Pirates of the Caribbean 2: Dead Man’s Chest

13-07-2007

8.6

Pirates of the Caribbean 2: Dead Man’s Chest (Blu-ray)

Onderstaande samenvatting van de film is overgenomen van onze eerdere recensie van de eerdere 2-DVD Special Edition uitgave.

Het huwelijk tussen Will Turner (Orlando Bloom) en Elizabeth Swann (Keira Nightly) valt letterlijk en figuurlijk in het water. Beide worden door de nieuwe machthebber Cutler Beckett (Tom Hollander) gearresteerd en ter dood veroordeeld. Dit omdat ze de legendarische piraat Jack Sparrow (Johnny Depp) geholpen hebben. Becket biedt Will de mogelijkheid van vrijheid voor zichzelf en Elizabeth aan. Het enige dat hij daarvoor moet doen is Jack Sparrow een bijzonder kompas afhandig te maken. Will gaat op reis en op zoek naar Jack Sparrow. Die vindt hij op een tropisch eiland, waar de piratenkapitein wel een heel vreemd opperhoofd geworden is. Als Will en Jack weten te ontsnappen, blijkt dat Jack een bloedschuld bij de legendarische Davy Jones (Bill Nighy) heeft in te lossen. Jack is zijn eigen ziel verschuldigd aan deze spookachtige kapitein van de ‘Flying Dutchman’ en heerser van Diepten van de Oceaan. Maar de altijd slimme Jack Sparrow geeft zich nooit gewonnen zonder een goed gevecht. Ondertussen is Elizabeth ontsnapt uit de kerkers van Beckett en op zoek gegaan naar haar Will. Dat Jack vooral zijn eigen belang voorop stelt, merken zowel Will als Elizabeth wanneer zij worden meegesleurd in Jack’s zoektocht naar de fabelachtige Dead Man’s Chest, waarmee Jack de eeuwige verdoemenis van Davy Jones wil voorkomen.

Pirates of the Caribbean: The Curse of the Black Pearl was in 2003 de grote kaskraker van het jaar. Een heerlijke actiefilm vol spanning, wervelende zwaardgevechten, lekkere humor, gevatte opmerkingen, bijzondere karakters en heel veel speciale effecten. Kortom, een meeslepend episch en avontuurlijke actiefilm, zoals met name producent Jerry Bruckheimer ze kan maken. Pirates of the Caribbean is gebaseerd op de gelijknamige attractie in het Disney pretpark in Amerika. Regisseur Gore Verbinski maakte er een avontuurlijke actiefilm van met een passend magisch Disney sausje.
Na het grote succes kon een vervolg natuurlijk niet uitblijven. De voltallige cast en crew met onder andere regisseur Gore Verbinski, producer Jerry Bruckheimer en hoofdrolspelers Johnny Depp, Orlando Bloom en Keira Nightley. werd bijeen gehaald voor het vervolg. Met als resultaat in 2006 de film The Pirates of the Caribbean 2: Dead Man’s Chest. Helaas laat dit tweede deel je wel met een kleine kater achter, want na ruim 2 uur kijken blijkt dat het verhaal nog niet afgelopen is. Want het verhaal gaat verder in het derde deel: Pirates of the Caribbean 3: At Worlds End .
Het tweede deel van POTC is weer een non-stop actiefilm waarin vooral de tegendraadse piraat Jack Sparrow de boventoon voert. Op het gebied van actie en spektakel is dit tweede deel de overtreffende trap van het eerste deel. In een hoog tempo rol je van het ene spektakel in het andere. Spektakel en CGI (beelden die met de computer gemaakt zijn) is waar het in deze film om draait. En het mag hier duidelijk een onsje of twee, drie meer zijn. Uiteraard mist de humor en de gevatte opmerkingen ook niet. Regisseur Gore Verbinski is vooral bekend als horrorregisseur. In het eerste deel was dit ook wel te merken. Het horroraspect is in dit tweede deel ook nadrukkelijk(er) aanwezig. Met name de scènes op het schip van kapitein Davy Jones, waarbij de bemanning er angstaanjagend uitziet, zijn hier een goed voorbeeld van. Hoe men acteur Bill Nighy omgetoverd heeft in Davi Jones, met zijn octopusachtige uiterlijk, is een bijzonder knap staaltje make-up. Uiteraard zijn de drie hoofdrolspelers Johnny Depp, Orlando Bloom en Keira Neightley ook weer van de partij. Johnny Depp is als de duivelse piraat Jack Sparrow met zijn humor en gevatte opmerkingen onovertroffen. Als verhaal heeft dit tweede deel wat minder te brengen. Ook is het nieuwe, verfrissende van het eerste deel er wel af en is dit tweede deel een herhaling van het ‘kunstje’ en ‘meer van hetzelfde’. Neemt niet weg dat dit tweede deel weer een lekkere no-nonsense combinatie van lawaaierige actie, spektakel, humor, bijzondere karakters en special effects is. Zodat dat je ook dit tweede deel heerlijk onderuitgezakt gedachteloos over je heen kunt laten komen. Spektakel om van te genieten. Advies: kijk tot en met de laatste minuut van de aftiteling. Daarna is het wachten op deel drie.

Buena Vista heeft The Pirates of the Caribbean: Dead Man’s Chest eerder gereleased in een 2-DVD Special Edition uitvoering. Nu heeft Buena Vista de film in High Defintion beeld en geluid uitgebracht op een dubbele Blu-ray Disc. In deze recensie bekijken we de kwaliteit van deze Blu-ray Disc uitgave en maken we natuurlijk een vergelijking met de Special Edition DVD uitgave.

Genre: Actie, Avontuur
Speelduur: 151 min
Verpakking: Duo Blu-ray Disc Keepcase
  • Dolby Digital 5.1 EX - Engels
  • Dolby Digital 5.1 EX - Frans
  • Dolby Digital 5.1 EX - Spaans
  • DTS-HD MA - Italiaans
  • DTS-HD MA - Spaans
  • PCM 5.1 - Engels
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Frans, Zweeds, En vele andere
Uitgever: Buena Vista / Walt Disney
EAN: 8717418126537

• Bloopers
  • De terugkeer in kaart
  • Volgens plan
  • Beheersing van het zwaard
  • Het creëren van Kraken
  • Movie Showcase
  • Liar's Dice
  • Doden kunnen iets navertellen
  • Kapitein Jack, van top tot teen
  • Spion op de set: de bottenkooi
  • Fotologboek van de producent
  • En nog meer

De Blu-ray Disc uitgave heeft de originele 2.35:1 beeldformaat. Het beeld heeft een resolutie van 1080p, dus 1080 beeldlijnen progressief. Het beeld heeft 1920*1080 beeldpunten, dat is vijf keer het aantal beeldpunten van de DVD uitvoering. Deze Blu-ray Disc uitgave is een 50 GB dual layer disc. Voor de encoding van het beeld is gebruik gemaakt van H.264 / MPEG-4 AVC (Advanced Video Coding) compressiemethode. Zoals bij alle High Definition uitgaven van speelfilms is de beeldsnelheid 24 beelden per seconde, wat overeenkomt met de originele filmsnelheid. Bij deze HD uitgave heb je geen last van de vier procent versnelling, zoals die bij PAL DVD’s wordt toegepast. De speelduur van de film op Blu-ray Disc is 151 minuten tegenover 145 minuten op de PAL DVD uitgave.

Over de beeldkwaliteit kunnen we vrij kort zijn, die is uitstekend. Mooie volle en natuurlijke kleuren sieren het beeld, dat er scherp en gedetailleerd uitziet. Ook het contrast en het zwartniveau van het beeld is prima. De film heeft geen last van edge-enhancement. Ook filmgrain of andere artefacten zul je nauwelijks tegenkomen. Uiteraard zitten er bij deze nieuwe film geen ongerechtigheden in het beeld. Een prachtig sfeervol filmisch plaatje. Nu was de beeldkwaliteit van de DVD al uitzonderlijk goed. Dus wat voegt de Blu-ray Disc nu toe. Welnu, het kleurrijke beeld ziet er in vergelijking met de DVD nog rijker gekleurd uit met meer kleurnuanceringen. De scherpte en detaillering van het beeld zijn uitzonderlijk goed met enorm veel detail in het beeld. Door de betere detaillering lijkt ook de diepte in het beeld toegenomen. Kortom, Buena Vista laat op deze Blu-ray Disc een indrukwekkend gedetailleerd, sfeervol en filmisch prachtig beeld van POTC zien. De optionele Nederlandse ondertiteling (wit) is een mooi klein en goed leesbare tekst. De ondertiteling staat geheel in het zichtbare filmvlak, dus boven de onderste zwarte balk, geplaatst.

Onderstaande HD screenshots zijn verkleind naar 1280*720 formaat en gecomprimeerd opgeslagen. Ze zijn daarom niet representatief voor de hoge beeldkwaliteit van Blu-ray Disc, maar geven wel een goede indruk.

Wat geluid betreft heeft deze Blu-ray Disc uitgave een duidelijk streepje voor op de gewone DVD uitgave. Bij deze Blu-ray Disc heb je bij de originele Engelstalige soundtrack keuze uit een zeer goed klinkende Dolby Digital 5.1 EX surroundtrack (bitrate 640 kb/s) en fraai klinkende ongecomprimeerde PCM 5.1 (16 bit / 48 kHz) soundtrack.

Ook bij deze tweede POTC film is het geluid genieten met een groot uitroepteken. De film heeft een soundtrack die alle speakers in je hometheater installatie benut en is een surround soundtrack van demonstratiekwaliteit. Zowel de Dolby Digital 5.1 EX soundtrack als de PCM 5.1 soundtrack klinken beide indrukwekkend. Beide trakteren je op een zeer fraai klinkend surroundgeluid, waarbij de geluidseffecten je van alle kanten tegemoet komen. Zoals het een onvervalste moderne actiefilm betaamt, is dit een soundtrack die alle speakers in je hometheater installatie intensief benut. De geluidseffecten komen je van alle kanten tegemoet. Het geheel klinkt als een fraaie ruimtelijke soundtrack met veel richtingsgevoel, waarbij de surround speakers in split-surround (stereo) worden gebruikt. Ook het LFE kanaal doet zeer nadrukkelijk mee en geeft de vele actiescènes een stevige impact. De fraaie muziek van filmcomponist Hans Zimmer klinkt mooi warm, met een heerlijk strak laag en een prima detaillering in het hoog. En ondanks al het actiegeweld blijven de dialogen, die uit het centerkanaal komen, zeer duidelijk te volgen.

De Dolby Digital 5.1 EX track is vergelijkbaar met de DD 5.1 track op de DVD. Door de hogere bitrate klinkt de audiotrack op de Blu-ray Disc indrukwekkender qua dynamiek, surroundbeleving en impact. De ongecomprimeerde PCM 5.1 track doet daar nog een hoorbaar schepje bovenop. Zowel dynamiek als impact werkelijk prachtig. Het hoog is zeer fraai gedetailleerd, het laag mooi diep en strak.
Maar ook bij deze tweede POTC film heeft Buena Vista niet de 24 bit resolutie bij de PCM 5.1 surroundtrack gebruikt, die de Amerikaanse Blu-ray Disc release wel heeft. Wij moeten het doen met de lagere 16 bit resolutie, die weliswaar prachtig klinkt, maar met 24 bit is de detaillering nog beter.

Het gemis van de 24bit wordt waarschijnlijk veroorzaakt door de kostbare opslagcapaciteit die de twee hoogwaardige nasynchronisaties nodig hebben. Want op de Blu-ray Disc staan ook nog twee nasynchronisaties, te weten een Franse en een Spaanse surroundtrack, beide in DTS HD Master Audio (max. bitrate 24.5 Mb/s) en in Dolby Digital 5.1 EX. Bij het ontbreken van een DTS HD MA decoder, wordt de DTS track gedecodeerd als een DTS 6.1 ES audiotrack met een bitrate van 1509 kb/s.

De Blu-ray Disc start met een reclametrailer voor andere High Definition Buena Vista uitgaven en een trailer van Pirates of the Caribbean: At The World’s End.
De geanimeerde menuschermen van deze Blu-ray Disc zijn geheel in Disney stijl met fraaie filmgerelateerde animaties en gesproken ondersteuning en muziek. Als gevolg van deze uitgebreide menuschermen heeft de Blu-ray Disc een redelijk lange laadtijd om alle Java code hiervoor te laden. Maar het resultaat is bijzonder fraai. Ook deze Blu-ray Disc maakt verder gebruikt van pop-up menuschermen, waarbij het menu wordt weergegeven zonder dat het afspelen van de film wordt onderbroken. Het menu ligt als een ‘overlay’ boven op het filmbeeld. Alle extra’s zijn Nederlands ondertiteld, tenzij anders vermeld.

Disc 1

Liars Dice
Een nieuw extra op deze BD uitgave. Het is een strategiespel waarmee je kunt laten zien hoe goed je kunt wedden, bluffen en zien of iemand liegt. Jij en je tegenstander krijgen elk vijf stenen, die jullie elk onder jullie eigen beker moeten verbergen. Zonder de stenen van de ander te zien wedden jullie om de beurt wat er onder beide bekers verborgen zit. Op een aparte inlay in het Blu-ray Disc doosje wordt het spel nader toegelicht. Beeldformaat is 1.78:1 HD met 1080p resolutie.

Movie Showcase
Geeft je de mogelijkheid om direct naar drie vooraf geselecteerde scènes in de film te gaan. Dit zijn scènes waarvan de samenstellers van de BD uitgave vinden dat die een ‘showcase’ zijn van de mogelijkheden van Blu-ray Disc.

Ook bij deze POTC film is het audiocommentaar, die op de DVD uitgave staat, niet op deze Blu-ray Disc opgenomen. De Amerikaanse Blu-ray Disc heeft dit audiocommentaar wel. Het audiocommentaar wordt dus ook bij deze set onjuist op de cover vermeld.

Disc 2
De overige extra’s staan op de tweede Blu-ray Disc (capaciteit 25 GB). Alle extra’s op deze disc hebben standaard NTSC 480p beeldresolutie en 1.33:1 beeldformaat. Deze extra’s waren allemaal te vinden op de 2-DVD Special Edition uitgave.

De Terugkeer In Kaart (25 min)
Waarin aandacht voor alle aspecten die komen kijken bij de voorbereidingen om de film te gaan maken. Met startte met niets en al een releasedatum in het vooruitzicht.

Volgens Plan (60 min)
Prima achter de schermen documentaire over het maken van de film. Vele aspecten van het maken van een film komen hier aan de orde. Uiteraard aan de hand van interviewfragmenten met zowel cast als crew en kijkjes op de set tijdens het filmen of ‘achter de coulissen’ ten aanzien van de andere ondersteunende activiteiten. Alles natuurlijk afgewisseld met filmfragmenten.

Kapitein Jack: Van Top Tot Teen (27 min)
Kapitein Jack Sparrow is het hoofdkarakter van de film, dus uiteraard aandacht hoe dit karakter visueel vormgegeven is. Diverse onderdelen selecteert je op een scherm zonder teksten. Ook een alles spelen optie.

Davy Jones: Analyse Van Een Legende (13 min)
Waarin Industrial Lights & Magic (ILM) laat zien hoe acteur Bill Nighy omgetoverd werd tot kapitein Davy Jones.

Het Creëren Van De Kraken (10 min)
Nog een stukje special effects van ILM, nu over de creatie van het zeewezen Kraken.

Doden Kunnen Iets Navertellen: Disney Imagineers Passen De Attractie Aan (12½ min)
Featurette over hoe film en pretparkattractie van The Pirates of the Caribbean elkaar beïnvloeden.

Spion Op De Set: De Bottenkooi (4 min)
Kort stukje over het gebruik van een blauw scherm bij een specifieke special effects scène.

Jerry Bruckheimer: Fotologboek Van De producent (4½ min)
Zoals bekend van andere Bruckheimer films, mag deze producent graag zelf op de set met een fotocamera rondlopen. Zie hier het resultaat met toelichting van Bruckheimer zelf.

Piraten In Main Street: De Première Van Dead Man’s Chest (4 min)
Korte impressie van de filmpremière van dit tweede deel in Disneyland.

Foto’s Van De Set
Een fotocollage met diverse foto’s gemaakt op de set. Dit extra stond niet op de eerdere DVD release.

Bloopers Van de Cariben (4 min)
Ofwel, hoe leuk kunnen gemaakte fouten zijn. Beeldformaat is 2.35:1 anamorf.

Beheersing Van Het Zwaard (15 min)
Waarin aandacht voor de choreografie van de zwaardvechtscènes en de voorbereidingen die hierbij komen kijken. Drie aparte keuzes, voor elke acteur één.

Dan nog een paar extra’s die we niet zagen op de eerdere DVD release.

Piraten op lokatie
Met twee vervolgkeuzen Kannibaleneiland (8 min) en Tortuga: Knokken In De Kroeg (3½ min). Beide bevatten achter de schermen beelden gemaakt op de set voor de specifieke scène.

Achter Dead Man’s Chest
Met drie vervolgkeuzen: Piratentraditie (2½ min), Locaties En Sets (4 min) en Verhaal En Personages (2½ min). Alle drie zijn korte achter de schermen featurettes, die sterk promotioneel van aard zijn en veel reclameachtige teksten hebben.

Pirates Over De Hele Wereld
Met de Originele Bioscooptrailer en de Vroege Trailer in verschillende versies, zoals die in verschillende landen zijn getoond.

En Buena Vista zet de DVD traditie voort met enkele moeilijk te vinden easter eggs.

De 2-disc set is verpakt in een blauw transparante duo Blu-ray Disc keepcase, voorzien van een zeer fraai glanzende slipcase met dezelfde opdruk als op de cover. De opdruk heeft een soort 3D aanblik.

Pirates of the Caribbean 2: Dead Man’s Chest is het vervolg op de grote kaskraker Pirates of the Caribbean: The Curse of the Black Pearl in 2003. Wederom speelt Johnny Depp de charmante piratenkapitein Jack Sparrow, hierbij ondersteund door Orlando Bloom als de nobele Will Turner en Keira Knightley als de mooie Elizabeth Swann. En wederom is dit een avontuurlijk actiespektakel vol spanning, gevatte humor en heel veel special effects. Een ‘achtbaan’ van lawaaierig no-nonsense vermaak, die je gedachteloos kunt gaan zitten bekijken. Om te weten hoe het verhaal afloopt, moet je nog het derde deel At the World’s End gaan bekijken.
Deze spectaculaire avonturenfilm is door Buena Vista nu uitgebracht op Blu-ray Disc met High Definition beeld en geluid. Wat betreft kwaliteit laten zowel beeld als geluid weinig te wensen over. Het beeld is superscherp en gedetailleerd, de PCM 5.1 soundtrack klinkt indrukwekkend. De extra’s van de eerdere gereleasde 2-DVD Special Edition zijn als extra op de tweede Blu-ray Disc opgenomen. Een strategiespel is als nieuw extra toegevoegd. Helaas is het audiocommentaar, dat wel op de Amerikaanse uitgave staat, niet als extra opgenomen. Jammer van dit smetje op ook deze verder zeer fraaie Blu-ray Disc release van Pirates of the Caribbean.