Battle of the Brave (CE)

13-04-2007

7.8

Battle of the Brave (CE) (DVD)

In de 18e eeuw is een deel van wat nu Canada heet in handen van Frankrijk en de Franse troepen bezetten de steden en dorpen rond Quebec en Montreal. De mooie Marie-Loup Carignan (Noémie Godin-Vigneau) woont daar samen met haar dochter France (Juliette Gosselin). Marie-Loup is alternatief genezer, wat ze heeft geleerd van haar moeder en de Inuit-indianen. Na een opstootje in het dorp komt ze François le Gardeur (David La Haye) tegen die teruggekeerd is omdat zijn vader is overleden. François voelt zich direct aangetrokken tot Marie-Loup. Marie-Loup vertrouwt het echter niet zo, maar als François haar helpt om een vernedering door een rentmeester te voorkomen durft Marie-Loup de liefde te beantwoorden. Pastoor Blondeau (Gérard Depardieu) vindt echter dat de tijd niet goed is voor Marie-Loup om een relatie met een Canadese nationalist te hebben nu de oorlog tussen Frankrijk en Engeland op z’n hoogtepunt is. François heeft namelijk ook ontdekt dat de heersende Franse autoriteiten op grote schaal fraude bedrijven en wil dat aan de kaak stellen. De gouverneur van de streek zendt François naar Frankrijk om te gaan praten met de markiezin van het buitenlandse beleid. Marie-Loup blijft met haar dochter achter in Canada, niet wetende dat François haar mee het land uit wilde nemen. De kans bestaat namelijk dat François niet levend terug zal keren.

Battle of the Brave wordt op de hoes omschreven als “François sluit zich aan bij het verzet en start een bloederige strijd tegen de Engelsen”. Dat is schromelijk overdreven. Niet dat hij zich niet aan zou sluiten bij het verzet, maar van een ‘bloederige strijd’ is in deze film helemaal geen sprake. Sterker nog, het verhaal gaat voor het overgrote deel over de relatie tussen François en Marie-Loup. Zo sterk zelfs dat je meer kunt spreken van een romantisch drama dan van een avonturenfilm. De aandacht richt zich gaandeweg het verhaal steeds meer op Marie-Loup en -in iets mindere mate- François. De strijd tussen Frankrijk en Engeland om Canada wordt gedurende de film steeds meer naar de achtergrond gedrongen. Regisseur Beaudin schroomt niet om flink wat clichés aan te roeren. De romantische scènes tussen François en Marie-Loup worden breed uitgesponnen en duren vaak (te) lang en worden ondersteund door een flinke dosis vioolmuziek. Pas na het eerste uur in de film is er sprake van enige strijd, maar die gaat niet tussen Franse en Engelse soldaten, maar spelen zich bijna allemaal af in de privésfeer. Dit neemt niet weg dat de film op momenten toch wel onderhoudend is. De aankleding is erg mooi met oog voor detail. Ook het acteerwerk is over het algemeen van een goed niveau. Vooral in het oog springt de jonge Juliette Gosselin als dochter France. Zeker een talent voor de toekomst. Depardieu speelt voor de verandering eens een rol als hufterige pastoor. Het scenario had op momenten beter uitgewerkt mogen worden. Zo worden enkele verhaallijnen niet of nauwelijks afgerond.
Hoewel het verhaal zich afspeelt in Franstalig Canada zijn de dialogen in het Engels. Enkele acteurs (Depardieu) spreken met een Frans accent, wat het geheel een beetje eigenaardig maakt. Het is een film die duidelijk ook gemaakt is voor over de grenzen (lees: Amerika). Voor een geloofwaardiger beeld zou het gebruik van de Franse taal beter zijn geweest. Echt afbreuk aan het verhaal doet het echter niet, al is het nu soms moeilijk te onderscheiden wie bij de Britten en wie bij de Franstaligen horen.
De film is in Canada uitgebracht onder de titel Nouvelle France. Als internationale titel is gekozen voor Battle of the Brave. Van ‘strijd’ is in deze film dus echter weinig sprake. Wie uitsluitend op de informatie op de hoes af gaat zal dan ook bedrogen uitkomen.

Genre: Avontuur, Drama, Romantiek
Jaar: 2004
Speelduur: 138 min
  • Dolby Digital 5.1 - Engels (unwrapped)
EAN: 8715664042724

Met een beeldformaat van 1.78:1 anamorf wijkt dit maar een klein beetje af van het originele formaat van 1.85:1. Er zijn geen beschadigingen of vuiltjes te ontdekken. Het beeld zelf oogt verder ook prachtig. De film is gedraaid op 35 mm en is overwegend haarscherp met af en toe een minimale edge-enhancement. Kleuren ogen natuurlijk en goed verzadigd en het contrast is goed met prima detaillering. Compressiefoutjes zijn nauwelijks aanwezig, wel is er af en toe een lichte beeldruis te zien. De film staat op type DVD-9 met een duidelijk aanwezige laagwisseling.
De film is slechts onderverdeeld in 7 hoofdstukken, wat veel te weinig is voor een film van meer dan twee uur. De optionele ondertiteling is wit en goed leesbaar en staat over het algemeen goed in beeld. Er zijn echter enkele stukken gesproken in het Inuït en daarvan is de Engelse vertaling zichtbaar in beeld. De Nederlandse ondertiteling is daar overheen of daarboven gezet. Dat neemt dan veel beeldruimte in beslag.

Volgens de hoes heeft de DVD een Dolby Digital 5.1 (448 kb/s) geluidstrack, maar er is ook nog een Dolby Digital 2.0 (224 kb/s) geluidstrack aanwezig. Deze is overigens niet in het menu te kiezen, alleen maar met de afstandsbediening tijdens de film. De Dolby Digital 5.1 track valt overigens behoorlijk tegen. Het is een unwrapped versie, gecreëerd uit de 2.0 geluidstrack. De dialogen zijn daardoor vanuit alle kanalen te horen, zij het in verschillende volumes. Het meest overheersend zijn de frontspeakers. De achterkanalen voegen behalve ruimtelijkheid dan ook nauwelijks iets toe aan het geheel. Het stereobeeld wordt volledig verzorgd door de frontspeakers. Daar is wel sprake van spreiding in de muziek, atmosferen en enkele geluidseffecten. Het geluid wat naar het LFE kanaal wordt gestuurd klinkt wat bonkig en is niet zo mooi. Door de geluidstrack op deze manier te bewerken is er niet zo heel veel verschil tussen de 5.1 en het 2.0 track. Afgezien van de ruimtelijkheid heeft het 2.0 kanaal eigenlijk nog wel de voorkeur.
Inhoudelijk is het geluid goed verzorgd. Mooie atmosferen en gedetailleerde geluidseffecten. De dialogen zijn ook duidelijk verstaanbaar en klinken mooi vol. De muziek van Patrick Doyle is sfeervol, maar staat op sommige (romantische) momenten wel erg op de voorgrond.

De DVD heeft een 1.78? anamorf statisch menuscherm. Voor het achtergrondgeluid is een muziekfragment uit de film gekozen. De DVD zit in een keepcase met een slipsleeve. Verder heeft deze DVD geen extra’s.

Op het hoogtepunt van de oorlog in Canada tussen Frankrijk en Engeland maakt alternatief genezer Marie-Loup kennis met nationalist en verzetsstrijder François. Na enige aarzeling valt Marie-Loup voor de avances van François. Uit papieren die François te zien krijgt blijkt dat de Franse heersers in het gebied op grote schaal fraude plegen. Als hij dit aan de kaak wil stellen wordt hij uitgezonden naar Frankrijk voor hulp. Marie-Loup blijft alleen met haar dochter achter.
Battle of the Brave is meer een romantisch drama dan een avonturenfilm. Dat neemt niet weg dat de film zeker de moeite waard is. Een hoogvlieger is het zeker niet, maar het is wel een onderhoudende film die er zowel inhoudelijk als technisch erg mooi uit ziet. Op het geluid van de DVD valt zeker wel wat aan te merken. Extra’s heeft deze DVD niet. Om deze editie alleen vanwege de aanwezigheid van een slipsleeve de titel “Collectors Edition” mee te geven is schromelijk overdreven.