Guardian, The

02-07-2007

5.4

Guardian, The (DVD)

Ben Randall (Kevin Costner) is werkzaam bij de kustwacht als reddingszwemmer. Wanneer mensen in de problemen komen door zwaar weer of overboord geslagen worden, komt Ben in actie door in het water te springen en ze te redden. Deze baan is niet zonder risico en zijn vrouw heeft er dan ook genoeg van. Het werk komt bij Ben namelijk altijd op de eerste plaats en ze verlaat hem hierom. Hierna raakt hij tijdens het uitvoeren van zijn werk ook nog eens betrokken bij een tragische ongeval en enkele collega's komen om het leven. Ben is getraumatiseerd en wordt tijdelijk overgeplaatst naar de school waar toekomstige reddingszwemmers worden opgeleidt. Op de school geeft hij leiding aan een nieuwe klas van toekomstige zwemmers en Ben valt niet echt in de smaak dankzij zijn harde aanpak. Met één leerling heeft hij al snel een bijzondere band. Deze Jake Fischer (Ashton Kutcher) is de meest getalenteerde van de klas, maar Ben mist iets bij de jongen. Daarom geeft hij hem extra aandacht en probeert erachter te komen wat hem dwarszit.

We hebben er allemaal wel eens één gezien, een film waarin we getuige zijn van de harde training van soldaten en waarin een beginneling wordt omgetoverd tot een harde vechtmachine. Films als Top Gun, An Officer and a Gentleman en GI Jane zijn enkele van deze films en ook The Guardian past mooi in dit rijtje. Dit keer echter geen soldaten als middelpunt maar reddingszwemmers van de Amerikaanse kustwacht. Deze mannen en vrouwen wagen bijna dagelijks hun leven om dat van anderen te kunnen redden. Wanneer mensen op zee in de problemen komen worden de zwemmers met een helikopter naar de plek des onheil gebracht en springen met gevaar voor eigen leven in de vaak woeste zee. De film begint en eindigt met enkele van deze reddingsacties en het midden van het verhaal is ingeruimd voor de opleiding van de nieuwe rekruten. Deze opleiding verloopt volgens de regels van het genre en komt dus wat voorspelbaar over. De film ziet er verder goed uit en regisseur Andrew Davis weet hoe hij een actiescène in beeld moet brengen. Hij liet dit eerder zien in films als Collateral Damage, Under Siege en The Fugitive. Toch rekt hij het verhaal veel te ver op en met een lengte van ruim twee uur is The Guardian gewoonweg te lang. Veel scènes hadden gemakkelijk kunnen sneuvelen of korter gemogen en soms haalt dit de vaart het verhaal. Met een kortere speelduur was het geheel ongetwijfeld wat spannender geweest en waren we misschien verlost van de soms wel erg soapachtige scènes dat het script rijk is.
Het verhaal draait in feite om twee personen, die van de leraar en de leerling. Deze rollen worden vertolkt door Kevin Costner als de oude rot en Ashton Kutcher als de talentvolle leerling. Beiden spelen hun rol naar behoren, maar worden duidelijk teruggehouden door het script vol clichés en voorspelbaarheden. Het is toch aan deze twee acteurs te danken dat het allemaal nog net een voldoende scoort, met twee minder goede acteurs in de rollen was de film minder interessant geweest. Costner en Kutcher hebben een goede chemie en, ondanks zijn soms wat negatieve imago, blijft Kevin Costner gewoon een acteur met veel ervaring. Hij weet dus als geen ander wat een rol van hem vraagt en hij weet zijn rol dan ook de juiste diepgang mee te geven en de innerlijke strijd van zijn personage te vertalen naar het scherm. Ook Kutcher komt overtuigend over en ook hij weet de strubbelingen van zijn personage goed neer te zetten.
Dankzij de goed gemaakte actiescènes en de optredens van de twee hoofdrolspelers is The Guardian een aardig filmpje voor tussendoor. De veel te lange speelduur en de soms wel erg soapachtige scènes halen de vaart uit het verhaal. Toch nog altijd een nipte voldoende en de film voldoet dan ook prima voor een avondje filmkijken zonder al te veel na te denken.

Genre: Actie, Avontuur, Drama
Speelduur: 133 min
Ondertiteling: Nederlands, Duits, Engels, Frans, En vele andere
Uitgever: Buena Vista / Touchstone
EAN: 8717418115890

• Alternatief einde
  • The Guardian: Hoge Golven
  • Miskende Helden: Opdat Anderen Overleven

The Guardian staat op de DVD met een anamorfe transfer in het originele formaat van 1.85:1. De kwaliteit van het beeld is ruim voldoende maar er zijn toch wel wat zaken aan te merken. Ten eerste is de transfer vrij donker van aard en dit vooral tijdens de actiescènes die zich afspelen op volle zee en tijdens de avonduren. De verschillende tinten zwart worden prima weergegeven en ook het contrast en schaduwdetail zijn in orde. Toch zijn sommige scènes wat moeilijk te volgen door het detail dat hier en daar wat tegenvalt. Het beeld is tijdens deze scènes ook wat soft. Verder is er soms wat filmgrain aanwezig en ook dit draagt hieraan bij. De kleuren komen wat flets over en waarschijnlijk is dit met opzet gedaan. Huidtinten zien er over het algemeen namelijk wel goed uit en de makers wilden misschien een realistische sfeer oproepen. Naast de filmgrain is hier en daar wat edge enhancement zichtbaar, evenals wat lichte aliasing.
De film is verdeeld in 12 hoofdstukken, wat natuurlijk wat weinig is voor een film van ruim 2 uur. De optionele ondertitels zijn duidelijk te lezen maar staan te hoog in het beeld.

De originele Engelstalige soundtrack staat in Dolby Digital 5.1 formaat op de DVD. De track heeft een bitrate van 384 kb/s en dit is gezien de ruimte die nog over is op de schijf, vrij onnodig. Niet dat de track slecht klinkt, maar met een volledige bitrate had het waarschijnlijk allemaal net wat strakker geklonken. De track maakt prima gebruik van de aanwezige kanalen en dit vooral tijdens de actiescènes. Deze spelen zich af op volle zee en van alle kanten is het geluid van wind en golven te horen. Het LFE kanaal ondersteunt het geheel hier met een goed gedoseerd laag. De dialogen komen netjes uit de centerspeaker en zijn goed te volgen, ook tijdens de momenten met veel actie. De frontspeakers laten een mooi breed stereogeluid horen en muziek en omgevingsgeluiden overheersen hier. Er zijn geen beschadigingen te horen en ook ruis is afwezig. Zoals gezegd een goede track maar die nog iets beter had kunnen uitpakken met een volledige bitrate.

De menu's worden anamorf weergegeven in het formaat 1.78:1 en het achtergrondgeluid is Dolby Digital 2.0 (192 kb/s).

De schijf begint bij het opstarten met enkele trailers van andere Buena Vista uitgaven.

Alternatief Einde (3 min.)
Een ander einde van de film dat uiteindelijk niet gebruikt is. Regisseur Andrew Davis legt voorafgaand aan het filmpje uit waarom niet en wat ze wilden bereiken met dit einde.
Het beeld is 1.33:1 en het geluid is Dolby Digital 2.0 (192 kb/s).

Deleted Scenes
Vier scènes die de uiteindelijke film niet gehaald hebben en deze scènes zijn hier los of allemaal achter elkaar te bekijken. Er wordt geen uitleg gegeven over het hoe en waarom deze scènes niet gebruikt zijn.

The Guardian: Hoge Golven (10 min.)
Een making of van de film en we zien interviews met leden van de cast en crew, beelden uit de film, beelden van tijdens de opnames en ook wordt er kort ingegaan op het maken van de actiescènes.

Miskende Helden: Opdat Anderen Overleven (5 min.)
Deze korte featurette gaat in op de echte medewerkers van de kustwacht, hun werk en de inspiratie voor de film.

Ben Randall is reddingszwemmer van beroep bij de Amerikaanse kustwacht. Wanneer hij betrokken raakt bij een tragische ongeval, besluit de leiding hem over te plaatsen naar de school van de kustwacht waar nieuwe reddingszwemmers worden opgeleidt. Met harde hand helpt hij hen door de lessen en vooral de jonge rekruut Jake valt hem op. Deze jongen heeft veel talent voor het vak maar lijkt te zijn afgeleid door zaken in zijn privé-leven Tussen de oude rot en het groentje onstaat een bijzondere band. The Guardian is een actiefilm die het leven van reddingszwemmers bij de kustwacht behandelt. Het onderwerp is uitermate geschikt voor een film maar toch vervalt het verhaal in enkele clichés. Vooral de opleiding bevat scènes die we allemaal al eens eerder gezien hebben in soortgelijke films. Toch is het allemaal spannend genoeg voor een avondje leuk filmkijken. De goedgemaakte actiescènes en optredens van de twee hoofdrolspelers helpen hier ook aan mee. De DVD heeft een goede beeld en geluidskwaliteit, hoewel het idee blijft hangen dat het allemaal wat beter had gemogen. Er zijn enkele korte extra's aanwezig die het geheel mooi afronden.