On A Clear Day

18-03-2007

7.5

On A Clear Day (DVD)

Frank (Peter Mullan werkt op een scheepswerf als ingenieur. Als een groot schip de helling af rolt is er geen werk meer voor hem en wordt hij ontslagen. In eerste instantie gaat hij bij de pakken neerzitten, maar na een opmerking van zijn vriend Danny vindt hij z’n heil in het zwembad. Frank begint te trainen voor een nieuw doel: het overzwemmen van het Kanaal tussen Engeland en Frankrijk. Hij zegt niets over z’n plannen tegen zijn vrouw en zoon Rob. Stuart, een zoon van Frank en broer van Rob, is namelijk vijfentwintig jaar geleden verdronken en Frank wil z’n familie niet ongerust maken. De verhouding met zijn zoon is sowieso al niet zo best. Ze spreken nauwelijks met elkaar en ieder voor zich neemt de verantwoordelijkheid van het ongeluk met Stuart op zich. Beide hebben het er dan ook nog steeds moeilijk mee. Frank traint bijna elke dag en is een voorbeeld voor z’n vrienden, die hem supporten in zijn poging het Kanaal over te zwemmen.

On A Clear Day werd door veel critici vergeleken met The Full Monty. Vergelijkingen tussen beide films zijn er zeker, maar het hoge niveau van The Full Monty wordt in On A Clear Day niet gehaald. Deze film is ook een drama over een werkloze man die iets wil bereiken in z’n leven. In plaats van te gaan strippen zoals in The Full Monty wil hij het Kanaal tussen Engeland en Frankrijk overzwemmen. Deze man Frank wordt gespeeld door Peter Mullan, een van Groot Brittannië’s beste acteurs. Ook in On A Clear Day is zijn spel weer van een hoog niveau. Zijn rol doet denken aan die van Joe (ook door Mullan gespeeld) in My Name is Joe van Ken Loach, waarin de hoofdpersoon ook moet rond zien te komen van een uitkering. On A Clear Day is mede door het goede acteerspel een aangename film om naar te kijken. Het camerawerk is erg mooi, maar af en toe iets té stilistisch. Het verhaal zelf is op zich niet erg origineel, maar regisseuse Gaby Dellal heeft de invulling ervan degelijk verzorgd, al komen hier en daar de gebruikelijke cliché’s weer bovendrijven. De humor is echter aanstekelijk en de nodige sentimenten zorgen hier en daar voor vochtige ogen. Het einde is alleen erg voorspelbaar en daar kan Dellal ook niet veel aan veranderen. De humor verandert dan in slapstick en er wordt een te melodramatisch slot aan gemaakt. Een mooie onderlaag in het verhaal is wel dat Frank door zijn doorzettingsvermogen ook anderen in zijn naaste omgeving aanzet om hun eigen doelen te verwezenlijken, hoe kleinschalig die soms ook zijn. Dit alles maakt de film best aangenaam om naar te kijken, maar of het voldoende is om een klassieker te worden zoals The Full Monty is maar zeer de vraag.

Genre: Drama, Komedie/Humor
Jaar: 2005
Speelduur: 97 min
Uitgever: A-Film Home Entertainment
EAN: 8716777058619

• Interview

De film staat in het originele beeldformaat van1.85:1 anamorf op de DVD. De kwaliteit is uitstekend. Geen beschadigingen of vuil is te zien. Technisch ziet het er allemaal heel verzorgd uit. Het camerawerk is stijlvol, maar soms iets té bedacht. Het beeld is haarscherp en heeft een uitstekend contrast, waarbij alle details goed zichtbaar zijn, ook in de iets donkere delen. De kleuren zijn helder en goed verzadigd. Eigenlijk valt er niets op aan te merken, gewoon een uitstekende transfer. De film is op een DVD van het type 9 gezet, dus dubbellaags. De laagwisseling valt niet erg op.
De film is onderverdeeld in 12 hoofdstukken. De optionele ondertiteling is goed leesbaar en staat goed geplaatst in beeld. Wel ontbreekt vaak het kleine streepje aan het begin van de tweede regel in de ondertitelbalk als er een dialoog is tussen meerdere personen. Dat maakt het soms verwarrend.

Het geluid staat in Dolby Digital 5.1 (448 kb/s) formaat op de DVD. Het is een goed klinkende soundtrack, maar door het vele nasynchroniseren ook wel een beetje klinisch. Er is soms (te) weinig achtergrondgeluid hoorbaar en enkele foley-geluiden staan juist weer iets te hard in de mix. Dat maakt het geheel iets minder sfeervol. Andere scènes bevatten die sfeer wel en klinken dan meteen een stuk aangenamer. Naar het einde toe wordt het geluid ook meer dynamisch, wat de film ten goede komt. De dialogen, die zich volledig op het centerkanaal concentreren, zijn uitstekend verstaanbaar. De taal is Schots, maar het accent blijft binnen de perken en daardoor redelijk goed te volgen. De film maakt mooi gebruik van surround geluiden met atmosferen en geluidseffecten. Het LFE kanaal wordt ook aangesproken, maar niet overdadig veel. De muziek van Stephen Warbeck is overigens erg mooi en sfeervol.

Het menu van de DVD is mooi geanimeerd en heeft een 1.78:1 anamorf beeldformaat. De achtergrondmuziek is een fragment van de titelsong en staat in Dolby Digital 2.0 geluid op de DVD.
De extra’s op de DVD zijn Nederlands ondertiteld.

Interview met Gaby Dellal en Peter Mullan (29 min)
Een interview met regisseuse Gaby Dellal en Peter Mullan. Mullan begint met te vertellen dat hij het einde zo verrassend vindt, maar in werkelijkheid zie je de afloop al van verre aankomen. Verder hebben ze het veel over het maken van films in het algemeen, met als rode draad de opnames van On A Clear Day. Mullan kan putten uit veel ervaring die hij opgedaan heeft tijdens zijn carrière. Gaby Dellal kan heel bevlogen zijn over haar werk als regisseuse en neemt haar werk ook zeer serieus.

Trailers (8 min)
Naast de trailer van On A Clear Day (in 1.85:1 niet anamorf beeldformaat) bevat de DVD nog promotietrailers van My Name is Joe (met Peter Mullan in de hoofdrol), Wilbur Wants To Kill Himself en Bombón (El Perro).

Frank wordt ontslagen op de scheepswerf, waarna hij de moed niet meer kan opbrengen om ander werk te zoeken. Hij zoekt zijn heil in het zwembad, waar hij gaat trainen om het Kanaal over te zwemmen. Zwemmen is voor zijn familie een beladen bezigheid, daar zijn zoon vijfentwintig jaar geleden is verdronken. Toch zet hij door en is niet alleen een voorbeeld voor zichzelf, maar ook voor zijn vrienden. On A Clear Day van regisseuse Gaby Dellal is niet een heel verrassende film, maar wel mooi gemaakt en gespeeld. Het eind is iets te voorspelbaar. Een sterk spelende Peter Mullan speelt de hoofdrol, maar ook de rest van de cast staat z’n mannetje. Technisch is deze DVD erg goed verzorgd. Het beeld ziet er uitstekend uit en het geluid klinkt prima, hoewel op sommige momenten ook een beetje klinisch. Als extra is er een interview voorhanden, waarin vooral Peter Mullan put uit zijn vele ervaringen. On A Clear Day is een typisch Brits drama met de nodige humor en als zodanig ook degelijk gemaakt.