Rammstein - Völkerball (SE)

10-01-2007

7.1

Rammstein - Völkerball (SE) (DVD)

De immens populaire Duitse metalband Rammstein tourde in 2005 over de hele wereld, van thuisbasis Duitsland via de rest van Europa en Japan naar de Verenigde Staten. Dit alles ter gelegenheid van de Reise, Reise CD. Zo stond de band op 23 juli in Les Arenes de Nimes in Frankrijk. Een tot de laatste stoel uitverkocht openlucht stadion genoot van een ruim anderhalf uur durende wervelende show, met veel speciale licht- en vuureffecten. Ze speelden een setlist die licht afweek van de normale setlist van deze tour:

1 Reise, Reise
2 Links 2,3,4
3 Keine Lust
4 Feuer Frei!
5 Asche Zu Asche
6 Morgenstern
7 Mein Teil
8 Stein Um Stein
9 Los
10 Du Riechst So Gut
11 Benzin
12 Du Hast
13 Sehnsucht
14 Amerika
15 Rammstein
16 Sonne
17 Ich Will
18 Ohne Dich
19 Stripped

Het Duitse Rammstein bestaat al sinds het begin van de jaren ’90. De bandleden komen allemaal uit de voormalige DDR. De bandnaam is afkomstig van de Amerikaanse vliegbasis Ramstein-Miesenbach, waar in 1988 tijdens een vliegshow een ongeluk gebeurde waar ongeveer 70 mensen om het leven kwamen. De band veranderde de naam Ramstein (met één “M”) in Rammstein. In het prille begin waren de songteksten nog in het Engels, maar al snel werd er overgestapt naar de eigen, Duitse, taal. Ondanks die beperking van de taal brak Rammstein met de uitstekende CD Mutter door in heel Europa en later ook Japan en in mindere mate de Verenigde Staten. Een unieke stijl van techno, industrial en metal sloeg enorm aan bij het publiek. Drie jaar later was er de nog succesvollere CD Reise, Reise, waarna de band zes maanden lang over de hele wereld tourde. Eén van die concerten staat hier op de DVD, namelijk in het Zuid-Franse Nimes. De aankleding van het podium en de show is fenomenaal. Er wordt gebruik gemaakt van veel en groots vuurwerk, inclusief brandende microfoons en vlammenwerpers. In het verleden is het wel eens misgegaan met het vuurwerk. Daarom heeft zanger Till Lindemann een opleiding gedaan en is nu gediplomeerd pyro-technicus. Het concert in Nimes wordt gegeven in een openlucht stadion, waardoor er geen beperkingen zijn qua vuurwerk en wordt alles uit de kast gehaald om er een visueel spektakel van te maken. Er gaat op een avond als deze voor zo’n 30 kg aan vuurwerk de lucht in! Niet voor niets zijn er 13 trucks nodig om de hele set te transporteren. Maar naast het showelement is de muziek bij Rammstein net zo belangrijk. De band speelt oerstrak, met drummer Christoph “Doom” Schneider als de geoliede motor. De laaggestemde gitaren klinken lekker vet en heavy (Mein Teil, Du Riechst So Gut, Du Hast). Het geheel klinkt een stuk rauwer dan op de CD’s. Contact met het publiek is er nauwelijks. Misschien dat de taalbarrière hier parten speelt, hoewel zanger Lindemann wel een paar woordjes Frans de zaal in slingert. Diezelfde Lindemann is vanavond wat schor van stem. Vooral naar het einde van het concert toe wordt het steeds erger. De zanglijnen in bijvoorbeeld Sonne of Ich Will worden niet allemaal even zuiver gezongen, maar gelukkig neemt het publiek veel van de taken van Lindemann over. Ondanks dat de teksten in het Duits zijn worden ze door de Franse fans voluit meegezongen. Ook het nummer Benzin van het dan nog te verschijnen album Rosenrot wordt goed ontvangen. De fans zelf worden ook veelvuldig in beeld gebracht en op hun gezichten is soms de verbazing af te lezen van wat er voor hun ogen allemaal gebeurt. Vooral de vlammenwerpers-armen van Lindemann tijdens de song Rammstein baren opzien. Op het einde geeft bassist Oliver Riedel nog een nieuwe dimensie aan de term crowd surfen, waar het concert letterlijk met een knal eindigt.
De regie van deze concertregistratie is in handen van Hamish Hamilton, die eerder succesvolle opnames maakte van onder meer de Vertigo Tour van U2, Robbie Williams - Live at Knebworth of Mötley Cruë’s Carnival of Sins en ook Rammsteins eerste live DVD Live Aus Berlin. Dat betekent een dynamisch geheel, met veel beeldwisselingen, zonder dat het onoverzichtelijk wordt of te snel gaat.
De DVD is in diverse uitvoeringen verkrijgbaar. De hier besproken Special Edition bevat naast de DVD en een live CD nog een bonus DVD met achtergrondmateriaal. Er is ook een Limited Edition met een 190 pagina’s tellend fotoboek. De standaard versie bevat ‘slechts’ de concert DVD en een live CD. Allen komen in een mooi vormgegeven en uitklapbare digipack verpakking. De binnenzijde bevat zwart/wit foto’s met fans. Het logo op de voorkant is een verwijzing naar dat van de Olympische Spelen van Moskou in 1980.

Genre: Muziek
Regio: 0
Speelduur: 102 min
Verpakking: Digipack
  • DTS 5.1 - Muziek
  • PCM 2.0 - Muziek
Ondertiteling: Duits
Uitgever: Universal Music
EAN: 0602517050723

• Boekje
  • Audio CD
  • Live in England: Brixton Academy, London
  • Live in Japan: Club Citta, Tokyo
  • Live in Russia: Sport Complex Olympiski, Moscow
  • Documentary “Anakonda im Netz”
  • Making of the album “Reise, Reise”

Het concert op de DVD heeft een 1.78:1 anamorf beeldformaat. Concerten zijn altijd lastig om goed in beeld te brengen, zeker als het rockbands betreft. Die gebruiken vaak een flinke lichtshow, waardoor contrasten flink op kunnen lopen. Bij dit concert van Rammstein is het niet anders. Juist nog extremer vanwege het vele gebruik van vuureffecten. Die bleken behoorlijk uit, terwijl andere delen van het beeld weer vrij donker zijn. Voor de rest oogt het beeld ook vrij soft. Vooral de teleshots hebben last van onscherpte. De close-ups zien er beter uit, maar er blijft een mate van onscherpte te zien. De veelvuldig aanwezige rook werkt dan ook niet in het voordeel. Het concert is zeer dynamisch gefilmd met veel en vooral bewegende camera’s. De daarbij optredende oneffenheden in cameravoering zijn er niet uitgeknipt. Dat stoort overigens helemaal niet en past wel bij de sfeer van een ruig metalconcert. Het tempo van beeldwisselingen is hoog, maar het is niet té snel gemonteerd. En dat is tegenwoordig al een enorm pluspunt!
Het optreden is onderverdeeld in 19 hoofdstukken, zodat elk nummer z’n eigen chapterstop heeft. De nummers zijn ook rechtstreeks vanuit het menu te kiezen. Bij de Duitstalige nummers (dat zijn ze allemaal, behalve het afsluitende Stripped) zijn de songteksten ondertiteld, waardoor je thuis alles lekker kunt meeblèren!

De DVD bevat twee geluidssporen. Een full bitrate lineare PCM 2.0 (1536 kb/s) stereotrack en een half bitrate DTS 5.1 (754 kb/s) meerkanaals track. Beide klinken voortreffelijk. De detaillering bij de PCM track is uitermate goed. De meer pratende dan zingende zang van Till Lindemann blijft tussen de scheurende gitaren sterk overeind. Ook de akoestische gitaren in Los komen goed over.
Voor de ruimtelijke variant is er de DTS track aanwezig. Hier is meer een sfeergevoel aanwezig door het gebruik van de achterkanalen. Daar zijn het luid meezingende publiek te horen, alsook de ruimtelijke akoestiek van de muziek. Er zijn geen overdubs toegepast om kleine foutjes te herstellen. Dat maakt dat deze geluidsband naast ongelooflijk heavy en rauw ook puur en eerlijk is.

Deze Special Edition set bestaat uit twee DVD’s en een audio CD. Beide DVD’s hebben een prachtig geanimeerd menu in 1.78:1 anamorf beeldformaat. Het geluid bij het menu is in PCM 2.0 formaat. Alle extra’s zijn in 1.78:1 anamorf beeldformaat, behalve de Making of ‘Reise, Reise’, wat een 1.33:1 beeldformaat heeft. De live gespeelde nummers hebben allen ondertiteling van de songteksten in het Duits.

DVD 1

Live in England: Brixton Academy, London (19 min)
Vier live nummers in de gezellige Brixton Academy club in London. Doordat de zaal minder groot is dan het stadion in Nimes is de vuurwerkshow enigszins aangepast. Te zien zijn Sonne, Rein Raus, Ohne Dich en Feure Frei!.
De keuze in het geluid is DTS 5.1 of PCM 2.0.

Live in Japan: Club Citta, Tokyo (11½ min)
Twee live nummers van een concert in Tokyo (Mein Teil, Du Hast) en een promotietrailer met live beelden en Japanse fans tijdens het nummer Los, wat maar voor de helft wordt getoond.
Het geluid is PCM 2.0.

Live in Russia: Sport Complex Olympiski, Moscow (5½ min)
Een live performance van het toepasselijke nummer Moskau, met beelden van Russische fans die werkelijk door het dolle heen zijn tijdens een signeersessie met de band.
Het geluid is ook hier PCM 2.0.

DVD 2

Documentary “Anakonda im Netz” (58½ min)
Een leuke, maar wel vrij oppervlakkige, documentaire waarin de bandleden en manager Emanuel Fialik aan het woord komen. De indrukken van het concert van Nimes, het tourleven en veel anekdotes komen aan bod. Zo blijkt toetsenist Christian Lorenz al regelmatig het slachtoffer te zijn geweest van de vuurwerkpraktijken van zanger Till Lindemann en ging zijn crowd surfen zelden vlekkeloos.
Onder meer Duits en Engels ondertitelt (niet Nederlands), al is de Duitse ondertiteling niet altijd even makkelijk te volgen, omdat het niet de letterlijk gesproken tekst volgt.

Making of ‘Reise, Reise’ (24 min)
Reise, Reise is de CD waarop de tournee van Rammstein is gebaseerd. Deze CD werd voor het grootste gedeelte opgenomen in een landelijk gelegen woonhuis annex studio in Spanje. De beelden zijn niet alleen vanuit de studio, maar ook buiten de opnametijden. Samen koken in de keuken bijvoorbeeld, of onderweg in de auto.
Geen documentaire van ‘even een dagje filmen in de studio’, maar een uitgebreid verslag van een opnameproces. Het geluid en beeld lopen helaas niet geheel synchroon.
Ook hier onder meer Duitse en Engelse ondertiteling en geen Nederlands.

Extra

Audio CD (75 min)
Het concert van Nimes op CD. Helaas kunnen niet alle nummers van de DVD op de CD. Stein um Stein, Rammstein, Ohne Dich en Stripped ontbreken op de CD.

Boekje
Een mooi vormgegeven boekje met credits en songlisten en een paar foto’s in zwart/wit.

Op 23 juli 2005 gaf het Duitse Rammstein een geweldig optreden in het Franse Nimes. Het openlucht stadion gaf alle ruimte voor een complete vuurwerk- en muziekshow van de band, die hier graag gebruik van maakte. Het publiek is uitzinnig en weet veel van de teksten woordelijk mee te zingen. Muzikaal klinkt het allemaal zeer heavy en strak. Zanger Till Lindemann is wat schor bij stem, maar houdt zich uitstekend staande tussen al het geweld.
De beeldkwaliteit is van deze DVD de mindere broeder en dan met name door de matige scherpte en de soms hoge contrasten. Niet dat het slecht is, maar het geluid is toch een stuk beter. Ook de extra’s zijn interessant, al hadden de documentaires nog wel wat meer uitgediept mogen worden. De verpakking is prachtig verzorgd, welke versie van deze set je ook aanschaft. Voor de fans is Völkerball in ieder geval een verplichte aanschaf.