We Are Marshall

12-10-2007

8

We Are Marshall (DVD)

Het football team van de Marshall Universiteit in Huntington, West Virginia heeft een teleurstellende uitwedstrijd achter de rug. Het team, begeleiders en enkele supporters vliegt weer terug naar huis. Vlak voor aankomst stort het vliegtuig neer. Alle 75 inzittenden komen hierbij om het leven. Voor Huntington en de universiteit is de klap groot. Niet alleen heeft de gemeenschap een footballteam verloren, maar heeft de universiteit een gevoelige klap gekregen en zijn gezinnen aangeslagen door het verlies van zoon of dochter. Een van hen is Paul Griffen (Ian McShane), wiens zoon in het team zat. Als het aan hem ligt, evenals vele stadsgenoten met hem, dan staat football voorlopig niet meer op de agenda staat. Nate Ruffin (Anthony Mackie) was als gevolg van een blessure niet met het team meegegaan. Gebukt onder een groot schuldgevoel, vindt Nate dat er wel weer een team moet komen. Hij weet zoveel mensen te mobiliseren dat universiteitshoofd Dedmon (David Strathairn) overstag gaat. De last van het ongeluk weegt zwaar, waardoor Dedmon niemand kan vinden die coach wil zijn. Ook Red Dawson (Matthew Fox), die tweede coach van het team is en toevallig niet in het vliegtuig zat, heeft er geen oren naar om een nieuw team te formeren. Dan wordt Dedmon benaderd door Jack Lengyel (Matthew McConaughey). Lengyel biedt aan om het team van Marshall weer op te bouwen. Dedmon en Lengyel moeten heel wat tegenslagen overwinnen alvorens de yell ‘We Are Marshall’ van de Thundering Herd weer door het footballstadion galmt.

14 november 1970 stortte een gecharterde DC-9 van Southern Airways neer, nabij een vliegveld in West Virginia. Alle 75 passagiers aan boord, bestaande uit het complete Marshall University footballteam, de coaches, de staf en supporters kwamen bij dit vliegtuig ongeluk om het leven. Voor de universiteit was dit een gevoelige slag. Zij raakte niet alleen haar volledige footballteam kwijt, maar ook een groot aantal studenten. Het was een gevoelige klap voor de familieleden en andere inwoners van het plaatsje Huntington, waar de universiteit gehuisvest is. De film We Are Marshall vertelt hoe de gemeenschap van de universiteit na dit drama weer een nieuw football team opbouwde. Dat ging natuurlijk niet vanzelf. De emoties laaien hoog op van degenen die vinden dat het opzetten van een nieuw footballteam respectloos is jegens de omgekomen spelers en respectloos is jegens de achtergebleven familieleden. De rector van de universiteit trekt van buiten de gemeenschap een nieuwe coach aan. Coach Lengyel is een energieke en meelevende man. Een man die naast zijn liefde voor football ook laat merken dat hij meevoelt met de emoties die het verlies van dierbaren brengt. Maar met passie en overtuiging weet Lengyel de mensen voor zich te winnen. Hij krijgt het voor elkaar met een lichting jonge eerstejaars een team te mogen formeren. Iets dat normaliter niet toegestaan is. De rol van de energieke coach Lengyel wordt gespeeld door Matthew McConaughey. Een rol die hij met verve en een sterk zuidelijk accent neerzet. Regisseur van de film is McG. Een verrassing eigenlijk, zeker als je beide Charlie’s Angels films in gedachten neemt. Maar McG heeft met We Are Marshall een zeer gevoelige film neergezet. Een film met aandacht voor het moeilijke emotionele proces, de inbreng van coach Lengyel en waarin het harde football spel realistisch wordt getoond. We Are Marshall is wel een typisch Amerikaanse film, waar gevoelens van trots en geloof in eigen kunnen sterk benadrukt zijn. Toch is het een film, die vooral in Amerika, door velen met positieve kritieken is ontvangen. Vooral de mensen die direct of indirect bij het drama van Huntington betrokken zijn geweest of die een soortgelijke situatie hebben meegemaakt zijn erg enthousiast over de film. De film is in december 2006 eerst in Huntington, West Virginia en daarna in Hollywood in première gegaan. In plaats van een rode loper is bij de première een groene loper gebruikt. Groen is de kleur van de universiteit van Marshall.
In Nederland heeft zich in 1996 een vergelijkbare ramp voorgedaan. 15 juli 1996 stortte een Hercules C-130 van de Belgische Luchtmacht met aan boord het Nederlandse Fanfare Korps Koninklijke Landmacht, neer op Eindhoven Airport. We Are Marshall laat zien hoe moeilijk het is om zo’n ramp te verwerken en hoe lang het duurt voordat de gevolgen van de ramp zijn verwerkt. Ieder jaar wordt ter nagedachtenis aan de ramp een fontein die voor de universiteit staat stilgelegd. We Are Marshall sluit af met echte beelden van de Thundering Herd van Marshall. Bij de aftiteling van de film worden foto’s van de acteurs samen getoond met de foto’s van de persoon die zij in de film speelden.

Speelduur: 126 min
Beeldverhouding: 2.40:1 anamorf
Ondertiteling: Nederlands, Duits, Engels, Fins, En vele andere
EAN: 7321932835120

• Legendary Coaches
  • Marshall Now

De film staat in de oorspronkelijke beeldverhouding van 2.40:1 anamorf op de DVD. De beeldkwaliteit is prima. Kleuren zijn mooi en natuurlijk. Het beeld is stilistisch aangepast om de kleuren een typische warme jaren ’70 sfeer te geven. De scherpte en detaillering van het beeld is goed. Het contrast en het zwartniveau zijn beide ook prima in orde. uitstekend. Het is een nieuwe film dus het beeld is ook vrij van ongerechtigheden. Filmgrain is nauwelijks aanwezig. Bij de snel bewegende sportscènes zijn af en toe kleine compressiefoutjes te zien. De film is verdeeld in 31 chapterstops. De ondertiteling (wit) heeft een goed leesbaar lettertype en staat netjes geplaatst onder in het beeld.

De originele Engelstalige soundtrack is beschikbaar in Dolby Digital 5.1 (bitrate 384Kb/s). De film is voornamelijk een dialoogfilm met muziek ter ondersteuning. De nadruk van de soundtrack ligt op de voorkanalen. De surroundkanalen geven de muziek een mooie ruimtelijkheid en geven ook de omgevingsgeluiden weer. De surroundkanalen worden in split surround gebruikt. Bij de football scènes komt de soundtrack met grote dynamiek tot leven. Als geheel klinkt de soundtrack dan zeer ruimtelijk. De impact van de football scènes wordt uitstekend versterkt door de grotere dynamiek en het gebruik van het LFE kanaal. Je voelt haast de harde impact van deze sport. Een mooie, natuurlijk klinkende soundtrack. De dialogen zijn altijd goed te volgen en komen netjes uit de centerspeaker.

De menuschermen zijn statische plaatjes met achtergrondmuziek.

Legendary Coaches (37 min)
Een documentaire Legendary Coaches: How Coaches Overcome Adversity laat zien hoe meelevende coaches hun team leren om te gaan met tegenslagen in de sport. McG laat je kennis maken met coaches als Bobby Bowden, Pat Summit, Lute Olson, George Horton en John Wooden. Uiteraard ook met coach Jack Lengyel.

Marshall Now (1 min)
Een korte commercial van de Universiteit Marshall.

Theatrical Trailer (2½ min)
Ofwel, de bioscooptrailer.

We Are Marshall vertelt het waargebeurde verhaal van de Marshall universiteit in Huntington, die in 1970 als gevolg van een vliegtuigramp haar complete footballteam verloor. De stad en de universiteit leiden een groot verlies. De energieke, meelevende coach Lengyel komt in Huntington om een nieuw footballteam op te bouwen. De emotionele pijn ligt als een grote last over het nieuwe team. Van hen wordt meer verwacht dan een football wedstrijd te gaan winnen. Regisseur McG laat met de film zien hoe moeilijk het is om zo’n ramp te verwerken en hoe lang het duurt voordat de gevolgen van de ramp zijn verwerkt. Deze uitgave van Warner heeft zeer goede kwaliteit beeld en geluid. Als extra een documentaire over het omgaan met tegenslagen.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Warner Home Video.