Mini's First Time

01-03-2007

4.5

Mini's First Time (DVD)

De 18-jarige Mini heeft een gruwelijke hekel aan haar altijd dronken en zeurderige moeder (Carrie-Ann Moss). Haar moeder is een aan lager wal geraakte actrice, die de dagen slijt met drank en wisselend mannelijk gezelschap. Van aandacht of moederliefde richting haar dochter Mini is geen enkele sprake. Van haar saaie stiefvader (Alec Baldwin) hoeft Mini ook niet veel te verwachten, die is altijd weg voor zaken. Uit verveling en opstandig gedrag zoekt Mini afleiding in dingen die choqueren. Zo laat zij zich bijvoorbeeld inhuren als callgirl. En op een avond krijgt ze haar stiefvader als klant. Deze eerste keer is het begin van een stiekeme erotische relatie tussen beide. Mini betrekt haar stiefvader in een sadistisch plan om haar moeder op te laten nemen in een inrichting. Maar hun plannetje loopt gruwelijk uit de hand en Mini’s moeder komt om het leven. De jonge rechercheur Garson (Luke Wilson) stelt allerlei lastige vragen. Dit zet de geheime relatie tussen beide zwaar onder druk. Wie zwicht het eerste onder deze druk?

Het gegeven van Mini’s First Time is niet nieuw. In deze film van regisseur Nick Guthe wordt het ‘film noir’ thema gebracht als ware het voor tienerjeugd geschreven. In de hoofdrol de nog zeer jonge Nikki Reed als de uitdagende tiener die haar stiefvader het hoofd op hol brengt. Nikki Reed maakte drie jaar eerder, in 2003, indruk met haar rol van tiener in Thirteen. Voor deze rol kreeg zij diverse prijzen. In Mini’s First Time speelt zij een iets minder indrukwekkende rol, waarbij hier meer de nadruk op haar fysieke aantrekkelijkheid ligt. Die aantrekkelijkheid wordt benadrukt door de interesse die haar mannelijke spelers in haar hebben. Alec Baldwin in de rol van haar stiefvader en Jeff Goldblum als buurman en televisieproducent. Het verhaal wordt verteld vanuit het gezichtspunt van de hoofdpersoon, de tiener ‘femme fatale’ Mini. Via een voice-over verteld zij hoe een en ander zo is gekomen. Debuterende regisseur Nick Guthe levert met Mini’s First Time geen prestatie van blijvende indruk af. De film hinkt een beetje op twee gedachten, een ‘film noir’ en een komedie. Het is juist die komische ondertoon die de film net dat tintje relativering geeft. Daarmee wordt voorkomen dat de film, met een weinig verrassende verhaalontwikkeling, ten onder gaat in niet goed tot uiting komende spanning van de misdaad. De cast, bestaande uit bekende acteurs als Alec Baldwin, Carrie Ann-Moss en Jeff Goldblum zetten goed gespeelde rollen neer. Vooral Carrie-Ann Moss speelt een ‘voelbare’ rol als de getormenteerde moeder. Luke Wilson blijft met zijn vertolking van de politierechercheur in het relativerende zitten. Echt serieus komt zijn rol niet over. Mini’s First Time is van alles een beetje en van dit alles net iets te weinig. Toch is het best een leuke ‘zwarte komedie’ om een keertje te bekijken.

Genre: Komedie/Humor, Thriller
Speelduur: 88 min
EAN: 8715664035306

• Reclametrailers

De film staat in de beeldverhouding van 1.78:1 anamorf op deze DVD. Dat is een minieme, verwaarloosbare afwijking ten opzichte van het originele 1.85:1 beeldformaat. De kwaliteit van deze transfer is prima met een kleurrijk beeld met goed verzadigde kleuren. Op het gebied van scherpte en detail is de kwaliteit van het beeld ook prima in orde. Het contrast en het zwartniveau zijn beide ook goed. Edge enhancement is niet zichtbaar toegepast. De film is verdeeld in 13 chapterstops. De DVD is van het type DVD-5 (enkellaags), dus geen laagwisseling tijdens de film. De optionele Nederlandse ondertiteling (wit) is duidelijk met een net lettertype en staat goed geplaatst onder in het beeld.

De Engelstalige soundtrack staat in Dolby Digital 5.1 (bitrate 448 kb/s) op de DVD. Een goed klinkende, maar wel weinig spectaculaire soundtrack. Nadruk van de soundtrack ligt op de voorste kanalen. De filmmuziek heeft een goed stereobeeld en klinkt dankzij de surrounds enigszins ruimtelijk. Het merendeel van de filmgeluiden komt via de voorste speakers, waarbij de surrounds de omgevingsgeluiden weergeven. Af en toe zijn er specifieke geluidseffecten die uit de surrounds komen. Het laag is vooral in de muziek aanwezig, waarbij af en toe ook het LFE kanaal wordt aangesproken. Dialogen zijn altijd goed te volgen.

De DVD start met enkele reclametrailers voor andere Dutch Filmworks producten. Alhoewel de betiteling Collector’s Edition op de slipcover anders doet vermoeden, heeft deze uitgave geen extra’s behoudens enkele reclame trailers. De keepcase zit verpakt in een stevig kartonnen slipcase met dezelfde afbeelding als op de cover.

Mini’s First Time is een zwarte komedie met een soort tienerversie van een film noir verhaal, waarin een uitdagende sexy tiener haar stiefvader het hoofd op hol brengt. Zij krijgt hem zover dat hij een relatie met haar begint en haar helpt haar immer dronken moeder te laten opnemen in een inrichting. Alleen lopen de plannen iets anders dan vooraf gedacht. De hoofdrol wordt gespeeld door Nikki Reed, ondersteunende rollen zijn er van Alec Baldwin, Carrie-Ann Moss, Jeff Goldblum en Luke Wilson. De beeld- en geluidskwaliteit van deze Dutch Filmworks uitgave zijn prima. Extra’s heeft deze uitgave niet, waardoor de betiteling Collector’s Edition op de slipcover een volstrekt onjuiste benaming is.