Casanova

14-09-2006

7.7

Casanova (DVD)

In het Venetië van 1753 vallen de vrouwen als een blok voor Casanova (Heath Ledger). Zelfs in het klooster is zijn reputatie bekend. De inquisitie maakt jacht op hem omdat hij zich schuldig maakt aan onzedig en zondig gedrag, ketterij. De enige die hem de hand boven het hoofd houdt is de Doge, de hoogste ambtenaar van de stad. Maar om die bescherming te blijven genieten moet Casanova wel een fatsoenlijk bestaan gaan opbouwen en gaan trouwen. Casanova gaat op zoek naar een toekomstige vrouw en verloofd zich al snel met een jonge vrouw. Maar dan komt hij de mooie Fransesca (Sienna Miller) tegen en probeert haar het hof te maken. Zij schrijft onder pseudoniem van een man boeken, die bij vrouwen zeer goed aanslaan. Probleem is echter dat zij is uitgehuwelijkt aan de rijke handelsman Paprizzio (Oliver Platt). Door zich als iemand anders voor te doen dan wie hij in werkelijkheid is weet hij in eerste instantie Paprizzio van Fransesca weg te houden, maar als bisschop Pucci (Jeremy Irons) ook jacht op hem begint te maken komt Casanova in het nauw. Hij moet zich in allerlei bochten wringen en trucjes bedenken om Fransesca voor zich te winnen en tegelijkertijd zijn toekomstige vrouw en Pucci van zich af te houden.

De Zweedse regisseur Lasse Hallström werkt al jaren in Hollywood en heeft daar vooral naam gemaakt met het regisseren van degelijk drama als Chocolat, The Shipping News en meer recentelijk An Unfinished Life. Met Casanova gaat hij meer de komische toer op en dat gaat hem maar gedeeltelijk goed af. Qua decor, kostuums en camerawerk is de film werkelijk af. Prachtig gewoon. Het vrouwelijk schoon wat voorbij komt is werkelijk een lust voor het oog. Maar mooie plaatjes maken nog geen goede film.Qua verhaal verzandt de film bij vlagen in een klucht waar zelfs John Lanting z’n ogen voor zou sluiten. Het levert soms een glimlach op, maar nog vaker kromme tenen. Door alle persoonsverwisselingen zit het scenario redelijk gecompliceerd in elkaar. Je aandacht erbij houden is dan ook gewenst. Maar het is ook allemaal wat vergezocht. Dat ligt niet aan het vrolijke spel van Heath Ledger of de pittige vertolking van Sienna Miller, maar de personen om hen heen worden te veel als karikaturen neergezet. Jeremy Irons is te zien in een rol die we de laatste jaren (te) vaak van hem hebben gezien, al doet hij uitstekend z’n best om er nog iets van te maken. Met iets meer diepgang in de bijrollen was deze film zeker beter geweest. In de huidige vorm is de film net goed voor anderhalf uur kijkplezier, maar een diepe indruk laat hij niet achter.
Het verhaal is losjes gebaseerd op de memoires van de echte Giacomo Casanova, die leefde van 1725 tot 1798. Dat was een begenadigd mathematicus en publiceerde boeken over wiskunde en kansberekening. Uiteindelijk werd hij gevangen genomen vanwege hekserij, maar wist te ontsnappen en reisde heel Europa door. Van dat leven is maar een kleine periode gebruikt voor deze film.
De film werd bijna in z’n geheel op locatie opgenomen in Venetië. Dat levert prachtige plaatjes op, maar het was lang niet altijd even makkelijk om te draaien. Alles kon alleen maar met boten vervoerd worden en het San Marco plein liep regelmatig onder water door de opkomende vloed. Lampen konden soms niet buiten worden geplaatst omdat er alleen maar een gracht aan de buitenkant was. Enkele interieurlocaties waren nog nooit eerder gebruikt als filmlocatie, zodat ze nu voor het eerst voor het grote publiek te aanschouwen zijn.

Genre: Komedie/Humor, Romantiek
Jaar: 2005
Speelduur: 98 min
  • Dolby Digital 5.1 - Turks
Ondertiteling: Nederlands, Arabisch, Duits, Engels, Turks
Uitgever: Walt Disney Studios Home Entertainment
EAN: 8717418093624

• Also Available
  • Verwijderde Scène
  • Gekleed in stijl
  • Een avontuur ontstaat
  • Beelden van Venetië

De film staat in het originele beeldformaat van 2.40:1 anamorf op de DVD. Er is helemaal niets mis met het beeld. Het ziet er prachtig uit. Het is haarscherp en het contrast is uitstekend waarbij details nog erg goed zichtbaar blijven, ook in de donkere delen. Kleuren zien er prachtig uit, wat erg prettig is bij een gedetailleerd kostuumdrama als Casanova. Veel woorden hoef je hier niet aan vuil te maken, gewoon een uitstekende transfer.
De film is onderverdeeld in 12 hoofdstukken. De ondertiteling is goed geplaatst en prima leesbaar.

De DVD heeft alleen een Dolby Digital 5.1 (448 kb/s) geluidstrack. Deze klinkt erg open, warm en goed verzorgd. Het meeste geluid concentreert zich op de front- en centerspeakers. Dialogen zijn goed te volgen en klinken goed. Heel erg breed is het stereobeeld niet. Effecten zijn er maar een paar in de zijkanalen. Daar is voornamelijk ruimte voor muziek en atmosferen. Het surround is ook vrij continue in gebruik voor atmosferen en muziek. Een hele enkele keer is er een effectgeluid in split-surround hoorbaar in de achterkanalen. Het LFE-kanaal wordt eigenlijk alleen maar bij de muziek aangesproken en erg diep gaat het laag niet. De regio 1 versie van deze DVD heeft een DTS track, de regio’s 2, 3 of 4 hebben alleen een Dolby Digital 5.1 track.

De DVD bevat mooi geanimeerde menu’s in 1.78:1 anamorf beeldformaat. Het achtergrondgeluid zijn muziekfragmenten uit de film in Dolby Digital 2.0 (192 kb/s). De DVD begint met vier “verplichte” trailers van andere Buena Vista releases, maar ze zijn te skippen via de afstandsbediening. Deze trailers zijn overigens in 2.35:1 letterboxed beeldformaat en DD2.0 geluid. Alle extra’s en de trailers zijn Engels gesproken en Nederlands ondertiteld. De extra’s hieronder genoemd zijn in 4x3 beeldformaat en hebben DD2.0 geluid, behalve waar aangegeven.

Een avontuur ontstaat (13 min)
Aan de hand van interviews met de regisseur en de producers krijg je een indruk van het opnameproces in Venetië. De moeilijkheden die men tegenkomt bij het filmen in deze stad komen regelmatig aan de orde.

Gekleed in stijl (5 min)
Kledingontwerpster Jenny Beavan heeft prachtig werk afgeleverd. In dit korte item vertellen zij en de producers over het zoeken naar de juiste stoffen, de ontwerpen en waarom ze voor de gebruikte kleuren heeft gekozen.

Verwijderde scène “Het ware gezicht” (5½ min)
Eén scène in de film (de achtervolging na de balzaalscène) was oorspronkelijk een stuk langer. Die scène is hier in z’n oorspronkelijke vorm te zien.
Beeldformaat is 2.35:1 letterboxed (4x3).

Beelden van Venetië (4 min)
Een VVV-achtige spot over Venetië. Zelfs de directeur van de Toeristenbond komt aan het woord. De meest toeristische plekjes komen aan bod, ook al hebben ze geen functie in de film gehad.

Audiocommentaar van regisseur Lasse Hallström, dat in het menu staat als “Gesproken toelichting”. Hij praat zeker niet de hele film vol en de toelichting bevat vrij veel pauzes. Hij geeft vooral aan hoe een bepaalde scène is gemaakt, op locatie of in de studio met green-screen.

Giacomo Casanova heeft een roemruchte reputatie als vrouwenversierder. Dat kost hem wegens onzedig gedrag bijna de kop, maar de Doge van de stad houdt hem de hand boven het hoofd, op voorwaarde dat hij z’n leven betert en binnen afzienbare tijd een vrouw van stand trouwt. Die klus lijkt snel geklaard als hij een jonge maagd een aanzoek doet. Maar dan komt hij Fransesca tegen, die anders is dan alle andere vrouwen. Hij ziet haar als zijn toekomstige vrouw, maar moet haar eerst nog voor zich winnen en ook nog haar verloofde van zich af zien te houden.
Casanova is een komische variant van het bekende verhaal, geregisseerd door Lasse Hallström. Hij is meer bekend van gedegen drama en dat gaat hem ook beter af. Niet dat Casanova een slechte film is, maar heel consistent is het allemaal niet.
De beeldkwaliteit is voortreffelijk en het geluid is ook prima. De extra’s zijn bij vlagen onderhoudend, waarbij de commentaartrack zeker informatie geeft over de manier waarop de film tot stand is gekomen.