Nutty Professor, The

Paul Ranft
15-07-2001

2.9

Nutty Professor, The (DVD)

Professor Sherman Klump is werkzaam als docent Scheikunde aan de universiteit Wellman. Daarnaast houdt hij zich ook bezig met onderzoek naar de genen die verantwoordelijk zijn voor vetzucht. De dikke 200 kilogram wegende, maar ook verlegen Sherman, boekt veelbelovende resultaten met zijn experimenten op de hamster Shelley. Hij weet de DNA structuur van de hamster te manipuleren waardoor ze in gewicht afneemt. Op een gegeven moment maakt hij kennis met de nieuwe en o zo mooie scheikundelerares Carla Purty (Jada Pinkett), op wie hij op slag hopeloos verliefd raakt. Vanwege het feit dat Carla een groot bewonderaar is van de briljante Klump gaat zij in op een diner met Sherman. Het avondje uit met Carla verloopt voor Sherman desastreus want hij wordt zwaar beledigd door de stand up comedian Reggie Warrington (Dave Chapelle), die de draak steekt met de omvang van de dikke professor. Daarop besluit Sherman om een slok van het experimentele serum dat voor vetvermindering zorgt tot zich te nemen. Het effect is verbazingwekkend: Sherman verandert plotsklaps in de afgetrainde, brutale en niet op zijn mond gevallen Buddy Love wiens testosteron gehalte abnormaal hoog blijkt te zijn. Het karakter van de lieve en charmante professor ondergaat na inname van het serum ook een metamorfose. Het effect van het niet volledig geteste serum blijkt niet van permanente aard en blijkt een aantal bijwerkingen te hebben…

Eddie Murphy (Coming To America, Beverly Hills Cop I-II-III, The Golden Child) is de ster in deze komische kaskraker uit 1996. De film is een remake van de film waarin Jerry Lewis in 1963 de hoofdrol speelde. Murphy speelt in dit “Jekyll en Hyde” verhaal maar liefst 7 verschillende rollen. De hoofdkarakters die hij speelt zijn natuurlijk de verlegen briljante professor en de charismatische en naar sex snakkende Buddy Love. Naast deze twee personages speelt hij vier verschillende karakters uit de Klump familie met wie we kennis maken in de film. Als laatste personage speelt hij de rol van een gymnastiek leraar in een televisie show. The Nutty Professor zit vol met speciale effecten en verwijzingen naar scenes uit andere films waaronder Ghostbusters (de Michelin-man scene) en Rocky (de scene op de trap van de boksende en dansende Rocky Balboa). Met name de transformatie van en naar Sherman en Buddy Love zijn mooi gemaakt en zijn bovendien op een komische manier vastgelegd. Daarnaast eist de rest van de familie Klump de aandacht op zich vanwege hun onbehouwen gedrag en hun tafelmanieren. The Nutty Professor is een aanrader voor jong en oud om een avondje heerlijk te genieten van ongedwongen en makkelijk te verteren humor.

Genre: Komedie/Humor
Jaar: 1996
Speelduur: 91 min
  • Dolby Digital 1.0 - Pools
  • Dolby Digital 2.0 - Tsjechisch
Ondertiteling: Nederlands, Deens, Engels, Fins, En vele andere
Uitgever: Columbia Tristar Home Video
EAN: 8712609027402

• Production Notes
  • Cast and Filmmakers

Het beeld op de DVD is anamorf vastgelegd in de aspect ratio 1.85:1 wat inhoudt dat vrijwel geen zwarte horizontale balken (mattes) aan de boven- en onderkant van het beeld zichtbaar zijn op een breedbeeld televisie. De gemiddelde bitrate van het videosignaal bedraagt 6,32 Mb/sec. Het beeld dat we voorgeschoteld krijgen is in het algemeen als goed te beschouwen. De weergave van de kleuren zijn helder en natuurgetrouw en mooi verzadigd. De details zijn vrijwel altijd goed gedetailleerd zodat er sprake is van een haarscherp beeld. Een aantal keren is een compressiefoutje zichtbaar gedurende de film met al resultaat dat op dat moment het beeld lichtjes “klappert” en een afname van de luminantie valt waar te nemen. Voor de rest zijn wat “krulletjes en “haartjes” zichtbaar zonder dat dit verder noemenswaardige problemen oplevert voor het bekijken van de film. Overige artefacten zoals bijvoorbeeld grain en beeldruis zijn nagenoeg niet te ontdekken. De DVD is opgebouwd uit twee lagen (Dual Layer – DVD 9). De overgang van de eerste laag naar de tweede is prima gemaskeerd. De film is ingedeeld in 16 hoofdstukken waardoor het zoeken naar een specifieke scene wordt vereenvoudigd. De Nederlandstalige witgekleurde ondertiteling is goed onder in het beeld gepositioneerd en is desgewenst uit of aan te schakelen via het menu.

Opvallend aan deze DVD is dat slechts één audiotrack in DD 5.1 formaat is vastgelegd. De overige audiotracks zijn allen in DD 2.0 en de Poolse track is zelfs in monogeluid vastgelegd. Uiteraard gaat de belangstelling uit naar de DD 5.1 track waarvan na het beluisteren ervan de conclusie getrokken kan worden dat deze kwalitatief in orde is. Het geluid dat middels Dolby Audio Codec 3 (AC-3) is gecomprimeerd tot een Engeltalige DD 5.1 track heeft een bitrate van 384 Kb/sec. Zuiver en zonder enige vorm van hoorbare distortie worden alle frequenties in een breed stereobeeld weergegeven via het hoofdkanaal. Het centerkanaal geeft voornamelijk de dialoog weer die daardoor netjes in het midden is gepositioneerd. In een aantal scenes wordt het surround effectkanaal agressief aangestuurd. De allerlaagste frequenties worden via het subwoofer kanaal (. LFE) weergegeven, waarbij opgemerkt dient te worden dat de aansturing van dit kanaal minimaal is.

Er zijn niet veel extra’s terug te vinden op deze DVD. Aan bewegende beelden krijgen we alleen een trailer voorgeschoteld in de aspect ratio van 1.33:1 (4:3) met geluid in DD 2.0 (192 Kb/sec) formaat.
Een kleine hoeveelheid extra informatie wordt gepresenteerd in de vorm van een aantal pagina’s aan production notes. In het Cast and Filmmakers gedeelte is de filmografie van de acteurs terug te vinden.

De DVD is kwalitatief in orde. Over het beeld zijn wat kleine opmerkingen te maken maar de transfer is generaal genomen goed geslaagd. Voor wat betreft het geluid kan de conclusie gemaakt worden dat hetgeen we voorgeschoteld krijgen precies is zoals je mag verwachten van een film van dit genre. De op de DVD aanwezige extra’s vallen nogal tegen. Een bezoek aan de videotheek om de film eens te huren is gerechtvaardigd want The Nutty Professor is een film voor jong en oud waarbij niemand zich zal vervelen.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Columbia Tristar Home Video.