Lois & Clark: The New Adventures of Superman – Seizoen 3

22-10-2006

8.4

Lois & Clark: The New Adventures of Superman – Seizoen 3 (DVD)

Na twee succesvolle seizoen van de televisieserie Lois & Clark: The New Adventures of Superman, begint het derde seizoen met een belangrijke wijziging. Twee seizoenen lang is Clark Kent (Dean Cain) als onderzoeksjournalist werkzaam bij de Daily Planet. Samen met zijn ambitieuze partner Lois Lane (Terri Hatcher) wordt menig misdaad opgelost. Dit uiteraard niet zonder de hulp van Superman, het alter ego van Clark Kent. Twee seizoenen lang is er sprake van een bijzondere liefdesdriehoek tussen Clark, Lois en Superman. Een liefdesdriehoek waarin Lois Lane haar grote held Superman aanbidt, terwijl ze niet beseft dat haar naaste collega en Superman een en dezelfde persoon zijn. Daarnaast heeft Clark juist een oogje op Lois. Deze spanningsboog vormt een van de pijlers van het succes van de serie. Bij de start van dit derde seizoen verandert dit. Want in de allereerste aflevering van dit seizoen vraagt Clark Lois ten huwelijk. En dan blijkt dat Lois weet dat Clark en Superman een en dezelfde persoon zijn. Okay, dus nu iedereen gelukkig? Nee, natuurlijk niet. De serie zou anders zijn aantrekkelijkheid verliezen. De wetenschap van Lois introduceert nieuwe problematiek. Het maakt Superman kwetsbaarder voor de gemene streek van boeven die het op Superman voorzien hebben. Niet alleen maakt het groene ‘kryptoniet’ van Superman een watje, ook Lois houdt de grote held goed onder de duim. Uiteraard zijn Clark’s aardse adoptieouders Jonathan (Eddie Jones) en Martha Kent (K. Callan), die in Smallville leven, ook weer van de partij om de jonge mensen van welgemeend levensadvies te voorzien. Alhoewel de onwetendheid tussen Lois en Clark/Superman nu verleden tijd is, hebben de schrijvers er voldoende ‘problemen’ bij gecreëerd om de serie nog steeds interessant te houden. Natuurlijk blijven de misdaden en de misdadigers nog steeds het onderwerp van iedere aflevering zijn. Wat dat betreft is Metropolis een verre van veilige stad. Al krijgt Superman soms wat concurrentie in het veilig houden van de stad. In de ondersteunende rollen zien we wederom Lane Smith als de nog immer naar primeurs smachtende hoofdredacteur Perry White. En Jimmy Oslen, gespeeld door Justin Whalin, het hulpje van Perry White die als journalist zelf zo graag de beste nieuwsfotograaf wil worden. Een overzicht van de 22 afleveringen van dit derde seizoen, door Warner uitgebracht op zes DVD’s:

DVD 1
1. We Have a Lot to Talk About
2. Ordinary People
3. Contact
4. When Irish Eyes Are Killing

DVD 2
5. Just Say Noah
6. Don’t Tug on Superman’s Cape
7. Ultra Woman
8. Chip Off the Old Clark

DVD 3
9. Super Man
10. Virtually Destroyed
11. Home Is Where the Hurt Is
12. Never on Sunday

DVD 4
13. The Dad Who Came In from the Cold
14. Tempus, Anyone?
15. I Now Pronounce You …
16. Double Jeopardy

DVD 5
17. Seconds
18. Forget Me Not
19. Oedipus Wrecks
20. It’s a Small World After All

DVD 6
21. Through a Glass Darkly
22. Big Girls Don’t Fly

Vanaf de allereerste aflevering, die in Amerika in september 1993 werd uitgezonden, was de serie een succes. Dit succes kwam met name door een geslaagde mix van diverse aspecten in de afleveringen. Natuurlijk de bijzondere relatie tussen Lois, Clark en Superman. Waarbij de casting van Dean Cain als Clark Kent/Superman en Teri Hatcher als Lois Lane ook als zeer geslaagd bestempeld mag worden. Naast de romantiek, de milde spanning en evenzo milde actie natuurlijk ook ruim aandacht voor humor. Ook de setting van de serie in het fictieve Metropolis is bijzonder. Enerzijds heeft de serie de uitstraling van een jaren ’50 programma. Want voor de meest gelezen nationale krant als de Daily Planet wordt het nieuws op zeer ouderwetse wijze vergaard en verwerkt.

Ook dit seizoen heeft elke aflevering een min of meer op zich zelf staand subplot, waarbij Lois en Clark hun journalistieke onderzoekswerk doen en Clark als Superman de mensen voor menig gevaar behoed. Evenals het tweede seizoen is er geen echte ‘bad guy’ in de afleveringen. De verschillende verhalen hebben nagenoeg allemaal een ander misdadig brein. Al komt de grote vijand van Superman, Lex Luthor, min of meer terug in dit seizoen. Daarnaast heeft Superman het nodige te stellen met de misdaadorganisatie Intergang. Een aantal afleveringen kent een doorlopend plot waarin Lois leidt aan geheugenverlies. Bij een verliefd stel horen uiteraard huwelijksplannen, waar het in dit derde seizoen ook niet aan ontbreekt. Het seizoen eindigt weer met een aardige afsluiter, waarin Clark/Superman voor een moeilijke dilemma wordt geplaatst. Ook in dit derde seizoen kreeg de serie weer enkele prijzen en onderscheidingen toebedeeld. In 1997 kwam na vier seizoenen Lois & Clark: The New Adventures of Superman en 88 afleveringen een einde aan deze erg leuke serie.

Warner heeft de 22 afleveringen van het derde seizoen uitgebracht op zes DVD’s. Door gebruik te maken van duo-slimeline keepcases is dikte van de boxset vergeleken bij voorgaande seizoenen gehalveerd. De drie slimline keepcases zitten in een kartonnen slipcase.

Genre: TV
Jaar: 1995
Speelduur: 968 min
Verpakking: Duo Slimcase (3x)
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Frans, Italiaans, En vele andere
EAN: 7321931761789

• Look Up In The Sky!: The Amazing Story Of Superman
  • Lois & Clark: A History Of Romance
  • The Man Of Steel: Trivia Challenge

De serie is op 35 mm film opgenomen en staat met een beeldverhouding van 1.33:1 fullframe op DVD. Met dit beeldformaat is de serie ook uitgezonden op televisie. De beeldkwaliteit van dit derde seizoen is in vergelijking met beide voorgaande seizoenen iets beter van kwaliteit. De afleveringen hebben goed verzadigde en natuurlijk ogende kleuren. Het beeld oogt iets scherper dan voorgaande seizoen met ook een betere detaillering. Helderheid van het beeld is goed, evenals het contrast. In het beeld is filmgrain af en toe duidelijk aanwezig. Het beeld heeft een interlaced karakter, wat er toe dat bij snelle horizontale (links-rechts) bewegingen een lichte vervaging van het beeld optreedt en het kameffect zichtbaar is. De afleveringen zijn per DVD aaneengesloten te bekijken of gewoon los te kiezen. Elke aflevering is in zes chapterstops opgedeeld. De optionele Nederlandse ondertiteling is wit en heeft een goed leesbaar lettertype. De ondertiteling staat iets te hoog in het beeld geplaatst.

De serie is gewoon in stereo uitgezonden. De soundtrack staat op DVD als een Dolby Digital 2.0 surround soundtrack (bitrate 192 kb/s). Het is een goed klinkende soundtrack met prima stereospreiding. Dat laatste valt vooral op bij de begintune van de serie, die mooi ruimtelijk klinkt. Detail van de soundtrack is goed. In de soundtrack is een opvallend goed laag aanwezig. Dialogen zijn altijd goed te volgen en zijn midden in het geluidsbeeld geplaatst. Doordat de soundtrack surround geflaged is, schakelt de DPL-II(x) decoder automatisch in. De ruimtelijkheid van het geluidsbeeld, waarbij de surrounds heel subtiel meedoen, is redelijk goed. Dialogen zijn te allen tijde goed te volgen.

De breedbeeldmenu’s zijn met DD2.0 (192 kb/s) achtergrondgeluid. De menu’s zijn deels geanimeerd, deels statische plaatjes. De extra’s in deze set zijn terug te vinden op de derde en de laatste DVD in de set.

DVD 3

Look Up In The Sky!: The Amazing Story Of Superman (6½ min)
Fragmenten uit de documentaire over het fenomeen Superman van Brian Singer en Kevin Burns. Dit naar aanleiding van het verschijnen van de nieuwe speelfilm Superman Returns. Beeldformaat is 1.85:1 niet anamorf.

DVD 6

Lois & Clark: A History Of Romance (8½ min)
Met aandacht voor de liefdesdriehoek tussen Lois Lane, Clark Kent en Superman. Een en ander wordt toegelicht door hoofdrolspelers Dean Cain, enkele producenten en andere betrokkenen.

The Man Of Steel: Trivia Challenge (10½ min)
Superman hoofdrolspeler Dean Cain stelt je hier tien vragen over ‘The Man of Steel’. Het goede antwoord wordt je natuurlijk niet onthouden, mocht je het zelf niet weten. Ook hier weer een relatie met de nieuwe speelfilm Superman Returns.

In de Amerikaanse televisieserie Lois & Clark: The New Adventures of Superman krijgt de relatie tussen Lois Lane en Clark Kent / Superman een nieuwe dimensie. Lois weet nu dat Clark en Superman een en dezelfde persoon zijn. Hun gevoelens voor elkaar maken het er niet makkelijker op, want uiteraard zitten de schurken die niets goeds in het zin hebben met Superman ook niet stil. Evenals bij voorgaande twee seizoenen heeft Warner de afleveringen van het dit derde seizoen uitgebracht in een 6-DVD boxset, ‘handzaam’ verpakt in duo-slimline keepcases. De kwaliteit van beeld en geluid is ruim voldoende. De extra’s zijn beperkt tot een paar korte featurettes. Dit blijft een leuke serie met een lekkere mix van bruisende actie, humor en romantiek en deze DVD set is een welkome aanvulling de Superman collectie.

Overzicht uitgaven van Lois & Clark: The New Adventures of Superman:
- Seizoen 1 (1993-1994)
- Seizoen 2 (1993-1995)