Shadows in the Sun

23-03-2007

7

Shadows in the Sun (DVD)

Jeremy (Joshua Jackson) is een jonge, ambitieuze redacteur bij een Londense uitgeverij. Zijn baas (John Rhys-Davies) geeft hem opdracht de beroemde schrijver Weldon Parish (Harvey Keitel) op te sporen en hem over te halen een contract te tekenen. Jeremy vindt de excentrieke Parish in Toscane, waar hij al twintig jaar als een kluizenaar woont. Parish heeft al die jaren geen boek meer geschreven en ziet de jonge Jeremy liever meteen vertrekken. In het idyllische Italiaanse landschap wordt Jeremy tot over zijn oren verliefd op Parish’ dochter Isabella (Claire Forlani). Alhoewel Jeremy niet direct hulp krijgt van de hoteleigenaar Gustavo (Armando Pucci) en pastoor Moretti (Giancarlo Gianninni), hopen beide dat de jonge Jeremy het versteende schrijvershart van Parish weer laat spreken. Heel langzaam ontstaat vriendschap en wederzijds begrip tussen Jeremy en de oude schrijver.

Shadows in the Sun is een sfeervolle, luchtige romantische komedie die zich afspeelt in de prachtige omgeving van het Italiaanse Toscane. “In de traditie Under the Tuscan Sun en Chocolat ” prijkt op de cover. Dat klopt ook wel. In deze films staat de waardering voor de geneugten van het leven centraal. Niet het jachtige, ambitieuze nastreven van materieel succes, maar het genieten van de kleine, zonnige zaken die het leven te bieden heeft. En is er dan geen mooiere omgeving als Toscane met licht glooiende wijnhelling en de warme Italiaanse zon om dat in een sfeervolle film vast te leggen? Regisseur Brad Mirman heeft dit treffend gedaan in zijn tweede speelfilm als regisseur. Mirman heeft tevens het script voor de film geschreven en was mede producent van de film. De officiële titel van de film is volgens de IMDB The Shadow Dancer, waarbij de Amerikaanse titel Shadows in the Sun is en de film in Italië de titel Vengo a prenderti heeft gekregen. The Shadow Dancer is ook de titel van een boek, wat het karakter van Harvey Keitel in de film heeft geschreven. Hoofdrollen zijn weggelegd voor Joshua Jackson en Harvey Keitel. Beide zetten een goede rol neer, waarin de wederzijdse irritatie met voldoende overtuigend overkomt. De Engelse actrice Claire Forlani brengt als de dochter het hoofd van Joshua Jackson op hol. Liefhebbers van de CSI: NY politiereeks zullen Forlani herkennen als Dr. Peyton Driscoll. Aardige ondersteunende rollen zijn er van de Italianen Giancarlo Gianninni en Armando Pucci. Shadows in the Sun is een sfeervol gefilmd verhaal, dat helaas wel iets te voorspelbaar verloopt en een filmeinde die teveel van het goede is. Verder een aardige film om een keer te bekijken.

Genre: Romantiek
Jaar: 2005
Speelduur: 96 min
EAN: 8715664039816

De film staat in het breedbeeldformaat 1.78:1 anamorf op deze DVD. We gaan eerst even iets dieper op het beeldformaat in. Volgens de IMDB is namelijk het beoogde beeldformaat 2.35:1. Enig speurwerk heeft ons de volgende informatie over het beeldformaat van de film opgeleverd. De film is op 35 mm film vastgelegd. De film is gemaakt in opdracht van de Amerikaanse ABC Family betaalzender. De Amerikaanse DVD release heeft een magere 1.33:1 (pan & scan) beeldformaat. Omdat de film voor een betaal tv-zender is gemaakt, is een 1.78:1 beeldformaat niet echt verrassend. Ook de UK release heeft dit breedbeeldformaat. Naar het schijnt is de film op het Cannes filmfestival in 2.35:1 formaat vertoond. De Italiaanse DVD release heeft ook dit brede beeldformaat. We hebben met wat zoeken een paar screenshots van dit brede formaat gevonden. Dit leert ons dat het 1.78:1 beeldformaat in dit geval een open matte versie van de film is. Dus boven en onder is meer beeld zichtbaar. Bij screenshot 2 kun je zelf die vergelijking maken. Bij de 2.35:1 screenshot oogt het beeld boven en onder wat ‘geknepen’. Tijdens het kijken van de film op deze DVD heb je ook niet het gevoel dat de beeldverhouding niet juist zou zijn. We doen daarom de voorzichtige aanname dat het 1.78:1 beeldformaat op deze DVD ook het oorspronkelijk beoogde beeldformaat is.
De kwaliteit van het beeld is zonder meer goed. Kleuren zijn mooi helder, goed verzadigd en ogen natuurlijk. Het idyllische Italiaanse landschap komt dankzij een zeer helder en kleurrijk beeld goed tot zijn recht. Scherpte en detaillering van het beeld zijn ruim voldoende, het beeld heeft een licht softe aanblik. Een lichte beeldruis is te bespeuren, maar is verder niet storend. Het beeld is verder vrij van ongerechtigheden. De film is opgedeeld in 7 chapterstops. De optionele ondertiteling (wit) is duidelijk, heeft staat goed geplaatst onder in het beeld.

Bij de Engelstalige soundtrack is een Dolby Digital 5.1 surroundtrack (448 kb/s). De soundtrack klinkt voldoende ruimtelijk met de nadruk van de soundtrack op de voorste kanalen. De frontspeakers geven de muziek een goede stereospreiding. De surrounds zorgen heel subtiel voor de ruimtelijkheid. De overige filmgeluiden komen met nadruk uit de voorste speakers, ook hier subtiel gebruik van de surroundspeakers. Het LFE kanaal wordt beperkt gebruikt. Dialogen komen uiteraard via de centerspeaker.

Het breedbeeld menuscherm is een statische afbeelding en is voorzien van achtergrondgeluid. Extra’s heeft deze release niet.

Shadows in the Sun, ook wel bekend als The Shadow Dancer is een warme romantische film met Joshua Jackson en Harvey Keitel in de hoofdrol. Joshua Jackson speelt een jonge, ambitieuze redacteur die een oudere schrijver die teruggetrokken woont in een klein Italiaanse dorpje moet overhalen weer te gaan schrijven. Een romantische film waarin vriendschap en het rustige leven in een idyllisch Italiaans landschap centraal staan. De kwaliteit van beeld en geluid is goed. Extra’s heeft deze uitgave niet.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Dutch FilmWorks.