Tideland

11-04-2007

6.5

Tideland (DVD)

Zowel de vader (Jeff Bridges) als de moeder van de jonge Jeliza-Rose zijn verslaafd aan drugs. Jeliza-Rose maakt elke avond een shot heroïne klaar voor vader, zodat hij “op vakantie” kan gaan. Als moeder aan een overdosis overlijdt, neemt vader Jeliza-Rose mee naar het platteland waar hij geboren is. Het tweetal neemt z’n intrek in het ouderlijk huis, wat al geruime tijd leeg blijkt te staan, want oma is al geruime tijd geleden overleden. De leefsituatie in het nieuwe huis wordt er niet beter op, maar Jeliza-Rose weet zich in haar nieuwe fantasiewereld met haar vingerpoppetjes prima te vermaken. Ze maakt vrienden met de aan epilepsie lijdende verstandelijk gehandicapte buurjongen Dickens (Brendan Fletcher) en zijn oudere zus (Janet McTeer). Dickens leeft zelf ook in een fantasiewereld. Samen maken Jeliza-Rose en Dickens reizen in zijn duikboot, proberen treinen dood te schieten en jagen achter eekhoorntjes aan, waarbij de verbeeldingskracht van beiden hoogtij viert.

Terry Gilliam is al jaren een enfant terrible in de filmwereld. Bij zijn vorige film The Brothers Grimm lag hij continue overhoop met producent Harvey Weinstein. Die film werd, ook door Gilliam, gezien als een knieval voor de commercie van Hollywood. Daarvoor ging het project over Don Quixote door diverse oorzaken volledig de mist in. Daar is de interessante documentaire Lost in La Mancha over gemaakt. Bij Tideland mocht Gilliam weer zijn eigen gang gaan en had alle vrijheid om z’n fantasieën ten uitvoer te brengen. En fantasievol is deze film, naar een verhaal van Mitch Cullin, zeker. Bizarre humor, een inventief scenario en eigenzinnige vormgeving maken dit weer tot een film die de naam Terry Gilliam waardig is. Terug naar de tijden van films als Fear and Loathing in Las Vegas, Brazil en 12 Monkeys. Wars van commerciële concepten, puur gemaakt om Gilliam’s eigen fantasieën ten uitvoer te brengen. Maar dat betekent niet dat het een egoproduct is. Zeker niet. Fans van Gilliam zullen blij zijn dat hij na The Brothers Grimm weer terug is op het oude, herkenbare, nest. Het verhaal is een gitzwart sprookje, vol duistere momenten met drugs of boze geesten. Maar de film linkt ook naar de werkelijkheid van alledag. Hoe moet een meisje, wat alleen met haar vader in de middle of nowhere woont zichzelf vermaken? Dat kan door een eigen fantasiewereld te creëren.
Meest verrassende in de film is het ontwapende spel van de pas tien jaar oude Jodelle Ferland. Ondanks haar jonge leeftijd heeft ze al een aardig repertoire op haar naam staan. Het is knap van Ferland hoe zij zich het complexe verhaal eigen maakt en speelt alsof het de gewoonste zaak van de wereld is. Prachtig om te zien is hoe zij zich uitleeft in haar eigen fantasiewereld, samen met de al even briljante Brendan Fletcher, die een prachtige rol neerzet van de verstandelijk gehandicapte buurjongen.
Tideland zal zeker niet bij iedereen in goede aarde vallen. De film bevat grove, voor sommigen zelfs schokkende scènes. Daarin is Terry Gilliam nooit subtiel geweest en ook nu niet. In Amerika zorgden deze scènes voor veel ophef. In Europa zijn we wat nuchterder en schrikken niet meer zo snel van wat extremere beelden. Voor wie het werk van Gilliam kent en waardeert zal zich met Tideland ook zeker kunnen vermaken.

Genre: Drama, Fantasy
Jaar: 2005
Speelduur: 115 min
Uitgever: A-Film Home Entertainment
EAN: 8716777059173

• Also Available
  • Getting Gilliam

Er is, ook door Terry Gilliam zelf, veel kritiek geuit op de DVD releases over de wereld. Zowel in Amerika als in Europa zijn de DVD’s uitgegeven met een 1.85:1 anamorf beeldformaat in plaats van het oorspronkelijke 2.35:1 formaat. Het beeld is aan de zijkanten weggesneden. Regisseur Terry Gilliam heeft bij de opnames bewust voor een breed kader gekozen om zo het weidse landschap te benadrukken. Ook maakt Gilliam gebruik van apart camerawerk, waarbij een shot vaak schots en scheef is, om de fantasiewereld van Jeliza-Rose te versterken. Dat wordt door deze release enigszins teniet gedaan en dat is eeuwig zonde. Zeker gezien het feit dat de kwaliteit van het beeld over het algemeen prima in orde is. De scherpte is goed en de film bevat voldoende detaillering. Het contrast is wisselend van hoog naar laag, waarbij enkele donkere delen wat minder detaillering bevatten. Het zwartniveau is ook nogal wisselvallig. Met enige regelmaat ontbreekt het diepe zwart en krijgt het beeld een licht grauwe sluier, waardoor ook het contrast weer minder wordt. De kleuren zijn goed verzadigd en tonen fris en helder. Een klein minpuntje is de lichte filmgrain die regelmatig opduikt. De film is verder schadevrij. De optionele ondertiteling is goed leesbaar en staat prima geplaatst in beeld. Tot slot bestaat de film uit 12 hoofdstukken, die ook ieder afzonderlijk via het menu zijn te kiezen. Bij een correct beeldformaat zou deze DVD drie punten meer hebben gekregen.

Het geluid van de film is Dolby Digital 5.1 (448 kb/s). De DVD bevat een origineel Engelstalig en een Franstalig geluidsspoor. De film heeft een hele mooie geluidstrack meegekregen. Er wordt veelvuldig gebruik gemaakt van alle beschikbare kanalen. Net als de montage en het beeld is het geluid heel dynamisch, met veel spreiding in het stereobeeld. Geluidseffecten vliegen soms van voor naar achter, van links naar rechts. Voortdurend wordt het geheel aangevuld met kleine geluidseffecten, die het geluid een extra dimensie geven. Ondanks alle dynamiek blijven de dialogen goed te volgen. De atmosferen staan vrij stevig in de mix, net als enkele muziekfragmenten, die soms ook voor schrikeffecten zorgen. Daarbij blijft alles toch heel naturel klinken. Een hele mooie, gedetailleerde geluidsband van prima kwaliteit dus.

Het hoofdmenu van de DVD is mooi geanimeerd in 1.78? anamorf beeldformaat. De submenu’s zijn statische schermen in hetzelfde beeldformaat. Als achtergrondgeluid is er een muziekfragment uit de film gebruikt in Dolby Digital 2.0 (192 kb/s). Naast de hieronder beschreven extra’s bevat de DVD ook nog drie trailers van andere A-Film releases.

Getting Gilliam (43 min)
Een lange documentaire van Vincenzo Natali, die een intiem portret maakt van regisseur Terry Gilliam. Het is een lange, uitgebreide making off, waarbij de manier van werken van Gilliam duidelijk naar voren komt. Ook de gehele filmcarrière van Gilliam komt voorbij. Zijn gedachtes over God, zijn nukken en moeilijkheden of de ‘Terry Vloek’ worden niet uit de weg gegaan.
De documentaire is in 1.85:1 anamorf beeldformaat met Dolby Digital 2.0 geluid. Er is ook Nederlandse ondertiteling aanwezig.

Trailer (2 min)
De trailer van de film, zonder voice-over, maar wel met tussentitels. Het geeft de sfeer van de film goed weer. De trailer is in 1.78:1 anamorf beeldformaat met DD 2.0 geluid. Ook zijn er Nederlandse of Franse ondertitels voorhanden.

Als de moeder van Jeliza-Rose overlijdt aan een overdosis, vertrekt ze met haar vader naar het platteland. Daar valt verder niet veel te beleven, maar Jeliza-Rose weet zich aardig te redden in haar eigen fantasiewereld, waar ook buurjongen Dickens een grote rol in speelt.
Tideland is een film waarin Terry Gilliam weer terugkeert naar waar hij het best in is: fantasievolle en een beetje abstracte films maken. Wars van enige commercialiteit weet hij van Tideland een boeiend geheel te maken. Helaas is het beeld niet in het originele formaat bewonderen. Afgezien daarvan is het beeld in orde. Het geluid is werkelijk een lust voor het oor, met veel aandacht voor detail en gevoel voor ruimte. Als extra is er een documentaire over Terry Gilliam waarin te zien is hoe hij aan het werk is tijdens de opnames van Tideland en die tevens de carrière van Gilliam mooi weergeeft. Ondanks een verknipt beeld voor de liefhebbers van Gilliam verplichte kost.