Butterfly Effect 2, The

17-07-2007

7

Butterfly Effect 2, The (DVD)

Nick Larson (Eric Lively) heeft een mooi leven. Een goede baan, veel vrienden en bovendien een mooie vriendin die veel van hem houdt. Op een dag gaat het stel samen met vrienden een weekendje weg, maar al snel slaat het noodlot toe. Ze raken betrokken bij een ongeluk en Nick's vriendin Julie (Erica Durance) komt om het leven. Nick is uiteraard kapot van verdriet en ziet het leven even niet meer zitten. Dan komt hij erachter dat hij in staat is terug in de tijd te reizen en zo het verleden te veranderen. Hij begint hierover na te denken en besluit terug in de tijd te gaan en zo te voorkomen dat Julie om het leven komt. Dat dit echter niet zomaar kan merkt hij ook snel en met elke verandering komt Nick verder in de problemen. Angstvallig probeert hij alles weer te herstellen, maar of dit lukt is nog maar de vraag.

Wanneer een film het goed doet in Hollywood kunnen er twee dingen gebeuren wat betreft een vervolg. Optie één is dat de originele cast en crew terugkeren voor een echt vervolg op het origineel en dat hierin wordt voortgebouwd op de gebeurtenissen uit het eerste deel. Optie twee is dat een totaal andere cast en crew worden ingehuurd, er snel een verhaal wordt geschreven dat grotendeels overeenkomt met dat van het origineel en waarin van enige continuïteit geen sprake is. De films die de tweede optie gebruiken belanden doorgaans vrij geruisloos in de videotheek of worden direct op DVD uitgebracht, aangezien er van grote namen doorgaans geen sprake is. Zo ook met het hier besproken The Butterfly Effect 2. Dit vervolg op de succesvolle film uit 2004 met dezelfde titel, bewandelt qua verhaal grotendeels hetzelfde pad als dat van het origineel. Namelijk dat van een jongen die de kans krijgt zijn verleden te veranderen, maar die door die veranderingen steeds verder in de problemen komt. Een direct vergelijk tussen de twee films is al snel gemaakt en duidelijk is dat dit vervolg de mindere van de twee is. Het geheel straalt gewoon minder klasse uit, uiteraard grotendeels veroorzaakt door het lagere budget. Zo zijn de special effects van beduidend lager niveau en het terug in de tijd gaan van de hoofdpersoon ziet er hier minder gelikt uit. Ook het verhaal draagt bij aan het lagere niveau van de film en mensen die het origineel al eens gezien hebben, komen voor weinig verrassingen te staan. In het origineel zette Ashton Kutcher nog een goede rol neer en hier moeten we het doen met de minder bekende Eric Lively. Het moet echter gezegd worden dat hij een prima rol neerzet en dat het lagere niveau van de film niet aan zijn spel te danken is. Ook de rest van de cast voldoet prima en de acteurs overtuigen vrijwel allemaal.
The Butterfly Effect 2 is dus een beduidend mindere film dan zijn bekende voorganger, dit grotendeels door het inmiddels bekende verhaal en het lagere budget. Toch blijft het idee van het veranderen van het verleden interessant om te bekijken en hierdoor voldoet de film prima voor een avondje filmkijken of als huurtip. De cast speelt hun rollen naar behoren en hoewel er enkele behoorlijke gaten in het verhaal zitten, weet de film redelijk te boeien.

Genre: Drama, Science fiction, Thriller
Speelduur: 90 min
Uitgever: Paradiso Home Entertainment
EAN: 5410504072017

• Featurette

De film staat anamorf op de DVD in het formaat van 1.78:1. De kwaliteit van het beeld is prima en er valt weinig op aan te merken. Echt van het beeld spatten doet de transfer ook niet, maar alles wat goed moet zijn is goed en de transfer krijgt dan ook een ruime voldoende. Zo is het beeld mooi scherp gedurende de gehele speelduur en bevat het beeld aardig wat detail. De kleuren ogen natuurlijk en goed verzadigd. De verschillende tinten zwart worden goed weergegeven. Ook contrast en schaduwdetail zijn ruim voldoende. Ook qua artefacten, of beter gezegd het gebrek hieraan, presteert de transfer goed. We zien slechts tijdens enkele scènes wat filmgrain opduiken en hier en daar is ook wat edge enhancement te zien. Dit echter niet in grote hoeveelheden of in die mate dat het storend wordt.
De film is verdeeld in 16 hoofdstukken en de optionele ondertitels zijn duidelijk te lezen en staan op een goede hoogte in het beeld.

Net als het beeld presteert ook het geluid naar behoren. Op de DVD zijn twee tracks te vinden, namelijk een Dolby Digital 5.1 track (448 kb/s) en een Dolby Digital 2.0 track (224 kb/s), beiden in de originele Engelse taal. De 5.1 track maakt tijdens de scènes met wat meer actie goed gebruik van alle kanalen. De surrounds worden dan gebruikt voor het weergeven van effecten in split-surround. Tijdens de wat rustiger scènes concentreert het geluid zich op de voorste kanalen, maar worden de surrounds soms nog gebruikt voor het weergeven van omgevingsgeluiden. De dialogen zijn goed te volgen en komen netjes uit de centerspeaker. De frontspeakers laten de muziek horen en overige geluiden en hier is een mooi breed stereogeluid te horen. Het LFE kanaal ondersteunt de muziek en tijdens de actiescènes levert de subwoofer een diep laag dat deze scènes wat meer impact geeft. De 2.0 track klinkt ook vrij redelijk en presteert zoals je mag verwachten. Goed verstaanbare dialogen en een redelijke hoeveelheid ruimtelijkheid, uiteraard beperkt door het mono achterkanaal en het ontbreken van het LFE kanaal.

De menu's worden anamorf weergegeven in het formaat 1.78:1 en het achtergrondgeluid is Dolby Digital 2.0 (224 kb/s).

Op de hoes van deze uitgave is te vinden dat we het qua extra's moeten doen met een trailer van de film. Groot was dan ook de verbazing toen we zagen dat er wel degelijk meerdere extra's te vinden zijn.

Commentaar tijdens de film dat verzorgt wordt door regisseur John R. Leonetti en producent Michael Stirling. De twee mannen vertellen van alles over de totstandkoming van de film en wat er allemaal kwam kijken bij het maken ervan. Zo leren we dat de prent is opgenomen in slechts 20 dagen en vertellen de heren wat meer over het verhaal.

Altering Reality: On The Set Of The Butterfly Effect 2 (15 min.)
Een blikje achter de schermen tijdens de opnames van de film waar we te zien krijgen hoe enkele scènes werden opgenomen. Ook leveren cast en crew wat commentaar over hoe het was om de film op te nemen en tegen welke problemen ze aanliepen, onder andere door het korte draaischema.
Het beeld is 1.78:1 anamorf en het geluid is Dolby Digital 2.0 (224 kb/s).

The Butterfly Effect Trailer (2 min.)
Een trailer van het eerste deel. Het beeld is 1.85:1 anamorf en het geluid is Dolby Digital 5.1 (448 kb/s).

The Butterfly Effect 2 Trailer (1 min.)
Een trailer van het hier besproken tweede deel. Het beeld is 1.85:1 anamorf en het geluid is Dolby Digital 5.1 (448 kb/s).

Nick Larson heeft een mooi leven. Een goede baan, veel vrienden en een mooie vriendin. Dan slaat het noodlot toe en verliest hij zijn vriendin bij een ongeluk. Zijn leven stort in en Nick ziet het allemaal niet meer zitten. Dan komt hij erachter dat hij terug in de tijd kan reizen en hij probeert op die manier het verleden te veranderen. Hij wil namelijk zijn vriendin terug maar hij leert al snel dat je niet zomaar het verleden kan veranderen zonder dat dit gevolgen heeft. The Butterfly Effect 2 is her vervolg op de succesvolle thriller uit 2004. Het is geen direct vervolg te noemen maar eerder een film die hetzelfde onderwerp behandelt. De cast en crew zijn dan ook verschillend en duidelijk wordt dat de makers hier met een beduidend lager budget te maken hadden. De verrassing is er ook wat af deze keer en dat maakt dit vervolg de mindere van de twee films. Toch voldoet het allemaal nog net voor een avondje filmkijken en als huurtip. Beeld en geluid zijn dik in orde en tot onze verrassing zijn er enkele extra's op de schijf te vinden. Op de hoes wordt alleen melding gemaakt van een trailer.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Paradiso Home Entertainment.