Boney M. – The Magic of

Wilbert Rietman
05-01-2007

6.3

Boney M. – The Magic of (DVD)

The Magic of Boney M. bevat niets meer en niets minder als een twintigtal videoclips van de welbekende disco-act Boney M. De band maakte eind jaren ’70 en begin jaren ’80 furore met hun aanstekelijke dansmuziek waarvan nu dan de beelden te zien zijn op deze DVD, maar helaas niet in chronologische volgorde.

De tracklist:

1. Rivers of Babylon
2. Daddy Cool
3. Ma Baker
4. Rasputin
5. Brown Girl in the Ring
6. Sunny
7. Hooray! Hooray! It’s a Holi-Holiday
8. Painter Man
9. Mary’s Boy Child Oh My Lord
10. No Woman No Cry
11. Belfast
12. El Lute
13. We Kill the World
14. Felicidad
15. Baby, Do You Wanna Bump?
16. Kalimba de Luna
17. Still I’m Sad
18. Gotta Go Home
19. Happy Song
20. Magic-Mega-Mix

De groep Boney M. werd opgericht door de succesvolle platenproducer Frank Farian in 1975 en bestond in haar succesperiode uit vier West-Indische artiesten uit Engeland, Duitsland en Nederland: zangeressen Marcia Barrett en Liz Mitchell, model Maizie Williams en DJ Bobby Farrell. Boney M. werd bekend met hun mix van “blanke” en “zwarte” muziek voorzien van een aanstekelijke discobeat. De eerste single van de band was Baby, Do You Wanna Bump? uit 1975. De schaarse teksten in dit lied werden door Farian ingezongen. Het nummer werd een hit en Farian besloot een team van dansers en zangers aan te trekken. Het eerste jaar was er nogal een wisseling van bandleden tot de groep een wereldwijde hit scoorde in 1976 met Daddy Cool. Hierna vloog de één na de andere single naar de hoogste regionen van de hitlijsten, waaronder klassiekers als Ma Baker, Sunny, Rasputin en de onvermijdelijke klassieker Rivers of Babylon met als B-kant Brown Girl in the Ring. Medio jaren ’80 stopte de band om in de navolgende jaren telkens weer kort bij elkaar te komen in de succesvolle bezetting. Van die bezetting treden tegenwoordig alleen nog Farrell en Barrett regelmatig onder de naam Boney M. op, temeer ook omdat Farian de grootverdiener was en de boegbeelden zelf amper een cent overgehouden hebben aan de periode.
Op de hier besproken DVD staan bijna alle clips die de band ooit heeft gemaakt, een enkele video zal verloren gegaan zijn. Met name de clips uit de beginperiode van de band zijn niets meer als compilaties van TV-optredens van de groep. Tevens is er een verzamel-CD van Boney M. verschenen met dezelfde titel.

Genre: Muziek
Regio: 0
Speelduur: 76 min
  • PCM 2.0 - Muziek
Ondertiteling: Geen
Uitgever: Sony BMG Music Entertainment
EAN: 828768931790

• Discography

Alle clips worden in de beeldverhouding 1.33:1 weergegeven. De beeldkwaliteit is erbarmelijk te noemen (zie screenshots 1 tot en met 5). Krassen en vlekken zijn aan de orde van de dag net zoals rare strepen die in één keer dwars door het beeld heen komen. Een verouderde videoband maakt de beste vergelijking met het beeld. Vaak is het beeld ook onscherp en onbedoeld wazig. Al met al is het duidelijk dat de hier gebruikte bronnen de tand des tijds niet geheel doorstaan hebben. Ondertiteling is niet aanwezig en elke clip heeft zijn eigen chapterstop meegekregen.

De muziek bij de clips hebben een PCM 2.0 audiotrack (1536 kbit/s) meegekregen. Het geluid is vergelijkbaar met CD-kwaliteit met als voetnoot dat we het dan wel over CD’s hebben waarvan de opnames uit eind jaren ‘70/begin jaren ’80 stammen. In het algemeen valt er weinig negatiefs op te merken over de algemene kwaliteit van het geluid. Uiteraard klinkt alles nogal gedateerd, maar dat is de muziek dan ook. Het stereogeluid klinkt uitstekend zonder enige vorm van beschadigingen en/of ruis. Er zijn geen andere vormen van geluid (zoals bijvoorbeeld commentaar of effecten) te bespeuren als muziek en die is altijd prima te horen en daar gaat het uiteindelijk om qua geluid bij een muziek-DVD.

Het prachtig geanimeerde menuscherm staat in de verhouding 1.33:1 op de schijf met op de achtergrond het nummer Daddy Cool in Dolby Digital 2.0 (192 kbit/s). Vanaf hier is er de keuze om alle clips achter elkaar of afzonderlijk van elkaar te bekijken. Maar één extraatje heeft deze DVD meegekregen en wel de volgende:

Discography
Een overzicht van alle door Boney M. uitgebrachte albums. Elk album is te selecteren waarna de tracklist van het desbetreffende album te zien is.

The Magic of Boney M. herbergt maar liefst 20 videoclips van de welbekende disco-act die faam verwierf eind jaren ’70, maar medio jaren ’80 ten onder ging. Helaas ontbreken er enkele videoclips, maar die zullen jammer genoeg verloren gegaan zijn in de tijd. Qua beeldkwaliteit is deze DVD niet denderend, aangezien het beeld nogal verouderd oogt en de nodige beschadigingen kent, qua geluid kan men CD-kwaliteit verwachten. Gewoonweg een DVD die de liefhebber of de geïnteresseerde een fijne, nostalgische trip biedt, niets meer en niets minder.