Island, The

17-07-2007

8

Island, The (Blu-ray)

Onderstaande samenvatting van de film is overgenomen van onze eerdere recensie van de gewone DVD uitgave.

Lincoln Six-Echo (Ewan McGregor) is een inwoner van een schijnbaar utopische, maar uiterst gecontroleerde wereld in het jaar 2019. Zij zijn overlevenden van een catastrofale besmetting. De wereld waarin Lincoln Sex-Echo in leeft wordt zorgvuldig gecontroleerd, waarbij de wijze van leven wordt voorgeschreven en fysieke aanraking van anderen verboden is. Gewapende veiligheidsmensen zien toe op het strikt naleven van deze regels. Alle inwoners wacht echter een rooskleurige toekomst, dankzij een loterij. Die loterij bepaalt wie uitgekozen wordt om naar "The Island" te mogen gaan. Voor zover bekend is dit de nog het enige stukje echte paradijs op aarde.
Maar Lincoln Six-Echo stelt vragen bij zijn wereld, waarvan hij teveel niet begrijpt. Daarnaast heeft hij last van vreemde nachtmerries. De toezichthouder van het complex, genaamd Merrick (Sean Bean) wil meer weten van de nachtmerries van Lincoln Six-Echo. Wanneer Lincoln Six-Echo weer een stiekem bezoek aflegt bij de onderhoudsmonteur McCord (Steve Buscemi), ziet hij een insect vliegen. Gezien de besmetting een vreemde zaak. Als hij op onderzoek uitgaat om te ontdekken waar de insect vandaan komt, doet Lincoln Six-Echo de vreselijke ontdekking dat zijn bestaan is gebaseerd op een leugen. Tegelijkertijd wordt zijn mooie medebewoner Jordan Two-Delta (Scarlett Johansson) uitverkoren om naar “The Island” te vertrekken. Lincoln Six-Echo sleurt haar echter mee in een gewaagde ontsnapping naar de buitenwereld. Een wereld die zij nog nooit hebben gezien. Hier worden ze meedogenloos achterna gezeten door de huurling Laurent (Djimon Hounsou) en zijn mannen, die de opdracht hebben hen beide terug te halen. Zal het Lincoln en Jordan lukken om in deze wanhopige race hun eigen levens te redden....

The Island van regisseur Michael Bay is een interessante actiefilm. De film start vrij rustig, waarin we de klinische wereld waarin de hoofdrolspelers leven leren kennen. Een totaal gecontroleerde wereld, waarin alles wordt voorgeschreven en emotionele uitbarstingen niet worden toegestaan. Een wereld, waarin iedereen maar één doel heeft, uitverkoren te worden om naar het paradijs “The Island” te gaan.
Maar dan, als Ewan McGregor’s karakter Lincoln Six-Echo een beetje begint te begrijpen wat de wereld waarin hij leeft werkelijk is, dan verandert het karakter van de film totaal. Regisseur Michael Bay voert je dan mee in een rollercoaster van snelle actie, waarin je nauwelijks tijd krijgt om op adem te komen. Het adrenaline gehalte stijgt tot grote hoogte door de vele spectaculaire stunts, ‘high speed’ achtervolgingen, daverende crashes en rondvliegende kogels en brokstukken.
Het is moeilijk om over de film te schrijven, zonder daarbij bijzondere aspecten van het verhaal prijs te geven. Want de film moet het zeker de eerste driekwartier hebben van je onwetendheid van de rest van het verhaal. Zodat je net als het hoofdkarakter tot een schokkende ontdekking komt. Dus, hier stop de beschouwing over de film. Althans voor wat betreft het verhaal van de film.
Het verhaal is een mooie mix van thema’s die we in andere films al eerder hebben gezien. Door de Engelse schrijver Caspian Tredwell-Owen is dit alles fraai en effectief gecombineerd. Ook hier gaan we omwille van spoilers niet dieper op in.
Spectaculaire acties in een hoog tempo is regisseur Michael Bay niet vreemd. Van zijn regisserende hand zijn actiefilms als Bad Boys (1995), The Rock (1996), Armageddon (1998) en Bad Boys II (2003). Al deze films hebben een hoog actiegedreven tempo waarin je nauwelijks tijd krijgt op adem te komen.
Door critici wordt The Island gezien als één van de betere films van Michael Bay. Enerzijds door een verhaallijn die een voor velen niet eens zo ongeloofwaardig toekomstbeeld schetst. Maar ook door het prima acteerwerk van de spelers. Bay heeft hierbij een prima cast met Ewan McGregor en Scarlett Johansson in de hoofdrol. Andere fraai gespeelde rollen zijn er voor Djimon Hounsou, Sean Bean en Steve Buscemi. Een korte rol is weggelegd voor Michael Clarke Duncan. Filmcomponist Steve Jablonsky heeft de film effectief van een soundtrack voorzien die de twee verschillende stijlen van de film goed ondersteund.
Al met al is The Island geen Oscar materiaal, maar wel een prima onderhoudend actievermaak. En in basis is het een verhaallijn die best even tot nadenken mag aanzetten. Want is het nu zo’n onwerkelijke toekomst? Zeker met de filmquote “People will do anything to survive” (mensen doen alles om te overleven) in gedachten. Veel kijkplezier!

Warner heeft The Island in High Definition uitgebracht op onder andere Blu-ray Disc (BD). In deze recensie bekijken we de kwaliteit van deze Blu-ray Disc uitgave en maken we natuurlijk een vergelijking met de eerdere DVD uitgave.

Genre: Actie, Science fiction
Jaar: 2005
Speelduur: 136 min
  • Dolby Digital 2.0 - Commentaar (Blinden)
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Frans, Zweeds, En vele andere
EAN: 7321906141097

• The Making of The Island

De Blu-ray Disc uitgave heeft de originele 2.40:1 beeldformaat. Het beeld op deze Blu-ray Disc heeft een resolutie van 1080p, dus 1080 beeldlijnen progressief. Het beeld bestaat uit 1920*1080 beeldpunten, dat is vijf keer het aantal beeldpunten van de DVD uitvoering. Deze Blu-ray Disc uitgave is een 50 GB dual layer disc. Voor de encoding van het beeld is gebruik gemaakt van Microsoft’s VC-1 video compressiemethode. Zoals bij alle High Definition uitgaven van speelfilms is de beeldsnelheid 24 beelden per seconde, wat overeenkomt met de originele filmsnelheid. Bij deze HD uitgave heb je geen last van de vier procent versnelling, zoals die bij PAL DVD’s wordt toegepast. De speelduur van de film op Blu-ray Disc is 136 minuten tegenover 130 minuten op de PAL DVD uitgave.

Het beeld van de film is op meerdere wijzen sterk stilistisch aangepast, om zo een bijzondere sfeer te geven. Deze aanpassingen uit zich in een zeer sterk contrast met fel witte lichtpartijen. En de kleuren hebben een gekunstelde aanblik, onder andere verkregen door een aangepast kleurpalet. Dit alles geeft een surrealistische aanblik van de wereld.
Bij de gewone DVD waren we al zeer te spreken over de beeldkwaliteit. Maar ook hier laat de Blu-ray Disc op punten als algehele detaillering, kleurverzadiging en afwezigheid artefacten een welhaast perfect beeld zien. De aangepaste kleuren worden prima en met behoud van sfeer weergegeven. Zowel de scherpte van het beeld als de detaillering zijn zonder meer uitstekend. Met name de achtergronden hebben bij deze Blu-ray Disc uitgave meer detail. Het contrast en het zwartniveau zijn ook in orde. Ook in de donkere scènes blijven alle details goed zichtbaar. Het beeld van deze Blu-ray Disc uitgave is volledig vrij ongerechtigheden. Een uitstekend beeld. De ondertiteling (wit) is heeft een mooi klein maar wel duidelijk leesbaar lettertype.

De originele Engelstalige soundtrack op deze Blu-ray Disc uitgave is een Dolby Digital 5.1 surroundtrack met een bitrate van 640 kb/s. De eerdere DVD uitgave heeft een lage bitrate Dolby Digital 5.1 soundtrack, waarbij we aangaven dat met een hogere bitrate de soundtrack beter zal klinken. Dat demonstreert deze Dolby Digital 5.1 soundtrack op deze Blu-ray Disc uitgave vanaf de eerste minuut. Het grote voordeel van de hogere bitrate is een betere dynamiek, waardoor de soundtrack meer aan impact wint. Het laag klinkt strakker en het detail in het geluid is hoger, waardoor de soundtrack meer ruimtelijk klinkt. Als geheel een uitstekende klinkende surround soundtrack, waarbij alle speakers optimaal worden benut. De soundtrack heeft een natuurlijke nadruk op de voorste drie voorkanalen. De frontspeakers geven de filmmuziek met een zeer fraai breed stereobeeld weer. De achterkanalen worden daarbij effectief gebruikt om de filmmuziek een zeer ruimtelijk karakter te geven. Daarnaast worden de achterkanalen actief in split-surround (stereo) worden gebruikt voor de omgevingsgeluiden en alle effecten van langsrazende auto’s, overvliegende helikopters en rondvliegende kogels en brokstukken. Bij al dit actiegeweld doet de subwoofer, dankzij het ook aanwezige LFE kanaal zeer actief mee. Het stevige laag geeft extra impact de explosies en versterkt de bijzondere effecten. De dialogen, die via het centerkanaal komen, zijn bij al dit actiegeweld prima te volgen.
Toch jammer dat Warner bij deze actierijke soundtrack op deze Blu-ray Disc uitgave niet een lossless gecodeerde Dolby True HD soundtrack heeft gebruikt, of beter nog een ongecomprimeerde PCM 5.1 track. Al klinkt de hier gepresenteerde Dolby Digital soundtrack al bijzonder goed!

De Blu-ray Disc start automatisch direct met de film. Voor de instellingen, de scènekeuze en de extra’s maakt de Blu-ray Disc gebruik van een pop-up menu. Dit menu wordt weergegeven zonder dat het afspelen van de film wordt onderbroken. Het menu ligt als een ‘overlay’ boven op het filmbeeld. Op deze Blu-ray Disc staat hetzelfde extra onderdeel als bij de DVD uitgave.

The Making of The Island (15 min)
De bekende promotionele achter de schermen documentaire, zoals die vaak rond de bioscooppremière van de film op televisie te zien is. Hierin natuurlijk interviews met regisseur, de hoofdrolspelers en andere betrokken, met daarin uitleg over het verhaal en de gespeelde karakters. Verder natuurlijk beelden tijdens de opnames en fragmenten uit de film. Beeldformaat is 1.33:1, waarbij de filmfragmenten in 2.35:1 niet anamorf formaat zijn en er is Nederlandse ondertiteling. Beeldresolutie is standaard (NTSC) 480i. Let op, deze documentaire geeft al redelijk wat van het plot weg.

Ook bij deze Blu-ray Disc dus geen audiocommentaar van de regisseur, dat wel op de regio 1 DVD release terug te vinden is.

In The Island spelen Ewan McGregor en Scarlett Johansson respectievelijk Lincoln Six-Echo en Jordan Two-Delta. Zij zijn twee vluchtelingen uit een schijnbaar utopische wereld die in een voor hen totaal onbekende buitenwereld op de loop moeten voor hun dodelijke achtervolgers. Regisseur Michael Bay combineert in de film futuristische suspense met de snelle actie en adrenaline van een ontsnappingsfilm. Tegelijkertijd ontrafelt zich een mysterieuze intrige. De film start vrij rustig, maar halverwege verandert het karakter van de film totaal en word je meegevoerd in een rollercoaster van snelle actie, waarin je nauwelijks tijd krijgt om op adem te komen.
Deze Blu-ray Disc uitgave van Warner heeft uitstekende beeld- en geluidskwaliteit. Als enige extra een promotionele ‘making of’ featurette. The Island is geen Oscar materiaal, maar wel een prima onderhoudend actievermaak.