar dit komt dus voornamelijk door de film zelf. Tijdens enkele scènes worden de achterkanalen namelijk wel goed bij het geheel betrokken. De dialogen zijn goed te volgen en komen netjes uit het middenkanaal. De voorkanalen laten de muziek en omgevingsgeluiden horen en net als de rest van het geluid klinkt dit allemaal mooi helder en zonder beschadigingen. Het LFE kanaal wordt niet tot nauwelijks bij het geheel betrokken, maar ook dit heeft voornamelijk met de film zelf te maken.

De menu\'s worden anamorf weergegeven in het formaat 1.78:1 en het achtergrondgeluid is Dolby Digital 5.1 (448 kb/s).

Bij het opstarten van de schijf zijn er enkele trailers te zien die makkelijk over te slaan zijn via de Skip toets. Het gaat om trailers van Hooligans, Final Destination 3 en The Dark

Acts Of Violence (66 min.)
Een zeer uitgebreide making of die alle facetten van het totstandkomen van de film behandelt. Het vertalen van de graphic novel naar het grote scherm, de acteurs, het verhaal en het onderwerp zijn allemaal zaken die aan bod komen. We zien beelden van achter de schermen tijdens de opnames en interviews met de cast en crew. De making of is verdeeld in 8 hoofdstukken die apart te bekijken zijn of allemaal achter elkaar.
Het beeld is 1.78:1 anamorf en het geluid is Dolby Digital 2.0 (224 kb/s).

Scene 44 (Deleted Scene) (2 min.)
Een scène die de film niet gehaald heeft, te bekijken met of zonder commentaar van David Cronenberg.
Het beeld is 1.85:1 anamorf en het geluid is Dolby Digital 5.1 (448 kb/s). Het commentaar van Cronenberg tijdens de scène is Dolby Digital 2.0 (224 kb/s).

The Unmaking Of Scene 44 (7min.)
Hier zien we waarom de voorgaande scène de film niet gehaald heeft en waarom de regisseur toch besloten heeft deze af te maken voor de DVD. Ook de opnames van de scène komen voorbij.

Violences History: United States Version vs International Version (1 min.)
Een korte vergelijking van enkele scènes die verschillen van de Amerikaanse versie ten opzichte van de internationale versie van de film. De internationale versie bevat wat meer bloed in deze scènes en wat hardere geluiden en beelden.

Too Commercial For Cannes (8 min.)
David Cronenberg wordt gevolgd tijdens het filmfestival in Cannes en we zien hoe hij voorbereidingen treft op het vertonen van de film en hoe hij en de cast onthaald worden in de Franse badplaats.
Het beeld is 1.78:1 letterboxed en het geluid is Dolby Digital 2.0 (224 kb/s).

Een goed en interessant commentaar van de regisseur van de film, David Cronenberg. Hij vertelt veel over de totstandkoming van de film, het opnemen ervan en de vele problemen waar hij tegenaan liep. Een prima commentaar dat erg leuk is om naar te luisteren.

Trailer (2 min.)
Een trailer van de film. Het beeld is 1.85:1 anamorf en het geluid is Dolby Digital 2.0 (224 kb/s).

Tom Stall heeft een gelukkig leven samen met zijn vrouw en twee kinderen. Overdag werkt hij in zijn eigen eetcafé dat goed loopt. Op een dag stappen er twee mannen binnen die de zaak willen overvallen. Tom weet in een opwelling de twee mannen buiten werking te stellen en is de held van de stad. Dan staat er in de dagen na het voorval een andere man in Tom\'s zaak die beweert dat hij Tom kent onder de naam Joey. Tom zegt van niks te weten maar de man is volhardend. Zijn gezin begint te lijden onder de spanningen en Tom moet het heft in eigen hand nemen om zijn leven weer te laten worden zoals het was. A History of Violence van David Cronenberg is een redelijk vermakelijke film, maar waar misschien iets meer in had gezeten. De spanning ontbreekt soms en er zijn enkele zaken die teveel afleidden. Leuk voor een avondje filmkijken dus deze film maar echt blijven hangen doet het allemaal niet. Beeld en geluid zijn in orde en er zijn enkele extra\'s aanwezig.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door RCV Home Entertainment.