Covenant, The

Wilbert Rietman
11-06-2007

5.1

Covenant, The (DVD)

In de zeventiende eeuw sloten vijf heksenfamilies een pact van stilzwijgen. Een pact wat door één van de families werd doorbroken. Deze familie moest dat met de dood bekopen tijdens de heksenjacht, wat de andere families nu helemaal hun mond deed houden. In het heden zitten vier nazaten van deze families bij elkaar op school. Deze zonen van Ipswich, zoals ze genoemd worden, zijn de leider Caleb, de stoere Pogue, de volger Tyler en de rebel Reid. Na een rave, waar de heren ook aanwezig waren, blijkt er een mysterieuze moord gepleegd te zijn. Een moord waarbij magie is gebruikt. In eerste instantie zoeken de zonen van Ipswich de dader in hun midden, maar de waarheid blijkt erger dan zij konden vermoeden.

Men neme als basis Harry Potter en voegen daar een portie Underworld aan toe. Vervolgens brengen we het geheel op smaak met The Craft, een snufje The Lost Boys en een eetlepel Charmed. Een half uurtje in de oven en het resulaat is deze The Covenant, niet te verwarren met de film The Covenant: Brotherhood of Evil uit hetzelfde jaar. Door al deze vermengingen van eerdere films komt het verhaal nogal bekend voor. Sowieso steekt het script niet helemaal goed in elkaar, want het één en ander is nogal voorspelbaar en eenvoudig verteld. Met Renny Harlin aan het roer als regisseur ontstaat er dan een aardige popcornfilm die goed te bekijken is met het verstand op nul en hier is natuurlijk niets mis mee. Op het eerste gezicht lijkt Harlin een goede keuze voor deze film, gezien zijn eerdere horrorfilms Exorcist: The Beginning en A Nightmare on Elm Street 4: The Dream Master. Helaas regisseert de sympathieke Finse filmmaker de laatste tijd nogal op de automatische piloot en komt het ook bij The Covenant over alsof hij dit project heeft gezien als een (financieel interessant) routineklusje. Deze duistere prent wil maar niet griezelig of spannend worden. Een pluim is op zijn plaats voor het team achter de special effects die er zeer overtuigend uitzien. Toch bevredigt de film niet, daarvoor is hij te kort en te voorspelbaar. Aan de cast ligt het in ieder geval niet. De jeugdige heren en dames komen overtuigend over en voor sommigen zal er een glorieuze toekomst zijn. Een toekomst waarin ze nog eens terug zullen kijken op deze productie. Een productie die de boeken in zal gaan als voorspelbaar, boordevol special effects, duister en niet geheel geslaagd in zijn totaliteit. Een huurtip, maar niet meer dan dat.

Genre: Actie, Horror, Thriller
Speelduur: 93 min
  • Dolby Digital 5.1 - Hongaars
  • Dolby Digital 5.1 - Pools
  • Dolby Digital 5.1 - Tsjechisch
Ondertiteling: Nederlands, Arabisch, Engels, En vele andere
EAN: 8712609679755

• Breaking the Silence: Exposing the Covenant

De film staat in zijn originele verhouding van 2.35:1 anamorf op de schijf. Voor een recente productie als deze is het niet verbazingwekkend dat het beeld superscherp is en vrij van beschadigingen. Door de vele digitale effecten oogt het beeld echter wel hier en daar onnatuurlijk. Het geheel speelt zich voornamelijk in het donkere af, waardoor het één en ander vrij slecht te volgen is. De kleuren komen nogal onnatuurlijk over doordat alles een donkerblauwe tint heeft meegekregen, maar dat schijnt te horen bij een prent uit dit genre. Het verhaal is ruim verdeeld in 28 hoofdstukken. De optionele Nederlandse ondertiteling is duidelijk leesbaar en staat aan de lage kant in het beeld.

Maar liefst vier audiosporen heeft deze DVD meegekregen, waarbij wij ons richten op de Engelstalige Dolby Digital 5.1 track (448 kbit/s) en de Poolse, Tsjechische en Hongaarse buiten beschouwing laten. De film klinkt nogal bombastisch en wil ook graag zo klinken. Dit houdt in dat er qua muziek nogal veel harde gitaren voorbij komen en sommige geluidseffecten nogal geforceerd overkomen. De goed verstaanbare dialogen komen netjes uit de centerspeaker. De frontspeakers geven een mooi en breed stereogeluid weer. Hier worden de muziek en geluiden uitstekend weergegeven, met ondersteuning van de surrounds. Ook het LFE kanaal laat van zich horen met een mooi en diep laag die vooral tijdens de actiescènes tot zijn recht komt. Wel is het zo dat het allemaal teveel kan worden, wat zich soms uit in een brij van geluid. In zijn totaliteit een aardige geluidstrack waar wel wat minder “geluid” in had mogen zitten.

Het bombastische, geanimeerde menu staat in de verhouding 1.78? anamorf op de disk. De achtergrondmuziek van Rob Zombie wordt weergegeven in Dolby Digital 2.0 met een bitrate van 192 kbit/s.

Een commentaartrack ingesproken door de regisseur van dienste Renny Harlin. Het geheel komt nogal saai, eentonig en technisch over, waardoor het uitzitten van het commentaar nog een gehele klus wordt. Het lijkt erop dat Harlin deze film puur voor het geld heeft geregisseerd en er zelf totaal geen band mee heeft, maar naar de pijpen van de studio heeft gedanst. Dit zorgt ervoor dat de echt interessante anekdotes ontbreken en er geen kritische noot uit Harlins mond komt.

Breaking the Silence: Exposing the Covenant (18? min.)
Een promotioneel aandoende making of, zoals we ze al vaker hebben gezien. Dit houdt dus in: interviews met cast en crew, afgewisseld met beelden van de film en vanaf de set. Uiteraard vond iedereen het prettig en een eer om met elkaar te werken en is deze productie de beste waaraan ze hebben gewerkt. Niets nieuws dus onder de zon, maar wel met een paar onthullingen. Het beeld wordt weergegeven als 1.33? en het geluid is een Dolby Digital 2.0 track (192 kbit/s).

Vijf promotionele trailers voor andere DVD en Blu-Ray uitgaven van Sony Pictures Home Entertainment.

Als laatste nog de opmerking dat er een fraaie sleeve over de keepcase is heen gebracht, wat de DVD een chique uitstraling geeft.

Caleb, Pogue, Tyler en Reid zijn vier studenten met een geheim. Ze zijn namelijk heksen en stammen af van eeuwenoude families. Hun levens lijken zorgeloos, maar dan blijkt er een vijfde heks te zijn. Deze vijfde heks heeft het niet zo goed voor met zijn vier metgezellen. Dit is in een notendop het verhaal van The Covenant, een film die van schaamteloos jatwerk aan elkaar hangt en wat een nogal voorspelbaar verhaal heeft. Op het gebied van beeld en geluid staat deze prent uitstekend op de schijf en zijn er een tweetal interessante extra’s terug te vinden. Toch laat de film een onbevredigd gevoel achter. Leuk om eens te huren en te kijken met een bak popcorn op schoot.