Grey's Anatomy - Seizoen 2 (deel 1)

07-02-2007

6.8

Grey's Anatomy - Seizoen 2 (deel 1) (DVD)

De Amerikaanse televisieserie Grey’s Anatomy is de Golden Globe winnende ziekenhuisserie die in Nederland op NET5 wordt uitgezonden. Greys Anatomy startte in Amerika op 27 maart 2005. Het eerste seizoen van deze ziekenhuisserie bestaat negen afleveringen. De serie was direct een groot succes en wist een grote schare kijkers aan zich te binden. In het tv-seizoen 2005-2006 werd in Amerika het twee seizoen uitgezonden, dat in totaal uit 27 afleveringen bestaat. Buena Vista heeft dit tweede seizoen nu op DVD uitgebracht, waarbij het totale seizoen gesplitst in twee boxsets. Dit is de bespreking van het eerste deel van seizoen 2, dat uit de eerste 14 afleveringen bestaat. Deze boxset heeft vier DVD’s. Onderstaand een overzicht van de titels van de afleveringen in deze boxset. Een leuke bijzonderheid is dat deze titels allemaal songtitels zijn. Een bijzonderheid waar de serie het eerste seizoen mee begon en deze lijn is in het tweede seizoen ook doorgezet.

DVD 1
1. Raindrops Keep Falling On My Head
2. Enough is Enough
3. Makes Me Lose Control
4. Deny Deny Deny

DVD 2
5. Bring The Pain
6. Into You Like A Train
7. Something To Talk About
8. Let It Be

DVD 3
9. Thanks For The Memories
10. Much Too Much
11. Owner Of A Lonely Heart
12. Grandma Got Run Over By A Reindeer

DVD 4
13. Begin The Begin
14. Tell Me Sweet Little Lies

In Grey’s Anatomy worden vijf jonge artsen in het Seattle Grace Hospital gevolgd tijdens hun opleiding tot chirurg. De jonge artsen moeten zien te overleven in de dagelijks terugkerende trauma’s en sociale valkuilen in zowel het ziekenhuis als het echte leven. Ondanks hun verschillende achtergronden en competenties vormen zich hechte vriendschappen en steunen de jonge artsen elkaar in moeilijke tijden. Hoofdpersoon Meredith Grey (Ellen Pompeo), dochter van de beroemde chirurg Ellis Grey (Kate Burton). Iedere aflevering start en eindigt met een soort levensbeschouwelijk overweging van Meredith. Ze doet haar chirurgische ervaring op samen met haar vier collega studenten: de ambitieuze Cristina Yang (Sandra Oh), de gevoelige en onzekere George O\'Malley (T.R. Knight), het voormalig model Isobel “Izzie” Stevens (Katherine Heigl) en de botte, seksistische Alex Karev (Justin Chambers). De groep wordt begeleid door Dr. Miranda Bailey (Chandra Wilson), die de jonge studente hard maar ook fair aanpakt. De chirurgische staf staat onder leiding van Dr. Richard Webber (James Pickens Jr.). De twee hoofdchirurgen zijn de ambitieuze Dr. Preston Burke (Isaiah Washington) en de rustige Dr. Derrek Shepperd (Patrick Dempsey). Zij begeleiden de studenten in het opdoen van ervaring en selecteren bij elke operatie een gelukkige uit het team die hen daarbij mag assisteren. Iedere aflevering krijgen ze te maken met de meest uiteenlopende medische gevallen. Nieuw dit seizoen is de aanwezigheid van Dr. Addison Montgomery-Shepherd (Kate Walsh), de vrouw van Dr. Derrek Shepperd. Zij is naar Seattle gekomen om haar man Derrek weer voor zich te winnen, die haar had verlaten nadat hij haar in bed met een ander had aangetroffen. Complicerende factor hierbij is dat Derrek ondertussen een relaties heeft met Meredith. Zijn gevoelens voor haar zijn sterk, maar toch wordt Derrek geforceerd een keuze te maken. Dr. Addison staat in de medische wereld in hoog aanzien, waarbij Dr. Webber zich gelukkig prijst maar de komst van Addison in zijn ziekenhuis.
De meest uiteenlopende medische gevallen worden afgewisseld met de vele persoonlijke perikelen van de studenten en chirurgen. Problemen van persoonlijke aard, maar ook problemen ten aanzien van het eigen presteren. Zo zit het Dr. Karev erg dwars dat hij als enige nog niet het examen heeft gehaald en het herexamen voor hem de laatste kans is. Izzie Stevens ontdekt dat haar medestudent Alex niet alleen maar een botte macho is, maar ook een gevoelige kant heeft. Cristina heeft in het geheim een relatie met Dr. Burke. Als zij zwanger blijkt te zijn, houdt zij dit geheim, maar de zwangerschap verloopt niet probleemloos. George heeft vanaf de eerste dag al gevoelens voor Meredith, maar zij beantwoord zijn signalen niet. Meredith heeft niet alleen haar relatie met Derrek als privé probleem, ook haar moeder die Alzheimer heeft, stelt haar voor de nodige problemen. Dit en nog veel meer houdt de studenten en de staf ieder aflevering weer bezig. Afleiding wordt ’s avonds gezocht in Joe’s (Steven W. Bailey) café nabij het ziekenhuis.

De serie is een creatie van schrijfster Shonda Rhimes. Het tweede seizoen kreeg maar liefst elf Golden Globe nominaties, waarvan één Award werd verzilverd. Voor de tweede keer kreeg de serie namelijk een Award voor de uitstekende casting. De serie heeft een uitgekiende balans tussen interessante medische en sociale aspecten en een gewoon ‘soapkarakter’ met alle persoonlijke probleem en perikelen daarbij. Vooral het levensbeschouwelijk intro en einde van elke aflevering voegt iets persoonlijks aan de serie toe. Dankzij een goede balans in de scripts, het uitstekende spel van de spelers en de evenzo zeer geslaagde cinematografie en editing is Grey’s Anatomy een onderhoudende en boeiende serie. Een serie die met veel gevoel is gemaakt en je als kijker als een spreekwoordelijke warme deken omkleedt. In Amerika is Grey’s Anatomy ondertussen al vergevorderd bezig met haar derde seizoen.

Genre: Drama, TV
Jaar: 2005
Speelduur: 575 min
Verpakking: Slimcase(s) in Slipcase
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Frans, Zweeds, En vele andere
Uitgever: Walt Disney Studios Home Entertainment
EAN: 8717418111687

• Gesproken toelichting bij drie afleveringen
  • Op de set van Seattle Grace Hospital
  • Vraag het de dokters
  • De zachte kant van dr. Bailey
  • Grey's Anatomy ontleed

De serie heeft een 1.78:1 breedbeeldformaat en staat in deze verhouding anamorf op de DVD. De serie is in High Definition opgenomen, en wordt in Amerika ook in HD formaat uitgezonden. De kwaliteit van het beeld op de DVD verraadt zeker het originele HD karakter. Het beeld ziet er namelijk bijzonder goed uit. Een zeer natuurlijk, helder en kleurrijk beeld, met goed verzadigde kleuren en een prima contrast. De scherpte van het beeld is eveneens zeer goed met eveneens goed detailniveau. Toch zal een HD uitgave op dit gebied nog veel verbetering geven. In het beeld is beeldruis marginaal aanwezig. De veertien afleveringen van elke ruim 41 minuten zijn verspreid over vier DVD’s. Elke aflevering is onderverdeeld in tien chapterstops. De optionele Nederlandse ondertiteling staat zoals gebruikelijk bij de Buena Vista uitgaven wat aan de hoge kant geplaatst onder in het beeld.

De serie heeft een zeer fraai klinkende surround geluidstrack, die op de DVD in Dolby Digital 5.1 surruond (bitrate 384 kb/s) voor handen is. De soundtrack klinkt mooi ruimtelijk met prima definitie. Nadruk ligt op de voorste kanalen, waar het merendeel van de filmgeluiden en de muziek vandaan komt. De surrounds worden voornamelijk voor de ruimtelijk sfeer gebruikt, zowel met betrekking tot de muziek als bij de omgevingsgeluiden. Het LFE kanaal geeft in het laag van de muziek goed ondersteuning. De dialogen komen netjes via de centerspeakers en zijn prima te volgen.

De breedbeeld menuschermen zijn geanimeerd en voorzien van achtergrondgeluid. Deze uitgave verrast in positieve zin met een redelijk aantal goede extra’s. Alles is uiteraard Nederlands ondertiteld.

Gesproken toelichting
Drie van de veertien afleveringen hebben een begeleidend audiocommentaar; te weten:
- 6. Into You Like A Train - commentaar met regisseur Jeff Melman en schrijver Krista Vernof
- 9. Thanks For The Memories - commentaar met ontwerper Shonda Rhimes en editor Susan Vaill. Deze aflevering is volgens de menubeschrijving ‘uitgebreid’.
- 12. Grandma Got Run Over By A Reindeer - commentaar met acteur Sandra Oh en regisseur Peter Horton
Elk commentaar biedt informatieve achtergrondinformatie en is de moeite van het beluisteren waard.

Op de vierde DVD staan dan nog de volgende extra’s:

Op de set van Seattle Grace Hospital (7½ min)
Acteur James Pickens Jr. (Dr. Webber in de serie) neemt je mee op een korte tour over de set van de serie.

De zachte kant van Dr. Bailley (7 min)
Actrice Chandra Wilson vertelt wat meer over het karakter dat ze speelt.

Vraag het aan de dokters (13 min)
Veel fans van de serie hebben vragen via email of anderszins gesteld. Diverse vragen worden hier beantwoord door Justin Chambers, Kate Walsh, James Pickens Jr. en T.R. Knight.

Grey’s Anatomy ontleed: Unieke scènes (11 min)
Ofwel, een verzameling scènes uit vier verschillende afleveringen die niet gebruikt zijn of ingekort zijn. Per aflevering los te kiezen of aaneengesloten te bekijken via de Alles Spelen optie.

De vier DVD’s zijn verpakt in twee slimeline keepcase en een stevig kartonnen slipcase.

Het tweede seizoen van de ziekenhuistelevisieserie Grey’s Anatomy zet de succesvolle lijn van het eerste seizoen voort. In deze meeslepende serie volgen je de lotgevallen van vijf medische chirurgiestudenten in het Seattle Grace Hospital. Hoofdpersoon is Meredith Grey, die elke aflevering inleid en afsluit met een persoonlijke beschouwing. De jonge artsen en hun chirurgische begeleiders worden elke aflevering weer geconfronteerd met de meest uiteenlopende medische gevallen. Ondertussen moeten ze ook tal aan tal van persoonlijke perikelen het hoofd bieden. Grey’s Anatomy is een boeiende serie die met veel gevoel is gemaakt. Buena Vista heeft de eerste veertien afleveringen van het tweede seizoen uitgebracht in een boxset met vier DVD’s. Het breedbeeld is van goede kwaliteit, de 5.1 surroundtrack klinkt prima. De set heeft ook een aantal leuke extra’s meegekregen. De overige 13 afleveringen van deze prachtige serie zijn in een aparte boxset uitgebracht.