Shooting Dogs

11-12-2006

8.7

Shooting Dogs (DVD)

De oude Britse priester Christopher (John Hurt) leeft en werkt al jaren op het terrein van de Ecole Technique Officielle (E.T.O.) in Kigali, Rwanda. Hij heeft hulp van de jonge leraar Joe Connor (Hugh Dancy), die hier werkt om iets terug te doen voor de arme mensen. De school is tevens een post van een Belgische eenheid van de VN. De bevolking van Hutu’s en Tutsi’s leven in Rwanda namelijk op gespannen voet met elkaar. Als het vliegtuig met daarin de president van Rwanda neerstort escaleert de situatie. Hutu’s houden de Tutsi’s verantwoordelijk voor de ramp en beginnen jacht op hen te maken. Vele Tutsi’s vluchten daarop naar de veilige haven van de E.T.O. Buiten het hek staan de Hutu’s klaar om Tutsi’s die zich buiten het terrein begeven letterlijk neer te maaien met hun kapmessen. De VN soldaten kijken machteloos toe, omdat zij geen mandaat hebben om in te grijpen. De hoop is gevestigd op de komst van een TV team van de BBC. Als de wereld deze situatie ziet, zal zij namelijk snel ingrijpen is de gedachte van Joe. Hij en Christopher doen verder hun best om de vele vluchtelingen in hun school te helpen, maar staan vaak machteloos. Ook zij, als blanken, zijn hun leven buiten de poort niet veilig. In hoeverre kunnen zij rekenen op verdere hulp van de VN en hoe lang zijn zij in staat om de Hutu’s buiten de deur te houden?

Een gevoel van machteloosheid, dat had ik na het bekijken van deze film. Ik had natuurlijk wel van de situatie in Rwanda in 1994 gehoord, over de strijd tussen de Hutu’s en de Tutsi’s en dat er een genocide gaande was. Maar hoe die in werkelijkheid had plaatsgevonden wist ik niet. Na het kijken van Shooting Dogs heb je een indruk hoe het gegaan moet zijn. De film is gebaseerd op ware feiten. Producer David Belton was ten tijde van de genocide als verslaggever voor de BBC in Rwanda. In slechts drie maanden tijd werden er 800.000 mensen vermoord. Voornamelijk Tutsi’s die op de vlucht waren geslagen voor de Hutu’s. Belton heeft veel met eigen ogen gezien en wilde dit verhaal verfilmd zien. Hij kreeg contact met regisseur Michael Caton-Jones (Rob Roy, Basic Instinct 2) en samen gingen ze voor research naar Kigali. De film werd op precies dezelfde plek opgenomen als waar de gebeurtenis toentertijd zich afspeelde, namelijk de E.T.O. school in Kigali, de hoofdstad van Rwanda. Veel informatie werd geput uit het boek To Live And Die At The E.T.O., waarin deze specifieke gebeurtenis wordt beschreven. Het is niet mogelijk om in één film de hele geschiedenis van de genocide in Rwanda te vertellen. Er zijn meer films gemaakt over dit onderwerp, zoals Hotel Rwanda en Sometimes in April die ieder een facet van de genocide vertellen. Regisseur Caton-Jones en producent Belton hebben gekozen voor deze ene gebeurtenis bij de E.T.O. Een die diepe indruk maakt en duidelijk maakt hoe de diverse partijen tegenover elkaar stonden. Vooral de aanwezigheid van de VN-soldaten is opvallend. Ze waren er wel, maar deden niets. Ze hadden geen mandaat om in te grijpen. Alleen als er op hén werd geschoten, mochten ze terugschieten. Uiteindelijk is die houding van de VN er mede debet aan dat er zoveel mensen zijn omgekomen. De VN neemt zijn verantwoordelijkheid niet. Het is nog erger, de VN wil in eerste instantie niet eens spreken van een genocide. Het is heel schrijnend om te merken dat de VN meer tijd steekt in het uitleggen van het woord genocide dan dat ze er werkelijk wat aan doen. Overigens is de rol van de VN maar een bijzaak in deze film, maar wel een die erg belangrijk is. De hoofdlijn ligt tussen priester Christopher, een glansrol van John Hurt en leraar Joe, gespeeld door Hugh Dancy. Door de ogen van hen zien we wat er met de Afrikaanse vluchtelingen gebeurt en hoe machteloos ze soms moeten toekijken. Ze kunnen zo weinig voor de vluchtelingen doen, maar waar ze kunnen helpen ze deze mensen.
De film is op een documentaire-achtige manier gedraaid. Veel is vanaf de schouder gedraaid, met zoveel mogelijk available light. Dat geeft een erg natuurlijke sfeer aan het geheel. De meeste karakters in de film worden vertolkt door mensen uit Kigali en omgeving. Het zijn geen acteurs, maar het is de lokale bevolking. Ook dat zorgt voor een oorspronkelijk elan aan de film. Zeker wanneer je weet dat er mensen bijzitten die of heel veel familie en vrienden hebben verloren tijdens de genocide of deze zelf hebben meegemaakt. Ook enkele crewleden hebben de situatie in de E.T.O. school zelf meegemaakt. De verfilming van deze gebeurtenissen zijn mede daardoor vrij accuraat.
Shooting Dogs maakt in ieder geval diepe indruk. Het neemt geen standpunt in over wie goed was en wie slecht. Wie waren de helden, wie de moordenaars. Het publiek mag zelf z’n oordeel vellen over de situatie. Het verhaal zal zeker niet volledig zijn, maar het geeft wel een indruk hoe de situatie toen geweest moet zijn. De VN zal er alles aan doen om zo’n situatie in de toekomst te voorkomen. De vraag is of zij daarin slaagt. Als je de situatie in Darfur bekijkt, lijkt de VN weer van een afstand toe te kijken en vindt er bijna hetzelfde plaats als wat er in 1994 in Rwanda gebeurde.

Jaar: 2005
Speelduur: 111 min
Ondertiteling: Nederlands, Duits, Frans
Uitgever: A-Film Home Entertainment
EAN: 8716777058275

• Making Off
  • Interview met Caton-Jones
  • Research bij de E.T.O.

De film is opgenomen op Super 35mm en dat levert een beeldverhouding van 2.35:1 op. Als zodanig staat de film ook anamorf op de DVD. Beschadigingen of vuil zijn niet te zien. Het beeld ziet er heel natuurlijk uit. Geen bijzondere belichting en bij dagscènes is veel gebruik gemaakt van het reeds aanwezige (zon)licht. De kleuren ogen ook heel natuurlijk. Over de gehele linie heeft de film een iets mindere scherpte. Zeker niet storend, maar optimaal is het niet. Contrast en details zijn prima in orde. Ook de gezichten van de zwarte mensen (een van de moeilijkste dingen om te filmen) zijn goed te onderscheiden. Compressiefouten zijn niet zichtbaar. De film heeft een gemiddelde bitrate van bijna 6 Mb/s en dat is bovengemiddeld.
De DVD is van het type 9, dubbellaags dus. De laagwisseling is helaas een beetje ongelukkig gekozen.
De film is onderverdeeld in 13 hoofdstukken. De optionele witte ondertiteling is goed leesbaar en staat goed geplaatst in beeld. Een klein minpuntje is dat de gebruikte filmprint voor de Engelstalige markt bedoeld is. Daardoor zijn er een paar ingebrande Engelse ondertitels aanwezig, waarbij dan de Nederlandse ondertiteling boven in beeld komt te staan.

Op de DVD staat een Dolby Digital 5.1 (448 kb/s) geluidstrack, zowel in het Engels als in het Frans nagesynchroniseerd. Er is veel aandacht besteed aan het geluid. In de achtergrond zijn veel details aangebracht om de steeds dreigender wordende sfeer duidelijk te maken. Dat gebeurt onder meer door verre geweerschoten en het gejoel en geroep van de Hutu’s buiten de poort. En soms ook door de dreigende aanwezigheid van stilte. Het geheel heeft een breed en ruimtelijk stereobeeld. In de frontspeakers zijn mooie sfeergeluiden aanwezig en ook in de surrounds zijn regelmatig duidelijke sfeergeluiden hoorbaar. Vooral als de camera binnen de groep vluchtelingen staat is het geluid van deze groep rondom hoorbaar. Je staat als kijker dan ook tussen deze mensen. Dialogen komen goed uit het center kanaal, waar bij binnenlocaties soms wat echo hoorbaar is in de front- en surroundkanalen. Dit geeft een extra ruimtelijk gevoel. Het LFE-kanaal wordt nauwelijks aangesproken. De geluiden klinken helder en vol. Dialogen zijn prima verstaanbaar en klinken ook prima. Extra aandacht ook voor de prachtige muziekscore van Dario Marianelli. Heel sfeervol en soms ook dreigend waar nodig.

De DVD bevat een prachtig geanimeerd hoofdmenu in 1.78:1 beeldformaat en Dolby Digital 2.0 (192 kb/s) achtergrondmuziek. De submenu’s zijn statische schermen, zonder geluid.
Alle extra’s behalve het audiocommentaar zijn Nederlands ondertiteld en hebben DD2.0 geluid.

Zeer informatief audiocommentaar van regisseur Michael Caton-Jones. Veel achtergrondinformatie over de film en het opnameproces. Veel oplossingen zijn bedacht om budgettaire redenen, maar uiteindelijk werkt het ook heel goed. Ook weet hij veel te vertellen over de situatie in 1994.
Helaas is het commentaar niet ondertiteld.

Interview met Caton-Jones (21 min)
Een openhartig interview met regisseur Michael Caton-Jones. Hij wilde graag weer een film op de Europese manier draaien en niet volgens het gelikte Hollywood stramien. De situatie in Rwanda heeft hem erg aangegrepen. Het filmen daar was niet eenvoudig, zeker niet met zowel Hutu’s en Tutsi’s in de crew en onder de figuranten. Ook geeft hij zijn visie op het handelen van de VN.
Het interview is in 1.78:1 anamorf beeldformaat.

Making off (39 min)
Aan de hand van interviews met de nauw betrokkenen en setbeelden krijg je een indruk hoe de film tot stand is gekomen. Met weinig geld, veel inzet en de hulp van veel lokale mensen is de film gemaakt.
Het item is in 1.78:1 niet anamorf beeldformaat.

Research at the E.T.O. (30½ min)
Producer David Belton en regisseur Michael Caton-Jones hebben voor aanvang van de opnames met een kleine camera de E.T.O. school bezocht om de juiste locaties te zoeken. David Belton vertelt voor de camera wat hij weet van de E.T.O. Er is daar ook een gesprek met de heer Kerosiwa, iemand die betrokken was bij de gebeurtenissen in 1994 in de E.T.O.
Dit item is in 1.33:1 beeldformaat.

Trailer (2 min)
De trailer van de film in 1.78:1 niet anamorf beeldformaat.

De Britse priester Christopher runt een school in de Rwandese hoofdstad Kigali. De jonge Joe is er leraar. Als het vliegtuig van de president neerstort ontaardt dat in een klopjacht van de Hutu’s op de Tutsi’s. Die vluchten massaal naar de school, waar ook een Belgische VN post is. Binnen de poorten van de school lijken de Tutsi’s veilig, maar de VN-soldaten kunnen de Tutsi’s niet beschermen zolang ze zelf niet aangevallen worden.
Shooting Dogs is een indrukwekkende film over een waar gebeurd feit tijdens de genocide in Rwanda in 1994. Een film die een redelijke openheid van zaken geeft over de situatie aldaar en die je met een machteloos gevoel achterlaat. De acteerprestaties zijn uitstekend, zowel van de professionele cast als ook van de lokale figuranten. De extra’s geven een goed beeld van de achtergronden van deze gebeurtenis en over het maken van de film.
Let op: de film bevat enkele zeer schokkende beelden en is zeker niet geschikt voor jonge kijkers. Ook volwassenen zullen met regelmaat hun hoofd willen afwenden. Het is zeker niet vanwege effectbejag zo gefilmd, maar juist om duidelijk te maken hoe het er werkelijk aan toe ging. De film is dan ook zeker een aanrader.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door A-Film Home Entertainment.