Tristan & Isolde

25-10-2006

7.9

Tristan & Isolde (DVD)

De Romeinen hebben net Brittannië verlaten en er heerst verdeeldheid tussen de diverse stammen. Het welvarende en sterke Ierland, gevrijwaard gebleven van Romeinse overheersing, grijpt z’n kans door de Britten aan te vallen. De jonge Tristan verliest zijn ouders in de strijd en wordt grootgebracht door lord Marke (Rufus Sewell). De Britten zien de noodzaak van een verbond in om de Ieren buiten de deur te houden. Dat geeft enige rust. Maar jaren later, als Tristan volwassen is geworden, stuurt de Ierse koning Donnchadh z’n troepen weer naar Brittannië toe. Deze worden onderschept door een groep krijgers onder leiding van Tristan (James Franco), die zelf echter bij de strijd om het leven komt. Althans, dat lijkt zo, maar in wezen is hij slechts tijdelijk verdoofd en verlamd door een giftig zwaard. Hij krijgt een koninklijke uitvaart en wordt in een bootje de zee opgedreven. Hij spoelt aan op de Ierse stranden en wordt gevonden door Isolde (Sophia Myles), de dochter van Donnchadh. Ze verbergt Tristan, maar durft niet haar eigen identiteit te onthullen. Ze voelen zich sterk tot elkaar aangetrokken, maar Tristan moet al snel vluchten omdat Donnchadh een zoektocht naar hem is gestart. Hij weet met een klein bootje te ontsnappen naar Brittannië en wordt daar uiteindelijk de rechterhand van lord Marke. In diens naam weet Tristan bij een toernooi de hand van Isolde te winnen. Zijn grote liefde wordt uitgehuwelijkt aan zijn eigen leider. Zowel voor Isolde als voor Tristan breken tijden aan van een verborgen liefde en niemand weet hoe lang die stand kan houden.

De film Tristan & Isolde is gebaseerd op een Keltische legende, vergelijkbaar met het verhaal van Lancelot, Koning Arthur en Guinevere. Het is voor het eerst opgeschreven in de vroege middeleeuwen door Thomas of Britain en beroemd geworden door heel Europa. De Duitse componist Richard Wagner heeft er zijn opera met de gelijknamige titel op gebaseerd. Waarschijnlijk heeft Shakespeare de legende ook als inspiratiebron gebruikt voor zijn verhaal van Romeo & Juliet.
Zo’n twintig jaar geleden hadden de broers Ridley en Tony Scott het idee opgevat om de legende van Tristan & Isolde te verfilmen. Het plan bleef echter op de plank liggen tot er 2003 weer tijd was voor het project. In plaats van zelf te regisseren is regisseur Kevin Reynolds (Robin Hood, Prince of Thieves, Waterworld, Rapa Nui) verzocht om het project te doen. Mede vanwege zijn ervaring in het verfilmen van historische epossen. Scenarioschrijver Dean Georgaris heeft veel magische elementen uit het oorspronkelijke verhaal weggelaten en daarmee is een op zich evenwichtiger en realistischer, maar daardoor ook minder spraakmakend verhaal ontstaan. Dat toont zich ook in de film, die zeker niet slecht, maar wel wat aan de brave kant is. De aandacht ligt op de tragiek en niet meer op het magische zoals in de legende. De acteursregie van Kevin Reynolds is niet zo spectaculair, wat zich vooral uit in het slappe spel van James Franco als Tristan en dat zorgt ervoor dat de film niet zo goed is als hij had kunnen zijn. De hele film door kijkt Franco mistroostig uit z’n ogen en blijven de heldhaftige optredens beperkt tot twee gevechtsscènes. Voor de rest is het slappe hap en je vraagt je af waarom iedereen hem een held vindt. Sophia Myles, in haar eerste hoofdrol, doet het al een stuk beter, maar ook zij lijkt af en toe te zwemmen in haar rol. Mogelijk door gebrek aan actief tegenspel van Franco. De beste rol wordt gespeeld door Rufus Sewell als lord Marke. Hij straalt autoriteit uit en weet de aandacht van de kijker vast te houden. Als Tristan net zo’n sterke invulling hebben gekregen als Marke zou de film zeker aansprekender zijn geweest. De gevechtsscènes maken een hoop goed. Met gevoel voor drama en aktie zijn deze scènes uitstekend in beeld gebracht. Maar de scènes daartussenin laten het regelmatig afweten. Het begin van de romantiek tussen Tristan en Isolde is tergend langzaam gefilmd en duurt (te) lang. Met het voordragen van een gedicht wordt er een pathetisch sausje over de scènes gesmeerd, maar boeien doet het allerminst.
De film is opgenomen in Tsjechië en langs de Ierse kust. Die beelden zien er prachtig uit. Weersinvloeden maakten het niet makkelijk om de locaties aan elkaar te monteren, maar nergens twijfel je aan de continuïteit van de locaties. Ook de art-direction is prachtig verzorgd. Er is oog voor detail geweest bij het creëren van de decors en rekwisieten.
Tristan & Isolde is zeker geen slechte film, maar met iets meer pit in de hoofdrollen en de regie had hier zeker meer in gezeten. Misschien had Ridley Scott toch zelf de regie in handen moeten nemen.

Genre: Actie, Drama, Oorlog, Romantiek
Speelduur: 120 min
Verpakking: Steelbook
EAN: 8715664036518

• Featurette
  • TV Spots
  • Behind the Scenes
  • Interviews Cast & Crew
  • Photo Gallery
  • Music Video
  • Also Available
  • Liner Notes
  • Film Clips

De DVD heeft een beeldverhouding van 1.78:1 (anamorf) meegekregen, wat bijna gelijk is aan het originele formaat van 1.85:1. Het is een recente film en bevat dan ook geen vuil of beschadigingen. Wat het meeste opvalt is een groene zweem die over de hele film hangt. Dat geeft, samen met het vrij hoge contrast, een nogal kille uitstraling aan de film. Tevens zijn door het hoge contrast weinig details in de donkere delen zichtbaar. Aangezien er behoorlijk veel nachtscènes in de film zitten is dat een flink minpunt. De kleuren zijn wat aan de fletse kant, wat door de groene zweem nog versterkt wordt. Filmgrain is in redelijke mate aanwezig, wat ook zo z’n invloed heeft op de scherpte, die niet optimaal is. Over de gehele linie gezien een niet geheel geslaagde transfer.
De film is onderverdeeld in 19 hoofdstukken, wat ruim voldoende is. De witte ondertiteling is goed leesbaar, maar staat net iets te hoog geplaatst in beeld.

De DVD bevat zowel een Dolby Digital 5.1 (448 kb/s) als een DTS (754 kb/s) track. Beide klinken uitstekend, waarbij het Dolby Digital 5.1 kanaal iets scherper klinkt dan het DTS kanaal. De spreiding van het stereobeeld is erg mooi. Dialogen komen goed verstaanbaar uit het middenkanaal en effectgeluiden staan mooi gemixt in de zij- en achterkanalen. Er wordt veel gebruik gemaakt van de achterkanalen door middel van effecten, muziek en sfeergeluiden. Het LFE-kanaal wordt ook geregeld aangesproken, zeker bij de gevechten. Er is veel aandacht geschonken aan details in het geluid. Er is nagedacht over kleine dingetjes, zodat het een extra dimensie geeft. Over het algemeen is het een dynamische geluidsmix, al hadden de sfeergeluiden bij tijd en wijlen iets meer volume mogen hebben.
Ook een pluspunt is de mooie en sfeervolle muziek, gecomponeerd door Anne Dudley (die ook de muziek verzorgde voor onder meer Paul Verhoeven’s Zwartboek en een Oscar won voor The Full Monty).

Het hoofdscherm van de menustructuur is een geanimeerd scherm in 1.78:1 anamorf beeldformaat. De submenu’s zijn statische schermen, ook in 1.78:1 anamorf beeldformaat. Als achtergrondmuziek is bij het hoofdmenu om onduidelijke reden gekozen voor een fragment uit het nummer Going Under van Evanescence (DD2.0 224 kb/s). Dit nummer is niet in de film te horen, ook niet bij de aftiteling. De submenu’s bevatten wel in de film gebruikte muziek als achtergrondgeluid. Deze uitgave is een 2-Disc steelbook editie. Op de Also Available trailers na staan alle extra’s op de 2e Disc.

DVD 1

Also Available (7 min)
De DVD begint met vier trailers van andere DFW uitgave en deze zijn met de skip-toets te omzeilen. De trailers zijn ook via een play all optie te kiezen in het DVD-menu. De trailers zijn van de films Man About Town, Ask The Dust en The Wicker Man.

DVD 2
Ook op deze disc zijn de menuschermen 1.78:1 anamorf. Wederom is bij het hoofdmenu het nummer Going Under van Evanescence te horen.

Behind the Scenes (10 min)
Een collage van setbeelden, zonder commentaar of begeleidende teksten. 1.78:1 Niet anamorf beeldformaat en DD2.0 (224 kb/s) geluid.

Interviews Cast & Crew (9½ min)
Vier afzonderlijke interviews met James Franco (Tristan), Sophia Myles (Isolde), Rufus Sewell (Marke) en regisseur Kevin Reynolds. 1.78:1 Niet anamorf beeldformaat en DD2.0 mono (224 kb/s) geluid. Met Nederlandse ondertiteling.

Music Video Gavin DeGraw (6 min)
Drie versies van de clip We Belong Together van Gavin DeGraw. De eerste twee zijn korte promoclips, de derde is de complete versie. De clip zit vol met fragmenten uit de film Tristan & Isolde. 1.78:1 Niet anamorf beeldformaat en DD2.0 (224 kb/s) geluid.

Film Clips (6 min)
Zeven film clips uit Tristan & Isolde. Ze zijn allen precies hetzelfde als in de film zelf. 1.78:1 Niet anamorf beeldformaat en DD2.0 (224 kb/s) geluid. Nederlands ondertiteld.

Trailer (2 min)
De bioscooptrailer van de film. 1.78:1 Niet anamorf beeldformaat en DD2.0 (224 kb/s) geluid. Nederlands ondertiteld.

Featurette (4 min)
Een korte promo-featurette met korte interviewfragmenten, filmclips en setbeelden. 1.78:1 Niet anamorf beeldformaat en DD2.0 (224 kb/s) geluid. Nederlands ondertiteld.

TV Spots (5 min)
Vier korte TV-spots van 15 seconden en 7 langere TV-spots van 30 seconden. Allen bestaan uit fragmenten uit de film. 1.78:1 Niet anamorf beeldformaat en DD2.0 (224 kb/s) geluid. Nederlands ondertiteld.

Liner Notes
Zeven pagina’s tekst met achtergrondinformatie omtrent het Tristan & Isolde project.

Photo Gallery
Tien stillfoto’s uit de film.

Also Available (11 min)
Vijf trailers van DFW uitgaven, deze zijn wel apart te selecteren. Het gaat om trailers van Beowulf & Grendel, Lord of War, The Merchant of Venice, 16 Blocks en Running Scared

Als de Romeinen weg zijn uit Brittannië heerst er wanorde. De Ierse troepen doen regelmatig invallen, maar ze worden uiteindelijk verslagen door Tristan, die zelf bij het gevecht neergestoken wordt. In de gedachte dat hij is overleden wordt hij in een bootje de zee op gezonden en strandt uiteindelijk op de Ierse kust. Hij wordt daar verzorgd door Isolde. De twee worden verliefd op elkaar, maar Tristan moet vluchten. Als hij later een toernooi wint blijkt Isolde de hoofdprijs te zijn. Echter, hij heeft haar gewonnen voor zijn heer, lord Marke. Beide worden gekweld door de onmogelijke liefde tussen hen.
Tristan & Isolde is een redelijke film, waar zeker meer in had gezeten met een pittigere regie en sterkere hoofdrol van Tristan. Visueel is het prachtig gemaakt met veel oog voor detail.
De beeldkwaliteit van de DVD valt een beetje tegen. Over de gehele film hangt een groene waas. De geluidskwaliteit is uitstekend, zowel van het Dolby Digital 5.1 als het DTS kanaal.
De extra’s maken duidelijk dat kwantiteit niet altijd kwaliteit betekent.