Benchwarmers, The

27-02-2007

4.1

Benchwarmers, The (DVD)

Grasmaaier Gus (Rob Schneider) en krantenjongen Clark (Jon Heder) zien op een honkbalveldje een paar jongens gepest worden door een stel opgeschoten jongelui. Die willen het honkbalveldje gebruiken voor eigen plezier. Gus en Clark vinden dit niet kunnen en jagen de jongelui weg. Het veld is nu beschikbaar, zodat Gus en Clark hun vriend Richie (David Spade) erbij halen om een balletje te slaan. De jongelui komen terug om het veld op te eisen, waarop het drietal ze uitdaagt om een wedstrijd te spelen. De winnaar mag dan gebruik blijven maken van het veld. Door het geweldige werpen en slaan van Gus wordt de wedstrijd gewonnen. Eén van de jongens die gepest werd heeft een rijke vader (Jon Lovitz) die hen dankbaar is dat ze zo voor z’n zoon zijn opgekomen. Hij heeft wel vertrouwen in het drietal en organiseert een honkbaltoernooi. Het team dat wint krijgt de beschikking over een nieuw te bouwen honkbalstadion. Gus, Clark en Richie doen mee als The Benchwarmers om zo een stadion te winnen voor de gepeste jongens. Echter, veel talent hebben ze niet. Gelukkig krijgen ze les van oud tophonkballer Reggie Jackson. De weg naar de finale is echter lang en met een team van slechts drie spelers kun je toch niet ver komen?

Honkbal is in Amerika volkssport nummer één, zoals we in Europa het voetbal kennen. Hier worden maar weinig films gemaakt over voetbal. In Amerika komt er met enige regelmaat een honkbalfilm op de markt, waarvan er enkelen ook de Nederlandse bioscopen halen. The Benchwarmers (De Bankzitters) is er één van. Nou niet meteen de beste film over honkbal overigens. Het is een vlotte komedie met veel honkbal er in, maar ook veel flauwe grappen, waarvan het pis- en poepgehalte aanzienlijk is. Hoofdrollen worden gespeeld door Rob Schneider (bekend van de Deuce Bigalow films), David Spade en Jon Heder. Kenners weten dan wel dat deze film in de reeks films als Dumb and Dumber, Joe Dirt of de American Pie series thuishoort. Onderbroekenlol dus, die soms hilarisch, soms enorm flauw is. Vooral Jon Heder als de nerd Clark is zelden grappig en doet erg overdreven. Hij is zo iemand die grappig probeert te doen, maar het absoluut niet is. Rob Schneider daarentegen komt behoorlijk volwassen over. Hij is de motor van het drietal, maar ook van de film. Naast de hoop lol heeft deze film ook nog een serieuze moraal. Pesten is niet leuk en schaadt diegene die er onder te lijden hebben. Het is het thema van de film, maar het ligt er niet te dik bovenop. Wel wordt er serieus aandacht besteed aan dit onderwerp. Veel kinderen worden nog steeds gepest en uitgesloten van deelname aan sport of spelletjes. Dat kan tot op latere leeftijd nog invloed hebben op de bewuste kinderen. Belangrijke boodschap is dan ook dat je niet pest, maar dat je andere kinderen ook mee laat doen. Ondanks de komische aard van de film is men er wel in geslaagd dit thema onder de aandacht te brengen.
Een leuke bijrol is er voor “Mr. October”, buitenvelder Reggie Jackson, die in de jaren ’70 uitermate succesvol was in de play-offs (die altijd in oktober plaatsvinden, vandaar de bijnaam) voor de Oakland Athletics. Hij speelt de trainer, die het drietal enige vaardigheden bij moet brengen. Voor de echte honkballiefhebber is hij toch wel het hoogtepunt van de film. Voor de rest is het een aardige film, die af en toe goed is voor een lach, maar soms ook wel tenenkrommend flauw is.

Genre: Komedie/Humor
Speelduur: 82 min
Ondertiteling: Nederlands, Arabisch, Engels, Frans
EAN: 8712609682410

• Audiocommentaren
  • Also Available
  • 4 Featurettes

Het beeldformaat van de film is 1.85:1 en als zodanig staat de transfer anamorf op de DVD. Zoals het een nieuwe film betaamt zijn er geen beschadigingen of vuil te zien. Het geheel ziet er over het algemeen prima uit. Goed verzadigde kleuren en een prima contrast. Over de gehele linie is een lichte beeldruis te zien. De scherpte is goed, maar niet uitmuntend en de detaillering kan ook iets beter.
Over de gehele linie dus een goede, maar niet perfecte transfer.
De film is onderverdeeld in een nette 27 hoofdstukken. De goed leesbare (optionele) ondertiteling staat op de juiste plaats in beeld.

Het geluid van de DVD is een Dolby Digital 5.1 (448 kb/s) track. Het geluid concentreert zich voornamelijk op de frontspeakers. Het surround wordt slechts gebruikt voor muziek, een paar atmosferen en een enkel geluidseffect (de honkslagen van Gus). Gezien het feit dat veel scènes zich afspelen op een honkbalveld met veel publiek zou je verwachten dat er meer geluid in de achterkanalen zou zitten. Maar al het gejuich van het publiek zit in de frontkanalen. De dialogen komen zonder uitzondering uit het centerkanaal en zijn goed verstaanbaar, ook in de wat meer rumoerige scènes. Het LFE-kanaal wordt slechts heel sporadisch aangesproken.
Net als bij het beeld is het geluid degelijk, maar niet spectaculair.

De DVD heeft een mooi geanimeerd menu in 1.78:1 beeldformaat. Het achtergrondgeluid is DD2.0 (192 kb/s). Alle extra’s zijn in 1.33:1 beeldformaat met DD2.0 geluid en zijn Nederlands ondertiteld.

Audiocommentaar regisseur Dennis Dugan
Een beetje flauwe commentaartrack van regisseur Dennis Dugan. Hij beseft dat overigens zelf na een poos ook wel. Heel veel achtergrondinformatie over de film kom je niet te weten. Wel vertelt hij veel over de acteurs en hun samenwerking.

Audiocommentaar David Spade en Jon Heder
Spade en Heder geven veelal commentaar op de beelden die ze zien, waarbij niet zo heel veel achtergrondinformatie naar boven komt. Ze gaan verder waar ze in de film ook mee bezig waren: veel flauwe grappen en soms hilarisch.

Nerds Vs Bullies (6 min)
De hoofdrolspelers vertellen over hoe het is om te pesten of om zelf gepest te worden. Geen van hen was een echte ‘Bullie’ (pestkop), maar de meesten hebben zelf wel eens last gehad van pesterijen.

Mr. October (8 min)
Een item, geheel gewijd aan Reggie Jackson, ook wel Mr. October genoemd vanwege zijn succes in de play offs van het Amerikaanse honkbal. Jackson vertelt over zijn ervaringen op de set, terwijl de ‘echte’ acteurs hun adoratie voor Jackson uitspreken. Vooral Rob Schneider is een grote fan van Jackson.

Play Ball (6 min)
De betrokkenen (acteurs, regisseur, scenarioschrijver) geven hun mening over honkbal. Een enkeling weet er niets van, anderen zijn enorm toegewijde fans. Bijna iedereen heeft het zelf ook wel eens honkbal gespeeld, maar op Reggie Jackson na niemand op hoog niveau.

Who’s on Deck? (3 min)
Een verzameling scènes uit de film met Howie (Richie’s broer, gespeeld door Nick Swardson). Het nut van dit item ontgaat me enigszins.

Deleted Scenes (3 min)
Vier korte scènes die de film niet gehaald hebben, waaronder één met Reggie Jackson.

Also Available (9½ min)
Vijf trailers van andere Sony DVD releases, nl. Little Man, Monster House, Running with Scissors, Stranger Than Fiction en Talledega Nights: The Legend of Ricky Bobby. Er staat geen trailer van The Benchwarmers op de DVD.

Een paar jongens op een honkbalveld worden weggepest door opgeschoten jongelui. Gus en Clark kunnen dat niet waarderen en sturen de jongelui weer weg. Die komen echter terug om hun veld op te eisen. Dat resulteert in een onderlinge wedstrijd om de rechten van het veld. Gus en Clark halen vriend Richie erbij. Als de wedstrijd wordt gewonnen heeft de vader van één van de gepeste jongens er alle vertrouwen in dat het drietal tot meer in staat is. Hij organiseert een honkbaltoernooi, waarvan het winnende team een nieuw te bouwen honkbalstadion krijgt. Gus, Clark en Richie spelen zo voor alle gepeste jongeren in de buurt en hopen zo een nieuw stadion voor hen te verdienen.
The Benchwarmers is een redelijke komedie met aardig wat honkbal erin verweven. Het niveau van de grappen is soms tenenkrommend, maar af en toe kan er hartelijk gelachen worden. Niet alle acteurs zijn even goed (Heder) en het is leuk om Reggie Jackson in een film te zien als zichzelf. De technische kwaliteit van de DVD is in orde, maar voor zowel beeld als geluid geldt dat het niet spectaculair is. De extra’s zijn van het niveau aardig tot overbodig. De ultieme honkballiefhebber zal zeker kunnen genieten van deze film, iemand anders zou de film eerst eens kunnen huren.