Boo (CE)

Wilbert Rietman
06-03-2007

3.3

Boo (CE) (DVD)

Het is de avond van Halloween en vier jonge vrienden besluiten een kijkje te nemen in een oud, vervallen ziekenhuis. De geruchten gaan dat het er spookt. Een bekende van één van de vier vrienden heeft een spooktocht in het pand uitgezet met de nodige verrassingen. Maar dan blijkt dat het echt spookt in het oude ziekenhuis en het gevaar komt van de derde verdieping. De vrienden krijgen hulp van een ook in het gebouw vastzittende broer en zus, die vergezeld worden door een politieagent. Is dit groepje in staat het geheim van de spoken op te lossen? En zullen zij het allemaal wel overleven?

Dat er inderdaad mensen enthousiast kunnen worden over deze film Boo, zoals de achterkant van de hoes ons toeschreeuwt, lijkt me sterk. Deze horror behoort tot de zeer grote groep van onoriginele verhalen die direct op DVD verschijnen. Dit verhaal is al duizend maal vertelt en zeker ook beter. Het geheel komt zo inspiratieloos over, dat het moeite kost de film uit te kijken. Eigenlijk hoop je stiekem dat alle karakters in hoog tempo worden afgeslacht, zodat deze nachtmerrie voorbij is. Regisseur en schrijver van dienst, Anthony C. Ferrante, zou meer geleerd moeten hebben van zijn verleden als special makeup effects supervisor bij films als The Dentist 1 en 2, Wishmaster 2: Evil Never Dies en Faust: Love of the Damned. De man moet wel een groot fan zijn van slashers, gezien de vele verwijzingen naar en citaten uit Halloween, Scream en A Nightmare on Elmstreet. De cast die Ferrante onder zijn hoede heeft, kunnen beter nu alvast afscheid nemen van hun overwegend prille acteercarrière. Zo inspiratieloos en ongeloofwaardig kom je ze nog zelden tegen. Ook rammelt het verhaal en getoonde aan alle kanten. Zo is het de ene keer pikkedonker en de andere keer goed verlicht in het pand. Ook lopen de personages in de film met zaklampen aan in het verlichte gedeelte. Het enige wat eigenlijk echt deugt aan deze prent, zijn de soms goede effecten en de doeltreffende score. Hopelijk voor Ferrante helpt deze film niet direct zijn regiecarrière om zeep en blijft het bij dit ene slippertje.

Genre: Horror
Jaar: 2005
Speelduur: 90 min
EAN: 8715664041994

• The making of
  • Photo Gallery
  • Liner Notes
  • Also or Soon Available
  • Inside the Special Effects
  • Intensive Care

De vertelling staat in zijn originele verhouding van 1.78:1 anamorf op deze schijf. Een recente productie als deze, hoort niet veel mankementen te vertonen en dat is dan ook zo.
Er is sprake van aliasing en ook is er lichte edge enhancement toegepast. Wat wel nadrukkelijk aanwezig is, is filmgrain. Verder oogt het beeld niet echt superscherp, maar de scherpte is ook weer niet van die aard dat het vervelend wordt. De kleuren ogen zeer natuurlijk (met uitzondering van de kleur van het nepbloed) en ook het zwartniveau is goed. De film kent een verdeling in 7 hoofdstukken, wat aan de magere kant is voor een film van deze lengte. De optionele, Nederlandse ondertiteling is prima leesbaar, maar had wel iets lager geplaatst mogen worden.

Qua audio heeft deze schijf een origineel Engelstalige Dolby Digital 5.1 track (448 kbit/s) meegekregen. De soundtrack klinkt niet echt bijzonder, maar gewoon goed, zei het een beetje hol. De (uit stompzinnige zinnen bestaande) dialogen zijn uitstekend te volgen en komen uit de centerspeaker. De geluidseffecten en muziek komen uit de voorste kanalen met ondersteuning van de surrounds. Zodoende ontstaat er een goed ruimtelijk gevoel waarbij ook het LFE kanaal wordt aangesproken. Deze laatste doet vooral van zich spreken bij enkele schrikmomenten en in mindere mate bij de muzikale score. Gewoon een prima audiotrack die niet teleurstelt, maar ook geen spektakel biedt.

De menu’s worden anamorf weergegeven in het formaat 1.78:1 en het achtergrondgeluid is Dolby Digital 2.0 (224 kb/s). Alle extra’s die te vinden zijn op deze DVD zijn Nederlands ondertiteld.

Nederlands ondertiteld audiocommentaar verzorgt door Anthony C. Ferrante (de schrijver en regisseur), David E. Allen (producent), Sheri Bryan (producent) en Chris Conlee (editor). De heren, en in mindere mate de dame, ratelen aan één stuk door en komen met interessante feitjes en weetjes. Er wordt gesproken over de special effects, de belichting, de montage, het originele script en veel meer. In tegenstelling tot de film, verveelt dit audiocommentaar niet snel.

Photo Gallery
Tien foto’s uit de film.

Liner Notes
Acht pagina’s Nederlandstalige tekst over de productie van de film.

The Making Of (16:15 min.)
Een ‘making of’ featurette, zoals we ze zo vaak hebben gezien, maar daarom niet minder interessant. De betrokkenen vertellen over het verhaal en zijn karakters en over (het maken van) de film. De beelden van deze interviews worden afgewisseld met beelden vanaf de set en van de film zelf. Het beeld is 1.33:1 en het geluid Dolby Digital 2.0 (224 kbit/s).

Inside the Special Effects (10:08 min.)
Een aardige featurette over zowel de make-up effects als de CGI-effects die in de film zitten. Het beeld is 1.33:1 en het geluid Dolby Digital 2.0 (224 kbit/s).

Intensive Care: Tales of the Linda Vista Hospital with Cast and Crew (6:05 min.)
Het Linda Vista ziekenhuis waar deze prent geschoten is, zou echt bevolkt worden door spoken. Zowel de cast als de crew geloofden deze verhalen niet, maar na het maken van deze film denken ze daar anders over. Een aantal onder hun, hebben namelijk echt geesten gezien. Hier gaat deze extra over. Het beeld is 1.33:1 en het geluid Dolby Digital 2.0 (224 kbit/s).

Deleted, Alternate and Extended Scenes, with Commentary Track (16:22 min.)
De titel dekt de lading in dit geval, oftewel een verzameling gesneuvelde, alternatieve en verlengde scènes met commentaar van Anthony C. Ferrante. Dit commentaar is helaas niet uit te schakelen, maar wel verhelderend. Het beeld is 1.78:1 anamorf en het geluid Dolby Digital 2.0 (224 kbit/s).

Also or Soon Available
Hier zijn 6 trailers te vinden van andere producten van Dutch Filmworks.

Als laatste de opmerking dat er een chique ogende, kartonnen sleeve om de keepcase zit, die deze Collector’s Edition zijn titel ook doet verdienen.

Boo is een horrorfilm waarvan je als kijker merkt dat de makers veel goede ideeën hadden, maar moeite hadden met de uitvoering ervan. De prent strandt zo in een niet gelukte, dertien-in-het-dozijn horror waar niemand op zit te wachten. Qua DVD-uitvoering zit het wel snor met deze uitgave. De kwaliteit van zowel het beeld als het geluid verdient een voldoende en ook zijn er een aantal aardige extra’s terug te vinden. Zonde en een gemiste kans deze Boo en ook een directe afrader.