Cristina Branco - Live

08-12-2006

4.5

Cristina Branco - Live (DVD)

Cristina Branco is een Portugese fadozangeres. De fado is het Portugese levenslied. Een in Portugal bekende en ook erkende en zeer gewaardeerde zangkunst. Oorspronkelijk gezongen in de armoedige Portugese kroegen, tegenwoordig als kunst te beluisteren in de grote theaters.
In Nederland is Cristina Branco bekend geworden door haar CD “O Descobridor”, waarop ze vertaalde gedichten van Jan Jacob Slauerhoff zingt. Slauerhoff heeft een tijd in Portugal gewoond. De CD die in 2000 uitkwam was erg succesvol en behaalde in 2001 de platina status. In 2006 nam zij samen met de groep Bløf het nummer “Herinnering Aan Later” op. Dit nummer staat op de CD Umoja van Bløf.
In de zomer van 2006 gaf Cristina Banco met haar muziekensemble enkele concerten in Nederland. In augustus trad ze op in het Concertgebouw in het kader van de Robeco Zomerconcertenserie. De maand ervoor trad ze op in de Leidsche Schouwburg. Op deze DVD van Universal Music staat de live registratie van dit concert. De gespeelde werken zijn:

1. Tive um caroção perdi-o
2. Trago fado nos sentidos
3. Sete pedaços de vento
4. Fria claridade
5. Navio triste
6. Porque me olhas assim
7. Água e mel
8. Havemos de ir a Viana
9. Instrumental (Variações em Mi)
10. Redondo Vocábulo
11. Estranha forma de vida
12. Ai, Maria
13. Destino
14. Cansaço
15. Barco negro
16. Os teus olhos são dois círios
17. Rosa
18. Formiga bossa nova
19. Meu amor é marinheiro

Cristina Branco werd in 1972 in Almeirim, Ribatejo in Portugal geboren. Aanvankelijk zong zij als amateur musicus jazz en andere (Portugese) muziek. Vier jaar geleden hoorde Cristina dankzij haar grootvader de fadozangeres Amalia Rodrigues. Branco besloot zich daarna ook op de fado toe te leggen. Als ‘fadista’ zingt zij de fado in een modern jasje, waarin onder andere de invloeden van jazz hoorbaar zijn. Zoals gezegd, de fado is het Portugese levenslied. Het levenslied met de emoties van melancholie, verdriet en weemoed. Maar ook de stemmingen van blijheid, vreugde en luchtigheid.
De klassieke uitvoering van de fado bestaat uit een fadista (de fadazanger(es)) met instrumentale begeleiding op guitarra (Portugese gitaar), de klassieke gitaar en bas. Bij dit concert wordt Cristina begeleid door:
- José Manuel Neto – Portugese gitaar
- Alexandre Silva – klassieke gitaar
- Fernando Maia – basgitaar
- António Do Lago Linto – gitaar
- Ricardo J. Dias – piano

Cristina Branco behoort tot de nieuwe generatie fadista’s die de fado populairder dan ooit maken. Kenners zijn enthousiast over de wijze waarop Branco de fado ten gehore brengt. Jong als ze is, weet ze toch al te bekoren met krachtige melancholische emotie en weet ze de verschillende emotionele variaties in het lied tot uiting te brengen. Ik ben de Portugese taal niet machtig en helaas staat op deze DVD geen vertaling als ondertiteling. Daardoor mis je wel de tekstinhoud van de liederen en moet je het doen met de emotie die Cristina Branco in de liederen laat horen. In haar stem laat Branco die emotie wel horen. Ze heeft een prachtige heldere maar tegelijkertijd ook een donkere, doorleefde stem. Bij het zingen van zowel de traditionele als de meer moderne fado’s wordt Branco uitstekend begeleid door de muzikanten. Een zeer sfeervol concert dat door het aanwezige publiek enthousiast wordt gewaardeerd.

Genre: Muziek
Regio: 0
Speelduur: 69 min
Verpakking: Jewel Case
  • Dolby Digital 2.0 - Portugees
  • Dolby Digital 5.1 - Portugees
  • DTS 5.1 - Portugees
Ondertiteling: Geen
Uitgever: Universal Music
EAN: 602498432051

• Documentaire
  • Bonustrack

Het concert is in door de Cinevideogroep in breedbeeld vastgelegd en staat met een beeldverhouding van 1.78:1 anamorf op de schijf. De registratie is vastgelegd met rustige beeldwisselingen, waarbij de regisseur een duidelijke voorkeur heeft gehad om Cristina Branco en José Manuel Neto vaak close-up in beeld te brengen. De registratie is van hoge kwaliteit met een beeld dat er zeer scherp en detailrijk uitziet. Het donkere toneel met de gedempte belichting wordt dankzij goed contrast en zwartniveau goed en met behoud van details weergegeven. Het beeld is vrij van ongerechtigheden als edge enhancement, filmgrain of compressiefouten. Alleen aliasing valt af en toe wel op. Het concert is verdeeld in 20 tracks, elk liedje een track. Een ondertiteling is niet aanwezig.

De soundtrack staat in Dolby Digital 5.1 surround (bitrate 448 kb/s) en in DTS 5.1 surround (bitrate 1509 kb/s) op de DVD. Verder is er nog een Dolby Digital 2.0 stereotrack (bitrate 192 kb/s) aanwezig. Onze aandacht gaat natuurlijk uit naar de beide 5.1 soundtracks. De 2.0 track is kwalitatief de minste van de drie. De DTS 5.1 track blijkt daarentegen een verrassend juweeltje te zijn. Deze track is als een DTS 96/24 track gecodeerd, ofwel een 96 kHz sample frequentie met 24 bit resolutie. Met een DTS 96/24 compatible decoder staat dit garant voor zeer hoge kwaliteit geluid. Als je decoder niet 96/24 compatible is, wordt de DTS track op normale (48 kHz/16 bit) resolutie afgespeeld. De beide 5.1 surround tracks klinken zeer fraai. Bij de weergave van de muziek worden alle kanalen goed gebruikt, wat een mooi ruimtelijk en sfeervol geluidsbeeld geeft. De nadruk ligt daarbij mooi en heel natuurlijk op de voorkanalen. Het geluid van het enthousiaste publiek komt uit zowel de voorste als de achterste kanalen. De achterkanalen worden in split-surround (stereo) gebruikt. Het LFE kanaal wordt niet aangesproken, het laag in de frontspeakers is voldoende. De DTS track klinkt dankzij de hoge resolutie zeer gedetailleerd en bijzonder fraai. Het moge duidelijk zijn dat deze track de voorkeur geniet.

De geanimeerde menuschermen hebben een concertfragment als achtergrondgeluid. Beide extra’s hebben 1.78:1 breedbeeld beeldformaat en zowel DD2.0 als DD5.1 geluid. De documentaire is Nederlands ondertiteld.

Documentary (36 min)
Een documentaire van Robertjan Brouwer over Cristina Branco, met aandacht voor de repetities van haar en haar muzikanten vooraf aan een openluchtconcert dat zij in Portugal gaf.

Bonus Song (5½ min)
Het lied ‘Tudo isto é fado’ dat Cristina Branco als toegift in Leiden zong. Ook hier een DTS 5.1 96/24 audiotrack.

Bij de DVD zit nog een inlay met een kort schrijven van Cristina, origineel in het Portugees met Franse en Engelse vertaling. Tevens een tracklisting van het concert. Hierin zit een klein foutje, alle tracknummers zijn op de DVD één hoger. De DVD zit in een hardplastic jewelcase.

Cristina Branco is een Portugese fadozangeres en in Nederland bekend geworden door haar CD “O Descobridor”, waarop ze vertaalde gedichten van Jan Jacob Slauerhoff zingt. In de zomer van 2006 gaf Cristina Banco met haar muziekensemble enkele concerten in Nederland. In juli 2006 trad ze op in de Leidsche Schouwburg. Op deze DVD van Universal Music staat de live registratie van dit concert.
De kwaliteit van het anamorfe breedbeeld is uitstekend. Bij het geluid zorgen zowel de DD 5.1 als de DTS 5.1 track beide voor uitstekend muzikaal genot. De DTS 5.1 track is als een DTS 96/24 track gecodeerd. Dankzij deze hoge resolutie klinkt deze track zeer gedetailleerd en bijzonder fraai. Als extra een documentaire over Cristina Branco en een bonus track. Als je eens wil weten wat de fado voor muzieksoort is, dan is dit zeker een geschikte DVD om dat eens uit te proberen.