Gone

28-06-2007

7

Gone (DVD)

De jonge Brit Alex (Shaun Evans) komt in Sidney, Australië aan voor een vakantie. Met zijn vriendin Sophie (Amelia Warner), die al in Australië is, gaat hij een ‘back-pack’ vakantie houden. Alvorens Alex naar zijn vriendin afreist, ontmoet hij de enigmatische Amerikaan Taylor (Scott Mechlowicz). Scott introduceert Alex bij twee vriendinnen van hem en gevieren hebben ze een wilde feestnacht. De volgende dag brengt Taylor hem met zijn auto naar Sophie. Taylor doet hen het voorstel gezamenlijk verder te reizen met zijn auto in plaats van de bus. Met zijn auto kunnen ze de platgetreden toeristische paden verlaten en de saaie witte zandstranden links laten liggen. Ze trekken het binnenland in, naar de échte outback. Maar terwijl de zon genadeloos schijnt en de verharde weg wordt verruilt voor rood stof, bekruipt Alex steeds meer de twijfel of het wel zo’n goed idee was om met Taylor mee te reizen. Taylor vertoont een ongezonde interesse in Sophie en weet Sophie steeds meer voor zich te winnen. En Taylor weet iets van Alex dat Sophie niet mag weten.

Gone is een psychologische thriller die zich afspeelt in het prachtige Australische landschap. De psycholgie zit in het aspect manipulatie door suggestie en daarop gebaseerde interpretaties. Want de steeds meer toenemende spanning tussen de drie jongeren wordt vooral opgebouwd door het reageren op en interpreteren van suggestieve uitingen. Een fraai staaltje van subtiele manipulatie die tussen de twee geliefden een wig drijft. Gone is het regiedebuut van regisseur Ringan Ledwidge. Het onderwerp van de film is niet nieuw, we hebben dit eerder gezien in bijvoorbeeld Dead Calm van regisseur Robert Noyce met Nicole Kidman, Sam Neill en Billy Zane. Dead Calm speelt zich af op een boot, waar de drie op elkaar gewezen zijn, Bij Gone zorgt de uitgestrekte vlakte van het Australische landschap ervoor dat de drie noodgedwongen op elkaar aangewezen zijn. Maar debuterend regisseur Ringan Ledwidge weet met Gone een uitstekende spanning op te bouwen, met de suggestieve manipulatie als basis die bij je als kijker een gevoel van ongemak oproept. De drie jonge acteurs zetten geloofwaardige rollen neer, waarbij vooral de rol van Scott Mechlowicz in positieve zin opvalt. Voor liefhebbers van psychologische thrillers zeker is Gone zeker een film die de moeite van het kijken waard is.

Genre: Thriller
Speelduur: 85 min
Ondertiteling: Nederlands, Duits, Engels, Frans
EAN: 5050582470833

• Making Of

Het oorspronkelijke filmbeeld met een beeldverhouding van 2.35:1 staat anamorf op deze DVD. De beeldkwaliteit van deze recente film is ruim voldoende met diepe, volle kleuren. Het beeld is iets te helder, waardoor met name de nachtscènes wat minder contrastrijk zijn en het zwartniveau niet helemaal ideaal is. Scherpte en detaillering van het beeld zijn beide ruim voldoende. Filmgrain is in lichte mate in het beeld aanwezig. Er is heel licht edge enhancement toegepast, maar dit mag nauwelijks naam hebben. Het beeld van deze nog nieuwe film is verder vrij van ongerechtigheden. De film is opgedeeld in 21 chapterstops. De optionele (witte) Nederlandse ondertiteling is duidelijk leesbaar en staat netjes onder in het beeld geplaatst.

De Engelstalige soundtrack is als een Dolby Digital 5.1 surround track (bitrate 384 kb/s) op de DVD gezet. Het is een vrij rustige soundtrack met voornamelijk dialoog en subtiele geluidseffecten voor het ondersteunen van de opbouwende spanning. De nadruk van de soundtrack ligt op de drie voorkanalen. De filmmuziek en de filmgeluiden hebben een voldoende gedetailleerd stereobeeld. De achterkanalen - in split-surround (stereo) – worden heel subtiel gebruikt voor de omgevingsgeluiden en de ruimtelijkheid van de muziek. De dynamiek van de soundtrack is prima met een goede balans tussen hard en zacht geluid. Het LFE-kanaal wordt incidenteel gebruikt voor het extra laag in de muziek. De dialogen zijn goed te volgen en komen, zoals gebruikelijk, uit de centerspeaker.

De breedbeeldmenu’s zijn animaties en voorzien van achtergrond muziek. Het menu is Nederlandstalig. De extra’s zijn in 1.85:1 niet anamorf beeldformaat en voorzien van een Nederlandse ondertiteling.

The Making Of (29½ min)
Een informatieve documentaire over de realisatie van de film, vanaf het begin van het project tot en met de afsluiting. De klimatologische aspecten in Australië, ofwel de enorme hitte en de soms haard waaiende wind, maakte het filmen er niet gemakkelijker op.

Deleted Scenes (8 min)
Enkele niet gebruikte scènes.

Gone is een psychologische thriller die zich afspeelt in het wilde Australische landschap. Een jong stel wil een ‘rugzak’ vakantie houden in Australië. Ze ontmoeten een mysterieuze Amerikaan, die hen uitnodigt met hem in zijn auto door het het wilde achterland te reizen. De bedoelingen van de Amerikaan blijken niet zo nobel als in eerste instantie gedacht. Deze beeld- en geluidskwaliteit van deze uitgave van Universal is ruim voldoende. Als aanvulling op de film een informatieve making of documentaire en enkele niet gebruikte scènes.