Dragon Head

Wilbert Rietman
15-09-2006

5.3

Dragon Head (DVD)

Als Teru (Satoshi Tsumabuki bekend van o.a Lorelei: The Witch of the Pacific Ocean) plotseling onder het puin en tussen de lijken wakker wordt in een tunnel, moet hij even voor zichzelf de zaken op een rij zetten. Met zijn klas was hij per trein op weg in het kader van een schoolreis en tijdens deze reis is de trein verongelukt. Hij vindt twee andere overlevenden, de jongen Nobuo (Takayuki Yamada) en het meisje Ako (Sayaka). Nobuo lijkt door het ongeluk compleet psychopathisch geworden en is achter het bloed van Teru en Ako aan. Nobuo heeft het maar over rode lichten en dat de wereld is vergaan. Teru en Ako proberen hem af te schudden en uit de tunnel te ontsnappen. Eenmaal ontdaan van Nobuo en uit de tunnel is de wereld bedekt met een dikke witte laag as. Elke ziel die Ako en Teru op hun zoektocht naar leven, eten en drinken tegenkomen blijkt of doorgedraaid of dood. Zou er nog leven in Tokio te vinden zijn? Ako en Teru gaan op zoek.

Dragon Head (ook wel bekend onder zijn Japanse titel Doragon heddo) s een zogenaamde postapocalyptische actiefilm uit 2003 en van de hand van schrijver en regisseur Jôji Iida (die bij deze film als George Iida op de aftiteling staat en bekend is van Ring 2: Spiral). Dit moet zo’n beetje de beste, volledige, niet geanimeerde film van de man zijn wat in zijn geval niet een compliment is. De film (gebaseerd op de gelijknamige mangaboeken van Minetaro Mochizuki) ontstijgt, ondanks de leuke ideeën, de middelmatigheid niet. Het eindproduct is zelfs af en toe saai te noemen door het lage tempo en de onwaarschijnlijkheden. Het eerste gedeelte van de film, wat zich compleet afspeelt in een tunnel, is wel spannend en lang blijf je als kijker in het ongewisse, maar als dan eenmaal de buitenwereld wordt betreden, houdt het eigenlijk op en zakt de film steeds verder richting een dieptepunt. Ook weet men niet waar men naartoe wil met de film, getuige de hoeveelheid absurde en soms niet te volgen scènes die er komen. Het acteerwerk van de overwegend jonge cast is zeer goed te noemen en redt de film voor een gedeelte, samen met de redelijke effecten en soms mooie plaatjes. Toch had hier zeker meer ingezeten als Iida niet van het duistere pad, waarmee de film zo mooi begon, was afgeweken. De liefhebbers van dit genre of Japanse cinema doen er goed aan de film te huren.

Genre: Actie, Drama, Science fiction
Jaar: 2003
Speelduur: 122 min
  • Dolby Digital 2.0 - Japans
  • Dolby Digital 5.1 - Japans
EAN: 8715664033913

Deze film wordt anamorf weergegeven in zijn oorspronkelijke verhouding van 2.35:1. Vuiltjes, krasjes of andere storende beschadigingen zijn niet aanwezig. Wel bevat het beeld een redelijke hoeveelheid filmgrain. Een groot gedeelte van de film speelt zich af in het donker en niet alles wil dan zichtbaar blijven. Ook mag het vertoonde enigszins flets genoemd worden. De kleuren ogen wel natuurlijk en de digitale beelden van een verwoeste wereld zien er goed uit. Na 62 minuten (dus ongeveer op de helft) is er een korte laagwisseling waarneembaar. De Nederlandse ondertiteling is goed leesbaar en wit van kleur, maar staat net aan de hoge kant in het beeld.

Op geluidsgebied hebben we de keuze uit twee auiotracks, namelijk een Dolby Digital 2.0 (224 kbit/s) en een 5.1 (448 kbit/s) track, allebei in de originele Japans gesproken taal. Het is moeilijk te zeggen welke track de voorkeur verdient. Bij de 5.1-track is het namelijk zo dat het geheel (met name de muziek) goed klinkt zonder storingen en dat bijna alles goed en netjes verdeeld is over de kanalen, maar zoals de dialogen zijn aangepakt, verdient een puntje aftrek. Het is namelijk zo dat die over alle kanalen lijken te zijn uitgesmeerd. Het blijft allemaal wel verstaanbaar, maar het maakt het geheel onnatuurlijk, waardoor de 2.0-track bijna de voorkeur zou verdienen en dat kan niet de oorspronkelijke bedoeling zijn.

Het statische menuscherm staat in de verhouding 2.35:1 anamorf op de schijf en kent als achtergrondmuziek één van de muzikale thema’s van de film in Dolby Digital 2.0 (224 kbit/s). De DVD bevat geen extra’s.

Het aantal films waarin de wereld vergaat, blijven voor een aantal mensen interessant. Dragon Head is zo’n film uit dat genre en gebaseerd op een Japanse mangacomic. Het eerste uur van de film zit goed in elkaar, maar de tweede helft is rampzalig. Het lijkt alsof regisseur Iida teveel kwijt wou in de resterende tijd waardoor de film vaag, absurd en soms saai wordt. Toch zal deze film een aantal mensen weten te bekoren, want hij kan ook weer niet superslecht genoemd worden. Technisch gezien verdient deze DVD een aardige voldoende, maar het blijft jammer dat er geen extra’s te bespeuren zijn, terwijl er toch wat te vertellen moet zijn over het maken van deze film.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Dutch FilmWorks.