Perfect Stranger

07-10-2007

5

Perfect Stranger (Blu-ray)

Onderzoeksjournaliste Rowena Price (Halle Berry) verneemt dat de machtige directeur van een reclamebureau Harrison Hill (Bruce Willis) misschien verantwoordelijk is voor de moord op haar vriendin Grace (Nicki Aycox). Eerder had Grace Rowena op het spoor gebracht van een mogelijk sensationeel artikel over Harrison Hill. Met de hulp van haar collega Miles Haley (Giovanni Ribisi) gaat Rowena undercover werken bij het reclamebureau. Overdag werkt ze als de nieuwe interim-kracht Katherine in Hill’s reclamebureau, ‘s avonds doet Rowena zich voor als Veronica, een meisje met wie Hill online flirt. Zo speelt Rowena een gevaarlijk virtueel kat en muisspel met Hill. Alles lijkt erop dat Hill de moordenaar van haar vriendin is. Hoe dichter Rowena bij de waarheid komt, hoe meer blijkt dat mensen bereid zijn ver te gaan om die te beschermen…

Perfect Stranger is een psychologische thriller met een ‘who dunnit’ thema, gemaakt volgens het klassieke standaard recept. Klassiek in de zin dat je opzettelijk gedurende het verhaal op het verkeerde been wordt gezet. Met een “verrassend” einde waarin maar weer blijkt dat niets of niemand is wat het lijkt. In basis een interessant, maar anderzijds ook weer weinig verrassend verhaal. Toch had de meergelaagdheid van de hoofdpersoon een interessante film kunnen geven. Maar deze thriller mist bij de uitwerking ervan spanning en mist de psychologische diepgang. Deels zit dat in de opbouw van het script. Het verhaal start met enige vaart, waaruit blijkt dat de hoofdpersoon onderzoeksjournaliste Rowena Price een gedreven vrouw is, die nergens voor terugdeinst. Maar gaandeweg de film zakt het tempo in en zakt ook de verhaallijn in elkaar en heb je moeite om de film uit te zitten. Deels doordat er teveel bijzaken bij komen, met een traag tempo als gevolg. Maar ook doordat de hoofdrolspelers Halle Berry en Bruce Willis niet geïnspireerd en overtuigend overkomen. Bruce Willis oogt erg mat, en heeft bijna de gehele film zijn bekende ‘mij maak je niet gek’ lachje. De meergelaagdheid van het karakter van Halle Berry mist in de uitwerking diepgang en blijft daardoor oppervlakkig. Naar het einde toe gaat de snelheid van verhaalontwikkeling weer een paar tandjes hoger, en komt ook de diepgang van het verhaal beter tot uiting en vinden er wat onverwachtse ontwikkelingen plaats. Het geeft de film in ieder geval weer iets boeiends. De ontknoping van het verhaal, je mag zelf bepalen of dit nu een climax is waar zorgvuldig naar toegewerkt is of juist een anticlimax. Als geheel valt Perfect Strangers tegen. De film heeft enkele spaarzame goede momenten, maar die redden de film niet. Cinematografisch is de film wel erg mooi gemaakt.

Sony Pictures heeft Perfect Stranger zowel op DVD als op Blu-ray Disc uitgebracht. Onze recensie van deze DVD uitgave kun je hier nog eens nalezen. In deze recensie bekijken we de High Definition kwaliteit van de Blu-ray Disc uitgave en maken we natuurlijk een vergelijking met de DVD uitgave.

Genre: Thriller
Speelduur: 109 min
  • PCM 5.1 - Engels
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Italiaans
EAN: 8712609680584

• Virtual Lives: The Making of Perfect Stranger

De Blu-ray Disc uitgave heeft de originele 2.40:1 beeldformaat. Het beeld heeft een resolutie van 1080p, dus 1080 beeldlijnen progressief. Het beeld heeft 1920*1080 beeldpunten, dat is vijf keer het aantal beeldpunten van de DVD uitvoering. Deze Blu-ray Disc uitgave is een 50 GB dual layer disc. Voor de encoding van het beeld is gebruik gemaakt van H.264 / MPEG-4 AVC (Advanced Video Coding) compressiemethode. Zoals bij alle High Definition uitgaven van speelfilms is de beeldsnelheid de originele 24 beelden per seconde. Bij de High Defintion uitgaven wordt geen PAL speedup toegepast. De speelduur van de film op deze Blu-ray Disc is daarom 109 minuten tegenover 104 minuten op de PAL DVD uitgave.

Het beeld ziet er bijzonder mooi uit. Scherpte van het beeld is zeer goed met evenzo een goede detaillering van het beeld. Het beeld is stilistisch aangepast. Het beeld heeft een soort monochroom wit karakter, waarbij sommige kleuren er opzettelijk extra uitspringen. De kleuren zien er zeer goed verzadigd en helder uit. Dit bijzondere effect komt in deze HD presentatie goed tot uiting. Het beeld heeft soms een lichte softe uitstraling, maar dat is waarschijnlijk expres zo bedoeld. Contrast en zwartniveau zijn beide ook prima in orde. Detaillering van het beeld is ook in de meer gedimde licht scènes prima. Filmgrain is in heel lichte mate te zien. De DVD uitgave van deze film liet al een uitstekende beeldkwaliteit zien. Toch voegt deze Blu-ray Disc uitgave daar nog een extra beleving aan toe. Opvallend is de grote zuiverheid van het beeld. De Blu-ray Disc laat ook een scherper en gedetailleerder beeld zien, vooral zichtbaar bij de achtergronden. Echt gestoken scherp is het beeld niet. Wel heeft een fraaie sfeervolle filmische uitstraling. De optionele ondertiteling heeft een mooi klein, zeer strak ogend en daardoor goed leesbaar lettertype. De plaatsing onder in het beeld is prima.

In verband met copyright technische redenen kunnen we de Blu-ray Disc recensies (nog) niet van screenshots voorzien.

De originele Engelstalige soundtrack is te beluisteren in Dolby Digital 5.1 surroundtrack (bitrate 640 kb/s) en in een ongecomprimeerde PCM 5.1 (16bit/48kHz) soundtrack. De nadruk van de soundtrack ligt op de voorste kanalen. De surrounds worden subtiel gebruikt voor een enkel effectje, wat omgevingsgeluiden en het ruimtelijke karakter van de muziek. De filmmuziek van Antonio Pinto heeft een goede stereospreiding met een goed gedetailleerd hoog. Het LFE kanaal wordt incidenteel gebruikt en accentueert effectief enkele geluidseffecten in de film. De dialogen komen, zoals gebruikelijk, uit de centerspeaker en zijn goed te volgen.
De Dolby Digital 5.1 soundtrack is vergelijkbaar met de Dolby Digital 5.1 track op de gewone DVD uitgave. Een goed klinkende surroundtrack, die nu een iets groter gevoel van ruimte geeft en wat voller klinkt. Dat laatste komt door de iets hogere bitrate en ook door de afwezigheid van de PAL speedup. Ondanks het overwegend rustige karakter van de soundtrack, klinkt de ongecomprimeerde PCM 5.1 surround track toch nog iets mooier. Het verschil is niet zo heel groot. Maar de PCM 5.1 soundtrack heeft een nog beter gedetailleerd surround geluidsbeeld. Ook dynamiek en diepte in het geluid zijn bij de PCM 5.1 track nog weer iets mooier. Al is het verschil tussen beide niet zo heel erg groot.

De Blu-ray Disc start met een promotietrailer voor High Definition Blu-ray Disc uitgaven van Sony Pictures. De Blu-ray Disc maakt gebruikt van een pop-up menu. Bij Blu-ray Discs wordt het menu weergegeven zonder dat het afspelen van de film wordt onderbroken. Het menu ligt als een ‘overlay’ boven op het filmbeeld. Deze Blu-ray Disc uitgave biedt op het gebied van de extra’s hetzelfde erg magere extra als op de DVD te vinden is. Alleen is het beeld nu in 1080p HD resolutie.

Virtual Lives: The Making of Perfect Stranger (12 min)
Een promotionele making of featurette die vooral bedoeld is om reclame voor de film te maken. Met korte interviewfragmenten geven acteurs, regisseur en anderen toelichting op het verhaal en hun karakter. Snerend zou je kunnen zeggen dat hier in de karakters meer diepgang zit, dan in de film.

Met de Blu-ray Disc promotietrailer van Sony en enkele HD promotietrailers van andere Sony Pictures BD uitgaven.

Berry speelt een onderzoeksjournaliste die de moord op haar vriendin gaat uitzoeken. Voor haar is de eigenaar van een reclamebureau verdacht, dus gaat zij undercover op dat bureau werken. Ondertussen heeft zij via een chat programma onder een andere alias uitdagend contact met dezelfde man. Perfect Stranger is het type film met diverse plotwendingen met de bedoeling om je zo lang mogelijk in het ongewisse te laten over de mogelijke dader. In de hoofdrollen spelen Halle Berry en Bruce Willis. De Blu-ray Disc uitgave van Sony Pictures heeft zeer goede beeld- en geluidskwaliteit. Het extraatje is beperkt tot een promotionele making of.

HD DVD
Perfect Stranger is in High Definition alleen uitgebracht op Blu-ray Disc.