Contract, The

20-06-2007

5.3

Contract, The (DVD)

Om een betere band te krijgen met zijn puberende zoon Chris (Jamie Anderson), neemt vader Ray Keene (John Cusack) hem mee op een kampeertocht in de bergen. Tijdens hun tocht zien ze twee mannen in een rivier drijven. Ray haalt beide mannen uit het water. Het zijn de huurmoordenaar Frank Cordell (Morgan Freeman) en een zwaar gewonde US Marshall, die hem moest begeleiden. Ray krijgt van de agent de opdracht om ervoor te zorgen dat Cordell wordt berecht voor zijn gruwelijke misdaden, waaronder ook zijn laatste, nog te voltooien klus! De agent sterft aan zijn verwondingen, Frank maakt Ray duidelijk dat een team van getrainde huurmoordenaars hem zoeken en hij beter Frank kan laten gaan. Maar als voormalig politieman neemt Ray hem mee als zijn gevangene om uit te leveren aan de politie. Ook de lokale politie, ondertussen versterkt met mensen van de CIA, is naarstig op zoek naar Frank. Er staan levens op het spel, ook dat van Cordells beoogde slachtoffer, die misschien niet is wie hij lijkt te zijn. Het is voor alle betrokkenen een race tegen de klok. Ray weet een aantal mannen van Cordell uit te schakelen. Maar hij kan niet voorkomen dat zijn zoon Chris wordt gegijzeld. Om zijn zoon te redden, moet Ray op tijd degene vinden op wie Cordell het heeft voorzien. De klok tikt en het contract is bijna bezegeld....

The Contract is een actiethriller met John Cusack en Morgan Freeman. Freeman speelt voor deze keer de slechterik en speelt een veelgezochte huurmoordenaar. John Cusack is een beetje sullige, rechtsschapen burger die gelooft dat het recht moet zegevieren. De film is grotendeels een overlevingstocht in de bergachtige wildernis, ondertussen achternagezeten door handlangers van de crimineel. Het gegeven is niet bijster origineel, er zijn meer films gemaakt met een vergelijkbaar gegeven in een vergelijkbare omgeving. Desalniettemin is The Contract een aardige film die weet te boeien. Het spel van Cusack en Freeman helpt daarbij en de momenten van actie en rust wisselen elkaar goed af. Qua verhaal blijft alles oppervlakkig en tamelijk voorspel. Regisseur van dit alles is Bruce Beresford. Beresford is bekend van films als Driving Miss Daisy (1989), ook met Morgan Freeman, Black Rober (1991), Double Jeopardy (1999) en And Starring Pancho Villa as Himself (2003). Beresford heeft in de film fraaie natuuropnames gemaakt van de prachtige wildernis nabij Washington. Ondanks een zekere mate van ongeloofwaardigheid en voorspelbaarheid, is The Contract een fraai opgenomen, aardige thriller.

Genre: Actie, Thriller
Speelduur: 92 min
Uitgever: Bridge Entertainment
EAN: 8711983481121

• Promotietrailers

De film is volgens het Super35 proces opgenomen en staat in de oorspronkelijke beeldverhouding van 2.35:1 anamorf op deze DVD. De beeldkwaliteit is prima. Kleuren ogen natuurlijk en zijn goed verzadigd. De fraaie opnames van de wilde natuur zien er kleurrijk en natuurlijk uit. Scherpte van het beeld is ook voldoende met een evenzo redelijke detaillering. Het contrast en het zwartniveau zijn beide in orde, wat vooral tot uiting komt bij de donkere beelden van de film. De film is van zeer recente datum, de filmprint is verder vrij van ongerechtigheden. Het beeld heeft in lichte mate last van filmgrain en verder is edge enhancement in lichte mate toegepast. De film is slechts verdeeld in 6 chapterstops. De DVD is van het type DVD-5 (enkellaags), dus geen laagwisseling tijdens de film. De optionele Nederlandse ondertiteling (wit) is duidelijk met een net lettertype en staat goed geplaatst onder in het beeld.

De Engelstalige soundtrack staat in Dolby Digital 5.1 surround (bitrate 448 kb/s) en in DTS 5.1 surround (bitrate 754 kb/s) op de DVD. Het is een goed klinkende soundtrack. Nadruk van de soundtrack ligt op de voorste kanalen. De filmmuziek heeft een prima stereobeeld en klinkt dankzij de surrounds mooi ruimtelijk. Het merendeel van de filmgeluiden komt via de voorste speakers, waarbij de surrounds de omgevingsgeluiden weergeven. Regelmatig zijn er specifieke geluidseffecten, zoals bijvoorbeeld rondvliegende helikopters of onweersgeluiden, die uit de surrounds komen. Het laag is vooral in de muziek aanwezig, waarbij af en toe ook het LFE kanaal wordt aangesproken. Dialogen zijn altijd goed te volgen. De DD en DTS track klinken nagenoeg gelijkwaardig.

De DVD heeft één statisch 4:3 menuscherm, dat in een 16:9 kader wordt getoond (zie screenshot 6). Extra’s heeft deze release niet, behoudens enkele reclametrailers voor andere Bridge uitgaven. De keepcase zit in een stevige kartonnen slipcase met dezelfde afbeelding als op de cover.

The Contract is een actiethriller die zich deels in de ruige, bergachtige natuur afspeelt. John Cusack speelt hierin een voormalig politieman, die samen met zijn zoon bij toeval op een zware crimineel stuit. Terwijl de handlagers van deze crimineel, gespeeld door Morgan Freeman, hen achtervolgen, probeert Cusack terug te komen in de bewoonde wereld om de crimineel over te leveren aan de autoriteiten. De crimineel heeft een dodelijk contract dat hij koste wat kost wil uitvoeren. De beeld- en geluidskwaliteit van deze uitgave zijn beide goed verzorgd. Extra’s heeft deze release niet.