Carlos Santana Presents Blues At Montreux 2004

Wilbert Rietman
23-10-2006

6.9

Carlos Santana Presents Blues At Montreux 2004 (DVD)

Op 12 juli 2004 was er een zeer speciale avond op het Montreux Jazz Festival voor iedereen die niet alleen de blues, maar muziek in het algemeen een warm hart toedraagt. De welbekende gitarist Carlos Santana presenteerde namelijk drie van zijn favoriete blueshelden live op het podium, te weten Bobby Parker, Clarence “Gatemouth” Brown en Buddy Guy. Het was niet alleen bijzonder dat de heren alledrie een volledig concert gaven, ook stonden ze bij elkaar op het podium en waren er talloze gasten aanwezig zoals Nile Rodgers (bekend van de band Chic), Barbara Morrison, Andy Vargas en last but not least de heer Santana zelf. Hieronder een overzicht van de drie concerten, netjes verdeeld over drie DVD’s.

DVD 1 – Bobby Parker (70:37 min.)
1) Straight Up No Chaser 2) Break It Up 3) Breaking Up Somebody’s Home 4) Nothing But The Blues 5) So Glad I Found You 6) I Ain’t Superstitious 7) It’s Unfair 8) Going Down Slow 9) Chill Out (feat. Carlos Santana) 10) Mellow Down Easy (feat. Carlos Santana) 11) Watch Your Step (feat. Carlos Santana)

DVD 2 – Clarence “Gatemouth Brown” (71:00 min.)
1) Bits And Pieces 2) Strange Things Happen 3) I’m Beginning To See The Light 4) Sunrise Cajun Style 5) Honey Boy 6) Further On Up The Road 7) I’ve Got My Mojo Working (feat. Carlos Santana & Buddy Guy) 8) Drifter (feat. Carlos Santana) 9) Grape Jelly (feat. Carlos Santana) 10) Okie Dokie Stomp (feat. Carlos Santana & Nile Rodgers)

DVD 3 – Buddy Guy (96:45 min.)
1) Good Morning Little Schoolgirl 2) Louise McGhee 3) Done Got Old 4) Hoochie Coochie Man 5) Fever 6) Drowning On Dry Land 7) Stormy Monday (feat. Carlos Santana) 8) Jam Session 1 (feat. Carlos Santana & Bobby Parker) 9) So Many Roads So Many Trains (feat. Carlos Santana & Bobby Parker) 10) Jam Session 2 (feat. Carlos Santana, Nile Rodgers & Bobby Parker)

De welbekende gitarist Carlos Santana kreeg in 2004 de kans om een droom waar te maken. In opdracht van het befaamde Montreux Jazz festival mocht hij drie van zijn favoriete gitaristen (te weten Bobby Parker, de man waardoor hij ging spelen, Clarence “Gatemouth” Brown en Buddy Guy) presenteren op het festival en dat niet alleen, hij mocht nog met ze meespelen ook. Het resultaat waren drie volledige concerten waarbij niet alleen de heren met hun eigen band plus Santana aanwezig waren, maar ook tal van andere grote artiesten binnen het genre zoals Nile Rodgers (bekend van de band Chic), zanger/rapper Andy Vargas, zangeres Barbara Morrison en nog veel meer. Ook gaven de heren onderling bij elkaars optredens acte de présence. Voor de liefhebbers van een goed en stevig potje blues(rock) zijn deze drie toch wel legendarische concerten nu op 3 DVD’s verschenen en verpakt in een mooie box. De optredens zijn allemaal energiek te noemen qua uitstraling en alle muzikanten schijnen er veel lol in te hebben. De enige die een beetje ongeïnteresseerd overkomt (en kauwgomkauwend op het podium staat) is de heer Santana zelf, maar dat kunnen natuurlijk ook de zenuwen zijn, het gebeurt niet elke dag dat je met je idolen op het podium staat, al ben je zelf een groot idool van velen.

Genre: Muziek
Regio: 0
Jaar: 2004
Speelduur: 238 min
Verpakking: Digipack
  • DTS 5.1 - Engels
  • PCM 2.0 - Engels
Ondertiteling: Geen
Uitgever: PIAS
EAN: 5034504959873

Deze concerten staan met een verhouding van 1.78:1 op de drie schijfjes. Het gebeuren is in High Definition vastgelegd en dat is goed te zien. Het beeld is zeer scherp en detailrijk te noemen. Beschadigingen en duidelijk zichtbare mankementen zijn in zijn totaal niet aanwezig, wat het bekijken van deze DVD’s tot een prettige ervaring maakt. Het enige minpunt is dat er sprake is van interlacing. Hierdoor komen bewegingen nogal wazig of dubbel over, maar dit is pas echt een duidelijk mankement bij het bekijken van de DVD’s op een goede monitor via de computer of als er gekeken wordt via een beamer. Elk nummer van de concerten kent zijn eigen hoofdstuk en er dan nog ééntje extra voor de aftiteling. De drie schijven zijn alledrie van het DVD-9 type (dubbellaags), maar alleen op de eerste schijf is een laagwisseling te constateren. Ondertiteling is er niet aanwezig.

Bij het geluid is er gestreefd naar perfectie. De keuze bestaat uit een PCM 2.0 track (2304 kbit/s), een Dolby Digital 5.1 track (448 kbit/s) en een DTS 5.1 track (1509 kbit/s). De drie tracks klinken alledrie werkelijk subliem. De PCM 2.0 track is een perfect gemixte stereotrack die stukken beter klinkt als een CD. Een zeer detailvol geluid is het resultaat waarbij zeker de gitaren heerlijk overkomen. De beide 5.1 tracks doen niet heel veel onder aan elkaar, maar bij de DTS track is het pas echt genieten geblazen. De nadruk ligt op de beide frontspeakers, die ondersteuning krijgen van de centerspeaker. De percussie en het soms gebruikte blazerswerk komen uit de surroundkanalen. Het geluid van het publiek komt (zachtjes) uit alle speakers. Het LFE kanaal doet ook nog een behoorlijke duit in de zak met een fijn ondersteunend en natuurlijk laag. Dit alles bij elkaar zorgt ervoor dat je het gevoel krijgt de concerten live mee te maken waarbij je het kippenvel als een leuk extraatje op de koop toe krijgt.

De drie disks kennen elk een prachtig geanimeerd menu dat wordt gepresenteerd in de verhouding 1.78:1 anamorf. Als achtergrondmuziek hoor je een stukje van het concert dat op de desbetreffende DVD staat in PCM 2.0 (2304 kbit/s). Extra’s heeft deze set niet, wel is er een boekje toegevoegd met daarin Engelstalige biografieën van Bobby Parker, Clarence “Gatemouth” Brown en Buddy Guy, alsmede een voorwoord van Carlos Santana.

Drie schitterende en unieke concerten gebundeld in één box, dat is kort samengevat waar Carlos Santana Presents Blues At Montreux 2004 voor staat. En niet alleen de concerten an sich zijn geweldig te noemen, maar ook de uitvoering op de DVD verdient een dikke voldoende, waarbij het geluid niet hoger kan scoren als dit. Jammer dat er geen extra’s zijn toegevoegd aan deze box in de vorm van documentaires, maar die heb je ook niet nodig als je ogen, maar vooral je oren net muzikaal heerlijk gestreeld zijn. Verplichte kost voor elke bluesliefhebber.